Politikere klar til forbud mod spilreklamer: Kan være urealistisk

Mængden af reklamer for pengespil er stor - især i tv. Det frister ludomanerne. Derfor er flere folketingsmedlemmer klar til et forbud.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Tv-reklamer som denne med skuespiller Pilou Asbæk som blikfang skal ifølge flere politikere forbydes. Foto: BET365

Har du hang til spil, er det stadigt stigende antal spilreklamer brænde på bålet. Sådan lyder det fra blandt andre eksperter på området og eks-ludomaner.

- Det, reklamerne gør ved mig, er, at jeg hele tiden bliver mindet om det. Jeg bliver bedt om at forholde mig til spillet. De kører også gerne med en lille statistik, der underbygger det spil, de reklamerer for. Og det er så latterligt, siger 19-årige Marcus Mossalski fra Randers til TV2 ØSTJYLLAND.

Han har trods sin unge alder tabt 122.000 kr. på spil og betting. Og i lang tid var hans liv et helvede, hvor al energi blev brugt på at tænke på spil, skaffe penge til dem og dække over tab.

Historier som hans får nu flere politikere til at bakke op om et forbud mod spilreklamer i tv.

VIDEO: 19-årige Marcus Mossalski Nielsen har mistet 122.000 kroner på spil. Han er bekymret for de mange børn og unge, der eksponeres for et utal af betting-reklamer.

- Vi vil gerne have gjort tv-reklamerne ulovlige. Specielt der hvor man bruger sportsstjerner og kendisser, til at reklamere for spil, der involverer penge, siger Kirsten Normann Andersen (SF) til TV2 ØSTJYLLAND.

- I SF har vi i lang tid været betænkelige over for det bombardement af spilreklamer, som vi alle udsættes for. Vi har tidligere bakket op om et forslag fra Danske Spil om at udelukke reklamerne, mens kampene er i gang, og været med til at lave en stramning sidste år, lyder det videre fra partifællen Charlotte Bromann Mølbæk.

 

Bedre rådgivning til forældre

Begge påpeger samtidig, at der også er brug for mere rådgivning til forældrene, så deres børn ikke ender i et misbrug.

- Vi skal se på, hvordan vi appellerer til børn. Det er et problem, når unge på 15 år, begynder at bruge penge på at spille, siger Kirsten Normann Andersen.

Det er helt klart, at vi bliver bedre til at tøjle de her spilfirmaer og gøre langt mere for at forebygge ludomani, men et egentlig forbud, tror jeg ikke, er vejen frem.
Troels Ravn (S), skatteordfører

Også De Radikales skatteordfører Kathrine Olldag og Alternativets Susanne Zimmer er tilhængere af et forbud.

- Det er en voldsom eksponering. Reklamerne rammer de grupper, der ingen penge har, og de lokker med et fællesskab, men i virkeligheden er det nogle kendisser, der har solgt deres sjæl, siger Kathrien Olldag til TV2 ØSTJYLLAND.

Venstres Louise Schack Elholm er klar på at begrænse antallet af reklamer, men et decideret forbud ser hun ikke som løsningen.

- Vi er ikke interesseret i at forbyde spilreklamer. Nu er det op til skatteministeren, for det er en myndighedsbeslutning, at branchen ikke må tale med tv-udbyderne, lyder det fra hende.

VIDEO: Socialdemokratiets skatteordfører, Troels Ravn, mener, at ludomani er et alvorligt problem, men et forbud mod spilreklamer er ifølge ham ikke løsningen.

Urealistisk med forbud

Socialdemokratiets skatteordfører Troels Ravn er enig i, at der er et stort pres på de spilafhængige gennem de mange reklamer, men et forbud mod reklamerne er ifølge ham ikke realistisk.

- Vi skal gøre noget, der politisk er gangbart. Det er helt klart, at vi bliver bedre til at tøjle de her spilfirmaer og gøre langt mere for at forebygge ludomani, men et egentlig forbud, tror jeg ikke, er vejen frem, siger Troels Ravn til TV2 ØSTJYLLAND.

