Oprydning efter uheld på motorvejen skaber lange køer: Nu gøres der noget

Langsom oprydning efter uheld på motorvejen koster både tid og penge. Derfor igangsætter Vejdirektoratet nu et nyt tiltag, som forkorter ventetiden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det kan snart være slut med lang ventetid i forbindelse med uheld og kø på motorvejen.

Uheld på motorvejen er langt fra usædvanligt og dertil hører ofte også lange køer, mens oprydningsarbejdet står på. Men det kan forhåbentligt snart være slut.

Sammen med politiet iværksætter Vejdirektoratet nemlig et tiltag, der skal rydde motorvejen hurtigere efter uheld.

- Den tid, vi spilder på at holde i kø på motorvejene, kan bruges meget bedre – eksempelvis sammen med familien eller på arbejdet. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at spildtiden bliver så kort som mulig, fortæller transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Hvis der sker et uheld på motorvejen i dag, så bliver der først sendt oprydningsvogne, primært vogne til at fjerne køretøjer, afsted mod ulykkesstedet, når der kommer besked om, at der er brug for dem. Det betyder, at når der er brug for en ladvogn eller sværvogn til at rydde op efter et uheld på motorvejen, så er der ekstra ventetid, før vognene kommer frem.

VIDEO: Det er et dyrt problem for blandt andet Thortrans i Randers og firmaets kunder, når motorvejen spærres i forbindelse med uheld.

Oprydningsvogne sendes hurtigere afsted

Det nye tiltag går ud på, at Vejdirektoratet vil sende oprydningsvogne hurtigere afsted til ulykkesstederne. Primært ladvogne og sværvogne skal sendes afsted i samme øjeblik, Vejdirektoratet får en melding om uheld på motorvejen.

Indtil videre har forsøget kørt som et pilotprojekt på den Fynske Motorvej, og resultaterne har ifølge Vejdirektoratet været så positive, at de nu ruller projektet ud i resten af landet.

De forsinkelser gør jo, at vi sætter et stort maskineri i gang. Det rykker hele vores dag.
Thomas Kristensen, direktør, Thortrans

TV2 ØSTJYLLAND har tidligere fortalt, hvordan det koster dyrt for transportfirmaer, når deres lastvogne holder i kø på motorvejen på grund af uheld.

Direktøren bag møbelfirmaet Thortrans i Randers beskrev, hvordan det sætter en lavine i gang i hele samfundet, når deres chauffører ikke kan komme ud med varer til kunderne:

- Der står jo nogen derhjemme, der forventer at få en sofa eller et køkken eller andet leveret. De har taget fri eller møder senere på arbejde, og det rykker hele vores dag. De forsinkelser gør jo, at vi sætter et stort maskineri i gang. Skal advisere x antal modtagere, der kommer i løbet af en dag, hvor det kommer senere eller nogen, hvor de ikke får leveret deres varer. Det er et problem, sagde Thomas Kristensen, direktør i Thortrans i Randers, til TV2 ØSTJYLLAND i januar sidste år.

VIDEO: Michael Svane, direktør i Dansk Industri Transport, har tidligere fortalt, at det koster samfundet millioner af kroner, når der sker uheld på motorvejene.

Tidligere har Dansk Industri Transport også efterlyst, at man i Danmark har en autoritet, som hurtigt rydder op efter ulykker på motorvejen:

- Jeg tror, der er mange inde over det her. Der er politiet, der er indsatsleder, der er brandfolk, der er Vejdirektoratet. Så det handler i virkeligheden om at træffe den her beslutning, sagde Michael Svane, der er direktør i Dansk Industri Transport, til TV2 ØSTJYLLAND i januar sidste år.

Ifølge Vejdirektoratet vil den nye metode især være gavnlig ved mindre og mellemstore uheld på motorvejen, fordi det oftest er dem, der ikke er særligt komplicerede at håndtere, og som en ladvogn eller sværvogn hurtigt kan rydde op efter, og trafikken kan genetableres.

Dog skal der bruges en anden metode til de helt store og komplicerede uheld. En sådan løsning arbejder Vejdirektoratet, politiet og beredskabet stadig på.

- Vi kører forsøget på Fynske Motorvej videre og vedbliver med at teste initiativer, som vi forhåbentlig efterfølgende kan rulle ud på hele vejnettet, fortæller Charlotte Vithen, Områdechef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

VIDEO: Se her, hvorfor containere bliver kørt mere end 350 kilometer for så at blive transporteret videre.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google