Trafikaftale giver lang næse til Randers: - Jeg synes, vi gjorde alt
Der er både skuffelse og jubel i de østjyske kommuner over den nye trafikaftale. I Randers føler de sig snydt, fordi udvidelsen af motorvej E45 ikke rækker længere end til Aarhus Nord.
Randers er den store østjyske taber i den nye infrastrukturaftale.
For kampen om et ekstra spor på motorvej E45 mellem Randers og Aarhus Nord er fløjtet af for nu. Udvidelsen af den østjyske motorvej stopper ved Aarhus.
- Jeg er selvfølgelig dybt skuffet over, at Randers Nord til Aarhus Nord ikke er kommet med i udvidelsen af motorvejen, siger Torben Hansen (S), borgmester i Randers Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
Samtlige partier i Folketinget er blevet enige om at bruge 161 milliarder kroner på at bygge flere veje, broer, cykelstier og jernbaner i Danmark frem mod 2035.
Men et ekstra spor mellem Aarhus og Randers er altså ikke en del af pakken. Det ærgrer medlem af Folketinget og tidligere borgmester i Randers Michael Aastrup Jensen (V) sig også over.
- Jeg er rigtig skuffet. Det er ikke nogen hemmelighed, at Venstre rigtig gerne vil have tre spor op til Randers. Vi synes, det er rigtig godt, at vi får gang i udvidelsen af E45, og forstår ikke, hvorfor vi ikke lige tager det sidste stykke med, siger Michael Aastrup Jensen til TV2 ØSTJYLLAND.
40 mandater var ikke nok
- Jeg synes, vi gjorde alt. Vi havde fremlagt en fuldt finansieret plan, hvor den indgik. Vi havde besøg af vores partiformand for at tydeliggøre, at det her betyder altså rigtig meget for os, siger Michael Aastrup Jensen.
Kunne I ikke have sat foden ned og sagt, at så vil I ikke være med i aftalen?
- Det kunne vi sagtens. Men så var problemet, at så havde vi ikke sikret støjværn omkring Randers, hvor der er to konkrete projekter. Vi kunne også have risikeret, at der ville være flyttet nogle milliarder fra vejområdet over til baneområdet, som vi heller ikke ville være tilhængere af. Derfor er det jo det bedst mulige resultat med vores 40 mandater, vi har kunnet levere, siger han.
I stedet må Randers nøjes med en ombygning af tilslutningsanlæggene mellem Aarhus Nord og Randers Nord.
Ombygning af tilslutningsanlæg på E45 Nordjyske Motorvej mellem Aarhus N og Randers N
Projektet indebærer ombygning af tilslutningsanlæggene TSA 40 ved Randers C, TSA 39 ved Randers N samt TSA 43 ved Sdr. Borup.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 231 mio. kr.
Projektet har en positiv samfundsøkonomisk forrentning på 18,8 pct. beregnet med en CO2-pris på ca. 300 kr. pr. ton. For en CO2- pris på 1.500 kr. pr. ton. er forrentningen på 18,8 pct.
Kilde: Trafikministeriet
Jubel i Aarhus
Selvom Randers er blandt taberne, så står Østjylland som landsdel samlet set tilbage som en af de helt store vindere i Danmark. Særligt Aarhus får store ønsker opfyldt.
Blandt sejrene for Aarhus hører den omdiskuterede Marselistunnel fra Havnen til motorvejen og en udvidelse af motorvejen fra Aarhus Syd til Aarhus Nord.
- De ønsker, vi har haft for Aarhus, som vi i årtier har arbejdet for, er berettigede ønsker. Nogle ønsker vi har krav på at få indfriet med hjælp fra staten, og det er rigtig glædeligt, at det sker nu, siger Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
Ingen motortrafikvej til Grenaa
I Norddjurs Kommune fik de heller ikke alt, hvad de havde ønsket sig. Borgmesteren havde kæmpet for en motortrafikvej hele vejen fra Aarhus til Grenaa. Den kommer i stedet til at stoppe lige før lufthavnen, og så kommer der omfartsveje ved Trustrup og Tirstrup.
- Jeg er sådan set glad i forhold til, hvad politiske resultater jo egentlig er. Man skal være glad for det, man får, og det, man har kæmpet for, og så er vi kommet et pænt stykke nu, siger Jan Petersen (S), som er borgmester i Norddjurs Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også:
Så hvilken dag er det i dag for pendlere til og fra det nordlige Djursland og til Aarhus og resten af Østjylland?
- Det er jo en god dag, men det varer jo noget tid, inden det står der. Nu ligger der jo et forlig, og så bliver det gennemført. Vi har jo prøvet før, at fra vi starter på at få et stykke vej, til vi slutter, der går der en del år. Det har vi jo prøvet med omfartsveje nord om Grenaa, siger han.
Opgraderinger til Skanderborg, Silkeborg og Favrskov
Til gengæld skal man ikke længere end til Skanderborg, før der igen er glæde at spore. E45 fra Vejle Syd til Skanderborg får nemlig tre spor i hver retning fremfor to.
- Jeg var rigtig glad, fordi jeg kunne se, at der er rigtig mange partier, der er med i det her, for det er jo et rigtig bredt forlig. Sådan noget kan vi godt lide, for det skaber en sikkerhed for den planlægning, vi skal lave ude i fremtiden, siger Frands Fischer (S), borgmester i Skanderborg Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
I nabokommunen Silkeborg finder vi vinderne i aftalens største østjyske projekt. Der er afsat et par milliarder til en ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg via Galten med første spadestik i 2026.
- Der er nogle, der bliver glade for, at de får lidt mindre støj. Der er nogle, der bliver glade for, de ikke skal holde i kø, fordi bommene går ned hele tiden. Og så er der nogle, der kommer meget tættere på Aarhus med en ny jernbaneforbindelse her fra Silkeborg direkte til Aarhus. Mange ting bliver meget bedre, siger Steen Vindum (V), borgmester i Silkeborg Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
Også Favrskov Kommune får en trafikal opgradering. Her bliver den oprindelige rute 26 fra Aarhus til Søbyvad syd om Lading Sø til en motortrafikvej.
- Jeg synes, det her er historisk. Rute 26 har man kæmpet for siden midten af forrige århundrede. Jeg tror, der er folk her i Voldby, der vil kunne sige, at de har set pæle-setup helt tilbage til 1964. Det, at man går ind og sætter navn og penge på, og at det er et enigt Folketing, det er historisk, siger Nils Borring (S), som er borgmester i Favrskov Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.