Digital post: En gang fritaget - altid fritaget

1. oktober ændres reglerne for fritagelse for digital post. Det er på tide, siger Ældre Sagen

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Fra i dag kræver det kun en tidsubegrænset fritagelse fra digtial post.

Hvornår er det, at min midlertidige fritagelse udløber?, og hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg ønsker, at den skal fortsætte?

Forvirringen blandt borgere med en midlertidig fritagelse for digital post har været stor, og derfor har regeringen bestemt, at alle fritagelser skal være permanente.

De tidligere regler var for bøvlede. Nu slipper borgerne for at møde personligt op på Borgerservice i kommunen for at søge om midlertidig fritagelse.
Sophie Løhde (V), politiker

Fra 1. oktober træder de ændrede regler i kraft, og dermed vil der kun findes én type fritagelse, nemlig den tidsubegrænsede.

- De tidligere regler var for bøvlede. Nu slipper borgerne for at møde personligt op på Borgerservice i kommunen for at søge om midlertidig fritagelse.

- Nu kan man en gang for alle framelde sig digital post, siger innovationsminister Sophie Løhde (V) i en skriftlig udtalelse.

Digital post, som blev indført 1. november 2014, erstattede papirbreve fra myndigheder, kommuner og en lang række andre afsendere. Dengang fik 133.000 borgere en fritagelse, der løb i to år.

Mange af dem er siden overgået til gruppen af permanente, og tilbage har kun været 35.000 midlertidigt fritagede.

Tilfredshed hos Ældre Sagen

I Ældre Sagen er konsulent Ingrid Stokholm Lauridsen tilfreds med, at der nu ikke længere er borgere, som må nøjes med en to-årig fritagelse.

- Vi har fra begyndelsen ment, at det var noget bøvl både for borgerne og for myndighederne. Hvis en borger finder ud af, at vedkommende er klar til at modtage digital post, så kan man jo bare henvende sig, siger Ingrid Stokholm Lauridsen.

Nogle ældre er bare tryggere ved at kommunikere med det offentlige per brev
 Ingrid Stokholm Lauridsen, Ældre Sagen

Hun mener ikke, at en permanent fritagelse er det samme, som at ældre slet ikke forstår at begå sig på en computer eller tablet. For selv om man foretrækker at få meddelelser fra det offentlige per brev, så kan man godt være på de sociale medier eller skrive en e-mail.

- Men nogle ældre er bare tryggere ved at kommunikere med det offentlige per brev, siger Ingrid Stokholm Lauridsen.

Det er oprindelig Jeppe Jakobsen, ældreordfører for Dansk Folkeparti, der på baggrund af henvendelser fra borgere, fremsatte et forslag om at forenkle systemet.

- Jeg er meget tilfreds med, at vi nu fjerner den utryghed, der var hos mange ældre om, hvorvidt man var fritaget eller ej. Nu får man klar besked fra starten, siger Jeppe Jakobsen i en skriftlig udtalelse.

- At der så forsvinder lidt bureaukrati som en sidegevinst, kan man så også glæde sig over.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her