Ludomani er et alvorligt problem, men staten skal ikke løse alt og forbyde alt. Det bliver en glidebane.
Alex Vanopslagh (LA), skatteordfører

Den holdning deles af Dansk Folkepartis Hans Kristian Skibby. Han er betænkelig i forhold til tv-kanaler, der drives fra udlandet, og som på den måde kan undgå dansk lovgivning om eksempelvis spilreklamer.

Hans Kristian Skibby mener, at det er problematisk, hvis det kun er dansk lovgivning, som forbyder spilreklamer. 

Liberal Alliances formand Alex Vanopslagh og De Konservatives Mona Juul er ligeledes imod et decideret forbud. Førstnævnte mener i stedet, at redskabet Rofus er løsningen.

Det er et program, som ludomaner kan tilmelde sig, og herefter vil de blive udelukket fra bettingsider.

- Ludomani er et alvorligt problem, men staten skal ikke løse alt og forbyde alt. Det bliver en glidebane, siger Alex Vanopslagh til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Marcus Kondrup Nielsen fra Horsens er selv tidligere ludoman. Han blev påvirket i høj grad af reklamerne. 

Klager over reklamer

Under alle omstændigheder er der flere, som klager over de mange reklamer for spil.

Den 1. januar 2012 fik udenlandske spiludbydere lov til at konkurrere og reklamere lovligt i Danmark. I dag har 44 udbydere, ifølge Spillemyndigheden, licens i Danmark.

I årene efter, spilmonopolet blev brudt, har Forbrugerombudsmanden fået mere travlt med at kigge spiludbydere efter i sømmene på vegne af borgere, der henvender sig.

Fra 2014 til 2018 har Forbrugerombudsmanden set på 162 henvendelser fra borgere. Alle har handlet om pengespil på nettet og deres markedsføring eller vilkår. I 2019 har Forbrugerombudsmanden foreløbigt modtaget 34 henvendelser. Og der ses en lille tendens henover årene.

- Antallet af henvendelser til Forbrugerombudsmanden om spiludbydere er stigende, siger specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Danielle Brisson Berggreen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Hun understreger, at man fra Forbrugerombudsmandens side ikke kan sige, om antallet af nye udbydere på markedet og antallet af klager hænger sammen.

 

'Min datter er ludoman'

Men der er også klager, som ikke ender hos Forbrugerombudsmanden eller Spillemyndigheden. Lige nu reklamerer bybusserne i Aarhus for spiludbyderen Mr. Green. Det har fået en ludomani-pårørende til at klage til trafikselskabet Midttrafik.

TV2 ØSTJYLLAND er i besiddelse af klagen.

Er det virkelig nødvendigt, at busserne skal køre rundt med reklamer for spil (...) Jeg har en datter, der er ludoman. Jeg bliver dybt forarget, at Midttrafik skal reklamere for spil, skriver klageren, som ikke vil have sit navn frem af hensyn til datteren.

På bybusser i Aarhus reklameres i øjeblikket for spiludbyderen Mr. Green. Det har fået en ludomanipårørende til at klage til Midttrafik.

I svaret, som TV2 ØSTJYLLAND også er i besiddelse af, skriver Midttrafik, at et reklamebureau står for salget af reklamepladser på busserne, og at Midttrafik derfor ikke har nogen indflydelse, så længe loven overholdes.

For at få et billede af, hvor meget tv-reklamer for spil kan fylde, talte TV2 Østjylland spil-reklamerne i pausen i fodboldkampen mellem Brøndby og AGF den 25. august 2019. Pausen varede 15 minutter. Resultatet kan ses herunder.

Ifølge Morten Rønde, der er direktør for onlinegamlingudbydernes brancheorganisation, DOGA, er der endnu ikke kommet en løsning på at nedbringe antallet af reklamer. Branchen kigger til gengæld på, hvordan der reklameres.

- Vi vil gerne kigge på indholdet i tv-markedsføring. Og vi vil også gerne kigge på, hvornår tv-reklamerne bliver sendt, så de ikke bliver sendt direkte op ad unge-udsendelser og op ad kviklånsreklamer, siger Morten Rønde til TV2 ØSTJYLLAND.

Morten Rønde, direktør i brancheorganisationen, DOGA, mener, at spiludbyderne strækker sig meget langt for at lave så etisk en markedsføring som muligt.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google