Massiv kritik af jobcenter: Man bliver psykisk slidt og mødt af mistro
Irene Justenborg er en del af en række borgere, som er utilfrese med behandlingen i Skanderborg Kommune.
En lang række personer er stærkt utilfredse med den behandling, de modtager i jobcentret i Skanderborg Kommune.
En af dem er Irene Justenborg - en kontanthjælpsmodtager fra Galten.
- Mistro er helt sikkert det, man bliver mødt med, når du kommer ind på jobcentret. Du kan stå med dine papirer fra lægen med, at du faktisk er syg og ikke kan arbejde, men den tror kommunen ikke på – de har deres helt egen måde at lave diagnoser på, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.
TV2 ØSTJYLLAND har talt med flere borgere, der deler kritikken, men som vil være anonyme af frygt for repressalier.
- Man skal ikke ytre sig inde på Facebook i hvert fald, for der holder kommunen øje med en, og hvis du har kunnet noget i weekenden, kan du temmelig sikkert også arbejde fuld tid, lyder logikken, siger Irene Justenborg.
- Man bliver slidt psykisk af, at der ikke er nogen, der tror på en. Man skal hele tiden retfærdiggøre sig selv, og det er faktisk enormt hårdt, siger hun.
Ifølge eget udsagn har Irene Justenborg kendskab til 48 mennesker, der deler hendes oplevelse af forholdene på jobcentret i Skanderborg.
Anerkender borgernes oplevelse
TV2 ØSTJYLLAND har spurgt Jørgen Erlandsen, der er beskæftigelses- og sundhedschef i Skanderborg Kommune om, hvad han mener om kritikken.
- Det er aldrig på noget tidspunkt rart, at nogen har den opfattelse, at vi mistænkeliggør dem. Det synes jeg er yderst træls. Lovgivningen siger, at vi skal være meget tæt på de her borgere, og det skulle helst ikke kaste en mistænkeliggørelse af sig, men helst at vi viser interesse og prøver at løse borgenes udfordringer, siger Jørgen Erlandsen til TV2 ØSTJYLLAND.
- Vi skal afklare hvad borgeren kan og ikke kan, og det kan virke som et pres, men det skulle jo meget gerne foregå i en dialog med borgeren, hvor man kan se en mening. Det kan måske lyde som om, at vi ikke anerkender, at de har en sygdom, men vores job er også at finde muligheder frem for begrænsninger, siger han.
Han understreger, at jobcentret skal sikre en så hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet som muligt, og at der er mange erfaringer, der peger på, at en hurtig tilbagevenden til job eller virksomhedspraktik fremmer muligheden for, at man kan vende permanent tilbage til arbejdsmarkedet.
- Vi skal også sikre os, at de borgere, der får en ydelse fra det offentlige, er berettigede til den, siger Jørgen Erlandsen.
I forhold til kritikken om overvågning på Facebook siger beskæftigelseschefen, at det er helt almindeligt, at der bliver reageret på aktiviteter på Facebook.
- Hvis man har nogle aktiviteter, der ikke matcher med det sygdomsbillede eller selvforsørgelsesbillede, man har af personen, er det noget, man bliver nødt til at konfrontere en borger med. Det er vi som kommune forpligtet til – også hvis det sker i forbindelse med eksempelvis en Facebookopdatering, siger Jørgen Erlandsen.
Se mere i indslaget øverst i artiklen.