Det er blevet farligere at færdes på de østjyske veje

Flere og flere kommer til skade i trafikken i Østjylland, viser nye tal.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Arkivfoto: 21 personer mistede livet i trafikken i Østjylland sidste år Foto: Local Eyes

Vejdirektoratet har netop udgivet en stor rapport om ulykker på danske veje. Her kan man læse, at antallet af personer, der kommer til skade i trafikken i Østjylland er steget med 65 personer over en fireårig periode.

I 2015 kom 281 personer til skade, fire år senere er er det tal steget til 347 personer, viser tal i rapporten.

Det skyldes en række faktorer, fortæller Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder ved Vejdirektoratet.

Der er kommet flere biler på vejene, vi kører længere, og så har vi fået et mere lemfældigt forhold til lovgivningen, når vi sætter os ud i vores bil.

- Trafikkulturen har ændret sig. Vi kan se, at flere kører for hurtigt, siger hun.

Men vi er også blevet dårligere til at holde fokus på vejen.

- Vi rækker bagud til børnene, ser på vores mobiltelefon eller åbner en pose slik, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Hun mener, at en del af problemet er, at mange biler har fået udstyr, der gør det svært at holde øjnene på trafikken.

- Nu er alt det, der kunne forstyrre vores koncentration, kombineret med alt det udstyr, der er kommet i bilen, siger Marianne Foldberg Steffensen, der selv kan mærke det, når hun sætter sig bag rattet.

- Jeg kan se det på mig selv og mine børn. Der er langt fra København til Aalborg, hvis man ikke kan kigge på sin telefon, siger hun.

Der sker flere ulykker med personskade på de østjyske veje Foto: Vejdirektoratet

Cyklister er hårdt ramt

I Østjylland sker stor 70 procent af ulykkerne i byområder, særligt i Aarhus Kommune. Det går hårdt udover de såkaldt bløde trafikanter som fodgængere, cyklister og folk på løbehjul.

- Det handler om, at vi ikke får orienteret os godt nok, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Senest gik det udover en 23-årig kvindelig fodgænger, der blev kørt ned i krydset mellem Edwin Rahrs Vej og Åby Ringvej i Åbyhøj. Kvinden blev dræbt, da hun blev ramt af en 27-årig mandlig bilist.

Selvom hovedparten af ulykkerne med tilskadekomne sker i byområder i Østjylland, er de dødeligste strækninger landeveje. 13 ud af 21, der blev dræbt i trafikken i 2019, omkom på østjyske landeveje.

På landevejene er det for høj hastighed, der gør, at ulykker ender som dødsulykker.

- Gennemsnitshastighederne er steget. Færdselsloven er blevet lidt vejledende for os, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Mens antallet af tilskadekomne i trafikken stiger, ligger antallet af dræbte på samme niveau over de fire år.

Østjyllands Politi har set tallene fra Vejdirektoratet. De fortæller, at de er opmærksom på både fart og uopmærksomhed, når de patruljerer i trafikken.

- Hvis man kører 60 km/t, hvor man må køre 50 km/t, kan det være forskellen på, om en ulykke ender med farlig personskade i stedet for blot materielskade, så det er vi meget opmærksom på, siger vicepolitiinspektør Heine Hansen.

Politiet ser også mange eksempler på uopmærksomhed i trafikken.

- Uopmærksomhed er alt, der fjerner opmærksomhed fra kørslen. En kop kaffe, børn på bagsædet, GPS'en der skal indstilles. Det skal man ikke bruge energi på, når man kører, siger Heine Hansen.

Ulykker i Østjylland

18 mænd og tre kvinder døde i trafikulykker i 2019

19 procent af dem, der kom til skade, var unge mellem 18 og 24 år
I 2019 var der 1.438 trafikulykker i Østjylland. Der skete personskade i 308 af ulykkerne. 
Der var spiritus involveret i otte procent af ulykkerne. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her