Frustreret bilist: Tænk dig om, når du kører i regnvejr
Rasmus Østergaard oplever ofte farlige situationer, og trafik der går i stå, i regnvejr. Han opfordrer bilister til at trække ind og tænde baglygterne
Rasmus Østergaard fra Randers lever af at køre på motorvejen, og det kan ofte være frustrerende, synes han. I hvert fald, når vejrguderne åbner op for en ordentlig omgang regnvejr.
Han oplever nemlig gang på gang, at trafikken går i stå på motorvejen, når vejbanen bliver våd.
- Den går så meget i stå, at vi lige så godt kunne lave det om til en landevej. Bilerne kører ikke hurtigere end lastbilerne, siger Rasmus Østergaard til TV2 ØSTJYLLAND.
Hans frustration har fået ham til at lave et opslag i gruppen Facebook Randers. Her opfordrer han blandt andet folk til at trække ind i højre vognbane i stedet for at blive liggende i overhalingsbanen, hvis de er usikre i regnvejret.
- Det tager ét sekund at trække ind, og så kan man køre ud igen, når bilen bagved er kørt fordi. Man behøver ikke blive hængende derude, siger han.
Rasmus Østergaard mener, at der er en generel tendens til, at bilister bliver ude i overhalingsbanen, selvom de ikke er i gang med en overhaling. Men han oplever det især, når det regner.
God idé at køre efter forholdene
Hos Rådet for Sikker Trafik opfordrer man bilister til at køre efter forholdene. Når det regner, ændrer friktionerne på vejen sig, så bremseevnen bliver mindre. Samtidig kører vinduesviskerne, så ruden dugger mere.
Derfor kan det være en god idé at sætte farten lidt ned, så man kan nå at observere og bremse, hvis det skulle blive nødvendigt.
- At folk kører langsomt på motorvejen, når det regner, er mere et fremkommelighedsproblem end et trafiksikkerhedsproblem, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.
Bedste våben er at blinke
At trafikken går i stå i regnen, er dog ikke det eneste problem, Rasmus Østergaard oplever.
Han har også flere gange været vidne til, at bilister kører med baglygterne slukket i regnvejret. Og det, mener han, skaber potentielt farlige situationer.
- Især mørkegrå biler forsvinder fuldstændigt, og så kører du pludselig helt oppe i røven på en bil, du ikke har set. Så er man bare nødt til at bremse, men det er simpelthen livsfarligt, siger Rasmus Østergaard.
Ifølge Jesper Sølund fra Rådet for Sikker Trafik, kan det være en god idé, at bilister hjælper hinanden med at huske baglygterne.
- Det bedste våben mod det er, at man lige blinker to til tre gange, så den anden bilist opdager, at han eller hun har glemt at tænde baglygterne, siger Jesper Sølund.
Til de bilister, der kører i biler, hvor baglygterne er slukket om dagen, er hans råd, at de får det lavet om.