SF ønsker retoucherings-mærke: - Unge skal ikke føle, at de ser forkerte ud

Ar, bumser og rynker fjernes flittigt fra modellerne på reklamer og valgplakater. Nu vil SF i Aarhus indføre et retoucheringsmærke.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Sådan kan en retouchering af et billede se ud. Byrådsmedlem Mette Bjerre har nu både smidt brillerne, fået ny hårfarve og lagt makeup.

Det skal være slut med at fjerne rynker, bumser og dobbelthager fra reklamesøjler. I hvert fald hvis det står til Socialistisk Folkeparti i Aarhus.

Initiativtageren er byrådsmedlem Mette Bjerre. Hun mener, at reklamer på kommunens standere, hvor modellen har været udsat for såkaldt retouchering, skal bære et særligt retoucherings-mærke.

- Vi ved, at unge mennesker mistrives i Danmark og en af de ting, der øger mistrivslen, er et fokus på vores kroppe og den måde, vi skal se ud på, fortæller hun til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Hvis man hele tiden bliver bombarderet med kroppe, der er så perfekte, at det er helt urealistisk, så kan man heller ikke tro på, at man selv ser godt nok ud. 

Jeg tror ikke, at borgerne bliver klogere af, at der kommer et mærkat på.
Jakob Rixen, regionrådsmedlem, Liberal Alliance

Mette Bjerre føler, at Aarhus Kommune har et ansvar for unge menneskers trivsel og bør derfor ikke sende signaler om, at man skal se ud på en bestemt måde. 

Ikke kommunalpolitikernes sag

Forslaget om et retoucherings-mærke møder dog modstand hos regionrådsmedlem for Liberal Alliance Jakob Rixen. 

Sådan kan en retouchering af Jakob Rixen, regionsrådsmedlem for Liberal Alliance, se ud.

- Jeg synes, at det er et dårligt forslag. Jeg antager som udgangspunkt, at professionelle billeder er retoucherede. Jeg tror ikke, at borgerne bliver klogere af, at der kommer et mærkat på, der siger, at billedet er retoucheret, siger han til TV2 ØSTJYLLAND. 

Han anerkender dog, at retoucheringen kan give særligt unge piger et forkvaklet billede af, hvordan de bør se ud, men mener samtidig ikke, at kommunalpolitikerne bør bede virksomhederne om at skilte med, hvorvidt et billede er retoucheret eller ikke. 

Forhåbentligt vil det påvirke reklamebureauerne på den måde, at de vil bruge færre retoucherede kroppe.
Mette Bjerre, byrådsmedlem, SF

I stedet mener han, at det er op til forbrugeren at vurdere, om billedet er for retoucheret. Og skulle det være tilfældet, kan forbrugeren undlade at købe produktet. 

Selv understreger han, at hans eget billede på de kommende valgplakater ikke er retoucheret, men at der blot er ændret lidt på lysstyrken. 

Og spørger man Mette Bjerre fra Socialistisk Folkeparti, om de aldrig selv har hængt plakater op, hvor modellen var retoucheret, er svaret:

- Ikke så vidt jeg er klar over. I hvert fald ikke i Aarhus. 

På trods af modstand fra Liberal Alliance står forslaget om et retoucherings-mærke med et byrådsflertal i ryggen, og forventes at blive vedtaget til byrådsmødet onsdag. Mette Bjerre håber, at det vil ændre på forekomsten af retoucherede reklamer og valgplakater.

- Forhåbentligt vil det påvirke reklamebureauerne på den måde, at de vil bruge færre retoucherede kroppe, fordi de vil være interesserede i ikke at have sådan et mærke plastret hen over deres plakater.

Opdatering: Det fremgik tidligere af artiklen, at forslaget også gælder for valgplakater. Det er ikke korrekt. Forslaget gælder udelukkende for Aarhus Kommunes egne reklamesøjler. Vi beklager fejlen.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her