Efter ambulancekritik: Medarbejdere føler sig anklaget
Der er problemer med at få ambulancer hurtigt nok frem til livstruende situationer. Nu peger udvalgsformand på vagtcentralen som en af problemerne.
Udvalgsformand korrigerer
Efter TV2 Østjylland publicerede artiklen tirsdag aften, modtog vi en mail fra Region Midtjyllands presseafdeling. Her fremgår det, at Susanne Buch ønsker en korrektion af sine udtalelser til TV2 Østjylland. - Efter at jeg efterfølgende har set interviewet igennem, må jeg konstatere og understrege, at det på ingen måde har været eller er min intention at sige, at vores personale ved AMK vagtcentralen skulle vurdere forkert i forhold til, om der skal visiteres en A kørsel eller en B kørsel, lyder det i mailen.
Læs opfølgningen her.Region Midtjylland kæmper med at få flere ambulancer hurtigere frem.
Og en af årsagerne kan, ifølge Susanne Buch Nielsen (SF), udvalgsformand for Nære Sundhedstilbud i Region Midtjylland, være, at medarbejdere hos Akut Medicinsk Koordinering (AMK) sender forkerte ambulancer afsted.
- Vi kan også se, at nogle af kørslerne, der bliver bestilt, måske er forkerte, fortalte Susanne Buch Nielsen i et interview til TV2 Østjylland mandag aften.
AMK-vagtcentral
AMK står for Akut Medicinsk Koordinering. Her besvares 112-opkald døgnet rundt.
Når en borger ringer 112 og har brug for sundhedsfaglig hjælp, er AMK's opgave at sikre, at de får den rette akutmedicinske hjælp hurtigt.
Hvert enkelt opkald visiteres ud fra en sundhedsfaglig vurdering, baseret på retningslinjer fra Dansk Indeks for Akuthjælp.
Opgaven for vagtcentralen er at prioritere og disponere ambulancer, akutlægebiler og andre enheder for at sikre, at de mest alvorlige tilfælde får hjælp først. Det primære mål er at redde liv og sikre førlighed.
Medarbejdere i vagtcentralen
AMK-vagtcentralen er bemandet af:
Sundhedsfaglige visitatorer, der har en grunduddannelse som sygeplejerske, paramediciner eller ambulancebehandler
Tekniske kørselsdisponenter
AMK-læger
Kilde: Region Midtjylland
Her skulle hun svare på, hvorfor det i 34 ud af 80 østjyske postnumre ikke er lykkedes at opfylde regionens egne servicemål, hvor 92 procent af livskritiske kørsler, såkaldt A-kørsler, skal være fremme inden for 15 minutter, som TV2 Østjylland tidligere har beskrevet.
Unuanceret
Det er dog ikke alle, som mener, at udvalgsformandens kritik af AMK-vagtcentralen, hvorfra ambulancer bliver bestilt af sundhedsfaglige visitatorer, er berettiget.
- Når der skydes på AMK, må jeg sige, at det er unuanceret, siger Bent Holst, bestyrelsesmedlem i Reddernes Fagforening med 23 års erfaring fra det præhospitale.
Han bakkes op af fællestillidsrepræsentant for FOA Ambulance i Region Midtjylland, Søren Holmgaard.
- Det er bestemt ikke min opfattelse, at AMK sender for mange A-kørsler ud, som kunne være B-kørsler, så det kan jeg ikke genkende, siger Søren Holmgård Knudsen.
A- og B-kørsler
Når man ringer 112 bliver ens problem vurderet efter alvorlighed og hastighedsgrad.
Det er en sundhedsfaglig medarbejder, som foretager vurderingen.
Når det er vurderet, at der skal sendes hjælp, bruger Region Midtjylland - og andre regioner - et koncept, som kaldes gradueret respons. Det er baseret på følgende opgavekategorier:
A: akut, hastende og livstruende som fx hjertestop.
B: akut, hastende, men ikke livstruende.
C: ikke hastende opgaver som fx en patient der skal flyttes fra en hospitalsenhed til en anden, men hvor der er behov for behandling undervejs.
D: planlagt liggende patientkørsel uden behov for behandling undervejs.
E: når der ikke er behov for liggende patientkørsel, men fx kontakt til lægevagt, sundhedsfaglige råd, egen omsorg eller mulighed for egen transport til hospital eller læge.
Kilde: Region Midtjylland
Det kom faktisk bag på ambulancebehandler Søren Holmgård Knudsen, at vagtcentralen var et af de steder, udvalgsformanden pegede på.
- Det overrasker mig lidt, at hun sagde det var der, fordi jeg synes, de gør det rigtig godt. De er også blevet gode til at inddrage ambulanceredderne, mener han.
Eftersyn af arbejdsgange
Udvalgsformand Susanne Buch Nielsen fortæller, at de skal og vil kigge på de opkald, der bliver modtaget på visitationscentralen AMK, og hvad der bliver spurgt om.
- Nogle af de A-kørsler, der bliver bestilt, kunne måske godt have været en B-kørsel. Så det betyder, at de, som sidder inde på visitationsenheden, skal være meget bedre til at kommunikere med borgerne om, hvornår noget er ekstra farligt, fortæller hun.
Hos Reddernes Fagforening er man enig i, at arbejdsmetoderne trænger til en revision.
- Det betyder, at der ofte sendes for mange ressourcer i form af ambulance, paramediciner og lægebil til hændelser, hvor det ikke er relevant, siger Bent Holst.
Men han er uenig i, at det er her, problemet ligger.
- Men det helt store problem er til stadighed manglende personale i ambulancerne, siger han.
Her er Bent Holst ikke så langt fra udvalgsformand Susanne Buch Nielsen, der også ser mere personale, som en af løsningerne på problemet.
- Vi skal eventuelt kigge på, at der skal flere beredskaber til, siger hun.
Generelt peger Reddernes Fagforening på tre områder, der måske kunne få flere ambulancer til at komme hurtigere frem.
- Bedre forhold for redderne derude, bedre mulighed for visitation og udnyttelse af vores akutte beredskaber, afslutter Bent Holst.