Handelsekspert: Det bliver ikke corona, men dårlig service, der dræber detailhandlen
Hypermarkeder som Bilka får i disse dage skæld ud for at stjæle detailhandlens kunder under nedlukningen. Men kunderne kommer tilbage, hvis blot servicen er i orden, mener ekspert.
Hvis man i disse corona-nedlukningstider står og mangler en cykel, er der et par muligheder; Køb online, køb i et hypermarked som for eksempel Bilka eller køb udendørs efter aftale med den lokale cykelsmed.
Det er dybt konkurrenceforvridende, mener flere butiksindehavere, TV2 ØSTJYLLAND har talt med.
- De store tabere og er os - de små erhverv, siger Jan Gaba, der ejer Den Store Cykelsmed i det nordlige Aarhus.
Siden 21. december har corona-restriktionerne forbudt ham at have kunder i sin forretning. Men Føtex, der ligger lige over for, må gerne have åbent og lukke masser af kunder indenfor.
- Der er stor konkurrenceforvridning mellem os små erhvervsdrivende og de store butikker. De må gerne have kunder i butikken, det må vi ikke, forklarer Jan Gaba.
Frygt ej
Flere erhvervsdrivende frygter, at corona-nedlukningen kan få kunderne til permanent at ændre vaner og også fremover lægge deres penge i store hypermarkeder som eksempelvis Bilka fremfor i mere specialiserede forretninger.
Men det behøver de ikke frygte, mener en ekspert.
- Det bliver ikke corona-nedlukningen, Salling-group eller Coop, der lægger specialforretningerne ned, siger Henrik Meng, der har rådgivet detailhandlen i 30 år og er stifter og seniorrådgiver i Meng & Company.
- Hvis der er noget, der dræber dem, så er det dårlig service, fortsætter han.
Service vigtigst
Rådgivningsvirksomheden Meng & Company gennemførte i 2020 en undersøgelse, hvor 1000 repræsentativt udvalgte danskere skulle svare på, hvad der var vigtigst for dem, når de skulle ud at handle. To tredjedel pegede på, at god service var det vigtigste.
- Det er ikke kun hudsult, vi har her under corona-nedlukningen. Det er også service-sult. Jeg tror, danskerne vil fare ud i specialbutikkerne igen, når der bliver genåbnet. Så vil kunderne søge derhen, hvor der er ordentlig service, forklarer Henrik Meng.
Opblomstring i sigte
I stedet for massedød blandt specialbutikker, så ser Henrik Meng en opblomstring af specialbutikker for sig i fremtiden.
- Danskerne er faktisk kvalitetsbevidste og vil gerne betale for kvalitet, hvis der samtidig er nogen, der forklarer, hvad vi betaler for. Hvis vi bliver mødt i øjenhøjde af nogen, som viser, at vi er velkomne og gør sig umage, så vil vi gerne betale for det, siger han.
Henrik Meng nævner bager-branchen som eksempel på, at danskerne er villige til at betale for kvalitet og service.
- For nogle år siden lukkede rigtig mange bagere, da supermarkederne fik friskbagt brød i deres sortiment. Men siden er der opstået en underskov af bagerier som insisterer på godt håndværk og dialog med kunderne. Så vil vi pludselig gerne give 70 kroner for et brød, når der er én, som venligt fortæller os, hvad der er i.