Aarhus Letbane manglede tillid til sikkerhedschef
I redegørelse fra Aarhus Letbane anføres det, at dele af problemer handler om mistillid hos styrelse til chef.
I balladen om den endnu uåbnede letbane i Aarhus skriver letbanen i en redegørelse til borgmester Jacob Bundsgaard (S), at dele af problemerne handler om mistillid mellem operatøren Keolis' sikkerhedschef og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Letbanen til 3,5 milliarder kroner skulle være åbnet lørdag. Men i sidste øjeblik fik letbanen ikke en afgørende sikkerhedsgodkendelse fra styrelsen. Styrelsen mente ikke, at Keolis' sikkerhedsplaner var gode nok.
- I dialogen med Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen og fra Keolis selv er det forståelsen, at en del af udfordringen for Keolis ikke alene bunder i selve sikkerhedsledelsessystemet.
- Men også i det forhold at der grundlæggende ikke tidligere har været tillid i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til Keolis' daværende sikkerhedschef, skriver letbanen i sin redegørelse.
Operatør havde det fulde ansvar
21. august skiftede Keolis ud på posten, så Aarhus Letbanes sikkerhedschef blev fungerende sikkerhedschef i Keolis.
- Aarhus Letbanes sikkerhedschef er et kendt navn i banebranchen, har lang erfaring og et godt renommé.
- Det fremgår klart af aftalen, at Keolis fortsat har det fulde og hele ansvar for at opnå de nødvendige godkendelser, skriver Aarhus Letbane i sin redegørelse.
Efter udskiftningen får Aarhus Letbane selv mulighed for at gennemgå Keolis sikkerhedssystem og finder, ligesom styrelsen, at det "ikke har den fornødne kvalitet".
- Aarhus Letbane vurderer dog, at selv om Keolis' sikkerhedsledelsessystem ikke er perfekt, så er det ikke så ringe, at det giver anledning til ikke at kunne køre med letbanen, lyder det i redegørelsen.