Lastbilchauffører om nye regler på rastepladser: Det flytter bare problemet
De nye regler vil give mere rotation på rastepladserne. Men de vil også bare flytte problemet, mener lastbilchauffører
Det skal være slut med østeuropæiske lastbilchauffører, der camperer i dagevis på rastepladserne.
Et flertal i Folketinget indfører nu tidsbegrænset parkering for lastbiler på de statslige motorvejsrastepladser.
I fremtiden må lastbiler maksimalt holde 25 timer på de statslige rastepladser. Bøden for en ulovlig parkering stiger fra 510 kroner til 2.000 kroner.
Det initiativ glæder formanden for østjyske vognmænd.
- Ved at østeuropæerne ikke kan holde der uendeligt, vil der komme større rotation og mere flow på rastepladserne. Så der er plads til os alle, siger Jørgen Buhl, der er formand for Østjyllands Vognmandsforening.
Fuldt booket på rastepladser
Vejdirektoratet har på to hverdagsnætter optalt, om der var ledige lastbilpladser langs motorvejen. På de østjyske rastepladser var der fuldt booket mange steder.
Det er det problem, som regeringen og Dansk Folkeparti vil til livs med deres forslag, der træder i kraft til sommer.
- Ved at østeuropæerne også får en udgift på at holde weekend, kunne det være, at vi kunne få lidt mere lige konkurrence, siger Jørgen Buhl.
Han frýgter dog også, at østeuropæiske chauffører bare finder nye steder at campere.
- De skal jo holde et eller andet sted. Jeg frygter, at det bliver i industrikvartererne rundt i byerne. Det er ulempen ved det, siger Jørgen Buhl.
Menneskelort og toiletpapir
Andre steder i Danmark camperer udenlandske chauffører allerede nu længere væk fra motorvejen.
Blandt andet i Engesvang, der ligger tæt på Silkeborg. Her ligger der toiletpapir og menneskers efterladenskaber.
Også hos Circle K tæt på motorvejen ved Skanderborg Nord, oplever de udenlandske chauffører, der prøver at overnatte der.
- Det er primært polakker og rumænere, som ikke rigtig forstår det danske system. De parkerer, hvor det passer dem og tror, at de kan overnatte i flere dage, siger Brian Christensen, der er butikschef hos Circle K i Stilling.
Rastepladsen er ikke statsejet, så Circle K uddeler bøder til lastbilchauffører, der holder der i mere end ni timer.
Kristian Pihl Lorentzen (V), der er trafikordfører tror, at de nye regler, vil medføre det, han kalder en ny trend.
- Vi forudser, at der kommer et helt ny forretningsområde. Nemlig private parkeringspladser, hvor man betaler for at kunne holde sit lange weekendhvil, og hvor man kan få et bad og en seng. Det vil være den nye trend. Det giver en lille ekstraomkostning på transporten, men så er der ordnede forhold, siger Kristian Loretnzen.
Hvis lastbilchaufførerne finder villaveje eller industrikvarterer at parkere i, så får de en bøde.
Øverst kan du se hele indslaget om langtidsparkerende lastbilchauffører, der skal væk fra de danske rastepladser.