Ekspert: Folkekirken har et branding-problem
Er bedre kommunikation løsningen på folkekirkens medlemsflugt? Ja, mener kommunikationsekspert. Præsterne er i tvivl
Medlemsflugten fra folkekirken har aldrig været større end lige nu, men kirken er blind for at kigge på at kommunikere sig ud af medlemsflugten, mener kommunikationsekspert, Kresten Schultz-Jørgensen, som blandt andet har været kommunikationsdirektør for Coca-Cola i Norden.
De skal nemlig ud over rampen og i gang med at brande sig selv:
- Folkekirken skal finde ud af, hvem de er og hvad de vil. Lige nu er det op til den enkelte præst, hvad de vil, og det duer ikke. Der skal være en fælles strategi, siger han.
Sognepræst i Østbirk Kirke, Lone Buhl Pedersen, ved dog helt præcist, hvad hun vil.
Hun vil have kontakt til alle byens borgere og have dem til at deltage aktivt i hendes kirke. Hun inviterer blandt andet til Gud og tarteletter, pizzaaftener og Rasmus Seebach-gudstjeneste.
Og noget tyder på, at det virker: Der er nemlig næsten ingen, som melder sig ud af Lones kirke. Hun har et bud på hvorfor:
- Vi skal bare ikke læne os tilbage. Vi skal gøre det så godt, at folk kan mærke, at det her er folkekirken, og der er noget for alle, siger hun.
En del af Lones hemmelighed til at få Gud og hver mand i kirke er, at hun fiser rundt i byen med plakater og flyers, når hun holder arrangementer i kirken. Hun prikker også folk på skulderen, når hun møder dem og inviterer dem med:
- Man skal bare spørge folk. Man får det ikke gjort, men bliver man spurgt, så vil man jo rigtig tit gerne. Og hvis de ikke vil være med, så kan de få æren af at sige nej, siger hun.
Selvom Lone måske har fat i borgerne i Østbirk, så mener Kresten Schultz Jørgensen, at kirken generelt er uden for pædagogisk rækkevidde, når det gælder kommunikation. Det er provst i Horsens Provsti, Annette Brounbjerg Bennedsgaard dog ikke helt enig i:
- Folkekirken har skruet op for kommunikationsindsatsen, og vi gør meget for at være tilstede på sociale medier og i den offentlige debat. Vi har været vant til at folk kom af sig selv, men vi har også opdaget nu, at vi selv skal på banen og fortælle, hvem vi er og hvad vi gør, siger hun.
Hun mener dog også, at det er vigtigt, at folkekirken holder fast i at gøre de ting, som kirken altid har gjort, fordi folk stadig godt ved, hvor kirken er og søger den, når de har brug for den.
Og det er Sognepræst i Risskov Hanne Marie Houkjær enig i:
- Vi skal ikke gøre alt det, som de andre gør. Jeg tror ikke på, at vi skal lokke folk til. Jeg tror, at det budskab, som går fra mund til mund, om at folk kommer i kirken og har en oplevelse, som er nærværende, det taler mere end glitrede foldere og andre krumspring, som vi bruger for at lokke folk ind, siger hun.
Men selvom Aarhus er det stift i Danmark, som har anden flest udmeldelser, er der også nogle, som melder sig ind igen.
En af dem er direktør i Randers Regnskov, Henrik Herold. Efter at have været meldt ud af kirken i 20 år meldte han sig ind igen. Det var både, fordi han gerne ville begraves fra en kirke, men også fordi han gerne vil støtte op om de kristne værdier:
- Det er næstekærlighed, tilgivelse og troen på, at vi alle er lige. Jeg tror, at vi bliver nødt til at bakke op om det fællesskab. Ellers kunne det være, at det bare forsvandt, og det vil jeg nødigt se, siger han.
Selvom Henrik Herold har meldt sig ind i Folkekirken igen, så er det rent faktisk ikke, fordi han tror på Gud - den del af Folkekirken er han stadig ikke helt overbevist om:
- Jeg vil hellere sige, at jeg er et spirituelt menneske, som tror på, at der er mere mellem himmel og jord, siger han
I videoen øverst artiklen kan du møde præsten Lone Buhl Pedersen, som forsøger at gøre kirken relevant for borgerne i Østbirk.