Kattegatbro kommer nærmere: Afsætter millioner til projektet

Regeringen og Dansk Folkeparti sætter nu 60 mio. kr. af til at igangsætte to forundersøgelser af en forbindelse over Kattegat

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Sådan kan en kommende Kattegatbro komme til at se ud.

En bro over Kattegat mellem Østjylland og det vestlige Sjælland rykker nu nærmere.

Regeringen og DF har netop besluttet at igangsætte forundersøgelser af en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat. I alt afsættes der 60 mio. kr. til undersøgelserne.

Kattegatforbindelsen har gennem det seneste år bevæget sig fra noget eksotisk og science fiction til at blive virkelig realistisk, og noget som vi alle sammen tror på vil blive gennemført.
Ole Birk Olesen (LA), transportminister

- Kattegatforbindelsen har gennem det seneste år bevæget sig fra noget eksotisk og science fiction til at blive virkelig realistisk, og noget som vi alle sammen tror på vil blive gennemført, sådan at danskerne i midten af 2030'erne vil kunne køre på en fast forbindelse over Kattegat, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

 

Turen mellem Aarhus og København vil med Kattegat-forbindelsen blive forkortet fra 310 til 200 km, og bilisterne vil spare halvanden time.

- Vi vil binde Danmark sammen på en ny og anderledes måde og skabe liv i områder, der er stagneret, lyder det fra ministeren.

VIDEO: Ole Birk Olesen sætter her flere ord på, hvorfor regeringen og DF vælger at gå videre med Kattegat-forbindelsen. 

Bliver brugerbetalt bro

Regeringen og DF bakker primært op om en ren vejforbindelse over farvandet, men efter opfordringer fra den røde blok i Folketinget har man valgt også at gå i dybden med en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

- Den rene vejforbindelse vil kunne blive betalt af bilisterne over en 40-årig periode som en ren brugerbetalt bro, siger Ole Birk Olesen, som samtidig slår fast, at han ikke er tilhænger af den kombinerede løsning.

Det er en glædens dag og er en god julegave til danskerne, at vi nu har taget beslutningen om at grave endnu dybere i det her projekt.
Kim Christiansen (DF)

Ifølge ham vil en sådan koste statskassen 50 mia. kr., som skulle tages fra andre projekter. Grunden til, at man alligevel vælger at undersøge løsningen er for at komme de øvrige partier i møde.

Den røde blok har nemlig ytret ønske om også at kigge på tog over Kattegat.

Forundersøgelserne ventes at tage to-tre år, inden en decideret VVM-undersøgelse vil blive sat i værk som det næste skridt.

Hvad koster det at krydse Kattegat?

• Person- og varebiler: 60 pct. højere end på Storebæltsforbindelsen. Det svarer til cirka 385 kr. i 2018-priser uden BroBizz.

 

• Lastbiler under 10 m: 45 pct. højere end på Storebæltsforbindelsen. Det svarer til cirka 885 kr. i 2018-priser uden BroBizz.

 

• Lastbiler 10-20 m: 50 pct. højere end på Storebæltsforbindelsen. Det svarer til cirka 1.450 kr. i 2018-priser uden BroBizz.

 

• Lastbiler over 20 m: Samme takst som på Storebæltsforbindelsen. Det svarer til cirka 1.450 kr. i 2018-priser uden BroBizz.

 

Kilde: Transportministeriet

Julegave til danskerne

Transportministeren er ikke ene om at være begejstret for dagens nyhed. Også DFs Kim Christiansen jubler.

- Det er en glædens dag og er en god julegave til danskerne, at vi nu har taget beslutningen om at grave endnu dybere i det her projekt og forhåbentlig få et godt beslutningsgrundlag inden en VVM-redegørelse, siger Kim Christiansen.

Han frygter ikke for den politiske opbakning, på trods af at han ligesom transportministeren ikke er fan af den kombinerede vej- og jernbaneforbindelse, som ellers også ville kunne få støtte fra flere af de røde partier.

- Jeg hører det ikke som et ultimatum fra Socialdemokraterne, jeg tror også, de vil kigge på økonomien. Men lad os undersøge det til bunds, også med en jernbane, lyder det fra ham.

VIDEO: Kim Christiansen (DF) mener ikke, at en kombineret løsning for Kattegat-forbindelsen er fornuftig. Pengene hertil ville nemlig skulle tages fra andre infrastruktur-projekter. 

Mere negativt end positivt

Et sted, hvor de langt fra er lige så begejstrede som de to folketingspolitikere, er på Samsø. Her har kommunalbestyrelsen for nylig drøftet planerne om en Kattegat-forbindelse. Og holdningen er klar.

Der er flere negative konsekvenser end positive, lyder det fra borgmester Marcel Meijer (S).

Det vil være positivt for bosætningen og erhvervslivet, men vi ville blive mindre attraktive som turistmål. Og det ville blive noget andet at bo på Samsø.
Marcel Meijer (S), borgmester

- Det vil være positivt for bosætningen og erhvervslivet, men øen ville blive mindre attraktiv som turistmål. Og det ville blive noget andet at bo på Samsø, siger han til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Vi har et nært samfund, hvor folk engagerer sig i hinandens liv. Det vil vi miste, hvis vi får mange pendlere. Det kan godt være, at det lyder nostalgisk, men det er sådan, vi har det.

VIDEO: Marcel Meijers partikollega, Jacob Bundsgaard (S), er som borgmester i Aarhus anderledes positiv over for de kommende planer. Hør mere om hvorfor her. 

Syd om øen

Alligevel ønsker kommunalbestyrelsen at tage del i den kommende proces om broen – især i forhold til dens placering.

Indtil nu har der primært været snak om, at den skal gå tværs over øen cirka midtpå, men det er Samsø-politikerne ikke tilhængere af.

- Jeg så gerne, at den gik syd om øen, siger Marcel Meijer.

Forundersøgelserne

Forundersøgelserne vil blandt andet indeholde en opdateret trafikal analyse, samfundsøkonomiske og miljømæssige analyser og undersøgelser af forskellige tekniske løsninger for den faste forbindelse samt forskellige linjeføringer.

 

Forundersøgelserne sættes i gang primo 2019 og forventes at være færdig i løbet af 2021, hvorefter der vil kunne sættes gang i en VVM-undersøgelse, som danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.

 

De øvrige partier (S, SF og RV) i forligskredsen bag 'Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009' vil blive tilbudt at tilslutte sig aftalen.

 

Kilde: Transportministeriet

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google