Hanne styrtede og smadrede skulder: - Vejhullerne er jo ikke kommet over natten
Odder Kommunes veje er fyldt med huller. Det frustrerer 73-årige Hanne Ipsen, der selv har været en tur i asfalten. Det kostede en brækket skulder.
- Jeg lå og skreg og tænkte straks, jeg har brækket noget.
73-årige Hanne Ipsen fra Odder fortæller om den kølige decemberdag for lidt over et år siden, hvor hun cyklede en anden vej, end hun plejer. Den beslutning endte med at kaste hende i den råkolde asfalt med skulderen først. Den brækkede flere steder.
Den smerte glemmer hun ikke. Og den dag i dag har Hanne Ipsen stadig smerter og mén fra sin skulder.
- Jeg er normalt ikke ømskindet, men det her gjorde virkelig ondt, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.
Hanne Ipsen trækker sin cykel rundt i gaderne i Odder og viser TV2 ØSTJYLLAND hul efter hul, hvor hun frygter, det kan gå galt næste gang.
Da hun faldt, var det, fordi cyklen kørte over en nedrunding i asfalten, som var dækket af sne og is. Det var ikke til at se ved første øjekast, fortæller hun, men den store lap af asfalt, som nu ligger over stedet, hvor hun faldt, er ifølge hende, beviset på, at noget var alvorligt galt med vejen.
Prioriterer efter farlighed
Odder Kommunes årlige budget til vedligeholdelse af veje er 10 millioner kroner. Men Hanne Ipsen og flere andre, der har tippet TV2 ØSTJYLLAND, har svært ved at se, at det er tilstrækkeligt.
Hun mener, ulykken er Odder Kommunes skyld.
- De skulle prioritere veje og cykelstier noget mere, konstaterer Hanne Ipsen.
Leder af Fælles Drift og Service, Leo Kristoffersen, mener dog, at budgettet er ambitiøst nok. Han står blandt andet for at lave vurderinger af de huller, som borgerne tipper kommunen om, og så er han ansvarlig for asfaltbudgettet i Odder Kommune.
- Det er sådan, at vi prioriterer hullerne, alt efter hvor farlige de er. Derfor kan man som borger godt opleve, at der går lang tid, fra man anmelder et hul, til det bliver repareret, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Kommunen vil som eksempel altid prioritere at udbedre et dybt hul i en vej, hvor biler kommer i høj fart, mens huller på private veje ofte må vente.
Han mener desuden, at det sjældent vil være muligt for en kommune at komme alle dårlige veje til livs.
- Det er klart, at skulle vi i mål med alle veje, så skulle der bruges 100 millioner kroner i stedet for 10 millioner kroner årligt, siger Leo Kristoffersen til TV2 ØSTJYLLAND.
Odder har dårlig asfalt
En undersøgelse af de kommunale veje fra 2017, som Vejdirektoratet står bag, viser da også, at nogle af de værste veje i Østjylland findes i netop Odder.
Det er målt på den restlevetid, som asfalten har tilbage, og det er blandt andet baseret på kommunernes egne besigtigelser og trafikmængden på kørebanerne.
Det kommer ikke bag på Hanne Ipsen.
- Det kan ikke passe, at de ikke kan se, hvordan standen er flere steder, siger hun.
Politiker lover handling
Men måske kan Hanne Ipsen og andre borgere i Odder, der er utilfredse med den hullede asfalt, se frem til en forbedring.
Udvalgsformand for Klima og Plan Kresten Bjerre (Rad.V.) erkender, at kommunen blandt andet har for mange slidte cykelstier. Han mener, at veje og cykelstier skal prioriteres i et kommende budget.
Og så tror han, at kommunen skal blive bedre til at forventningsafstemme med asfaltens brugere.
- Det er noget, jeg gerne vil tage fat på, og jeg tror især, det handler om, at vi bliver bedre til at informere borgerne. De skal vide, hvornår hullerne bliver lavet, og hvad det er, vi gør, siger han.
Hanne Ipsen fra Odder er i dag tilbage på cykelstierne. Men det har krævet en del genoptræning siden ulykken. Og i dag er tilliden til, at der rent faktisk sker forbedringer, meget lille.
- Vejhullerne er jo ikke kommet over natten, konstaterer hun.
Hanne Ipsen anslår, at hun har cyklet omkring 37.000 kilometer på Odders veje og stier.