Varmeselskab skal betale yderligere 149 millioner tilbage til kunderne
Forsyningstilsynet har fastslået, at Verdo skal betale yderligere 149 millioner kroner tilbage til forbrugerne. Dermed skylder Verdo nu kunderne 383 millioner kroner.
Sagen om Verdo har verseret længe, og nu har Forsyningstilsynet nået en konklusion. Verdo er tidligere blevet pålagt at tilbagebetale 234 millioner kroner for perioden fra 2000-2005 - og nu skal Verdo så betale 149 millioner kroner yderligere tilbage til forbrugerne for perioden fra 2006-2017.
- Samlet set er vi nu oppe på 383 millioner kroner. Så det er et betydeligt beløb, der skal retur til forbrugerne, siger direktør i Forsyningstilsynet, Carsten Smidt, til TV2 ØSTJYLLAND.
Problemet er ifølge Forsyningstilsynet, at Verdo har opkrævet forrentningen af den kapital, som der er blevet indskudt i selskabet.
- Sagen er særlig, fordi de er begyndt at opkræve forrentningen, for det er blevet godkendt af os. Og det må man ikke ifølge varmeforsyningsloven, siger Carsten Smidt.
Forsyningstilsynet anbefaler Verdo at tilbageføre pengene gennem fremtidige opkrævninger. De kan også vælge at tilbagebetale på andre måder, men så skal det godkendes af Forsyningstilsynet.
Dagens afgørelse er den anden ud af flere verserende sager som omfatter Verdo-koncernen. Den første handlede om forrentning af indskudskapital for perioden 2000-2005, og medførte en afgørelse om tilbagebetaling af 234 mio. kr.
Der ligger fortsat endnu en sag og venter hos Forsyningstilsynet. Ifølge Carsten Smidt drejer det sig om koncernintern rentebetaling. Den sag er fortsat under behandling, men det drejer sig ligeledes om et trecifret millionbeløb.
Afgørelsen fra Forsyningstilsynet kan ankes, men det er endnu uklart, om Verdo har tænkt sig at gøre det. Den første sag har Verdo ikke anket.
Kommer muligvis nye kunder til gode
De 234 millioner kroner, som Verdo skulle betale for perioden 2000-2005, er tilbagebetalt gennem lavere varmeregninger.
Om tilbagebetalingerne af de 149 millioner kroner også kommer til at foregå sådan denne gang, er stadig uvist.
- Det skal vi i dialog med forsyningstilsynet om, men vi har en præcedens for, hvordan det foregår. Blandt andet i det fra 20002005, siger Torben Høeg Bonde, der er bestyrelsesformand for Verdo, til TV2 ØSTJYLLAND.
Er der retfærdighed i at kommende kunder får gavn af penge, som forrige kunder har betalt for meget?
- Man kan altid diskutere, om der er retfærdighed i det, men det er jo sådan, at hvis vi havde haft det modsatte praksis, så ville det have været fortidens kunder, som ville have haft fordel af at nuværende kunder kom til at betale det, siger Torben Høeg Bonde til TV2 ØSTJYLLAND, og fortsætter:
- Det vil være så omkostningstungt at betale det tilbage til de tidligere kunder. Det har vi jo undersøgt i en anden sag. Det vil underminere hele beløbet, og det giver ikke mening, siger Torben Høeg Bonde.