Par føler sig snydt af rejseselskab: Har ventet i over et år

Et par fra Silkeborg fik aflyst en rejse og fik lovning om at få pengene retur. Et år efter har de ikke set en krone, og mange andre står i samme situation.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Mette Bundgaard Nielsen og Morten Swensson har ventet i over et år på at få deres penge tilbage.

I Silkeborg sidder Mette Bundgaard og Morten Swensson og scroller ned igennem de mange mails, som de har modtaget fra rejseselskabet Detur. 

Parret vil egentlig bare gerne have deres penge tilbage, som de har ret til. Mange andre står i samme situation.

I april sidste år skulle de have været en tur til Tyrkiet. Lidt uden for Alanya. Men dagen efter at statsminister Mette Frederiksen lukkede landet i marts på grund af corona, aflyste Detur deres rejse.

- Vi havde to muligheder – enten kunne vi få en ny dato eller få pengene retur, fortæller Morten Swensson.

Parret valgte at få de i alt 10.731 kroner refunderet. Der ville gå en uge, oplyste Detur. Her over et år senere har de stadig ikke set skyggen af pengene.

- De syv dage var allerede overskredet, da vi havde den 21. marts – sidste år. Og så har de hele tiden udskudt datoerne og fristerne, siger Morten Swensson.

Det er vældig provokerende, og man kan også se, at de stadig sælger rejser.
Mette Bundgaard, Silkeborg

Rigtig mange andre i samme situation

Parret er langt fra de eneste, som er havnet i denne situation. I en lukket Facebookgruppe er der over 400 medlemmer, som beretter om det samme som parret fra Silkeborg.

- Folk bliver holdt hen, og man hører ingen ting og får ingen besvarelser. Så det er vældig provokerende, og man kan også se, at de stadig sælger rejser, fortæller Mette Bundgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Mette Bundgaard og Morten Swensson vil gerne advare andre om at bruge rejseselskabet, så de ikke havner i samme situation som dem.

På Deturs hjemmeside kan man stadig bestille en pakkerejse. For nyligt fik parret da også et tilbud om en anden rejse.

- Så sent som for tre uger siden ringede de, og spurgte, om vi ville have en anden rejse i stedet for og få en bonus oveni. Med den erfaring vi har med dem, så sagde vi selvfølgelig nej tak, siger Morten Swensson.

Derfor vil de gerne advare andre, så de ikke havner i samme problem som dem.

- Vi har ligesom lyst til at advare andre kunder til ikke at købe rejser hos det her selskab, indtil de har styr på tingene – eller vælger at sige, at det kan de ikke, og så må de gå konkurs, siger Mette Bundgaard.

Den lukkede Facebookgruppe har lidt over 400 medlemmer.

Parret fra Silkeborg har klaget til Pakkerejse-Ankenævnet. I 2021 har Ankenævnet indtil videre truffet afgørelser i 86 sager, hvoraf de 42 sager omhandler Detur Denmark.

Detur svarer på kritik

På en mail til TV2 ØSTJYLLAND svarer Detur, at årsagen til de mange sager, som ikke er behandlet - er både på grund af coronaepidemien, som presser branchen, og fordi, Detur blev overtaget af et nyt selskab i september 2020.

- I den store proces kom det frem, at der var en masse sager, som ikke var blevet behandlet fra kunder. Vi vurderer det skete på grund af en menneskelig fejl, skriver Press Contact hos Detur, Tim Åström, i en mail til TV2 ØSTJYLLAND.

Han oplyser også, at alle som har ret til at få penge tilbage fra Detur, nok skal få dem igen.

- Situationen med udestående midler er noget, ingen er ”glade for”. Hverken Detur eller vores kunder, og heller ikke nogen af vores kollegaer i denne branche, skriver Tim Åström.

Der er selvfølgelig aktiviteter online og på sociale medier, Detur bliver ikke skånet, og det bliver vores kollegaer og konkurrenter heller ikke.
Tim Åström, Press Contact, Detur

Han anerkender ikke, det store omfang af utilfredse kunder, som har et tilgodehavende hos rejseselskabet.

- Der er selvfølgelig aktiviteter online og på sociale medier, Detur bliver ikke skånet, og det bliver vores kollegaer og konkurrenter heller ikke. Nogle af sagerne er legitime, hvor folk har fuld ret til at være kede af det, mens andre skyldes trolling af personer uden noget udestående med Detur eller vores kollegaer, skriver Tim Åström fra Detur til TV2 ØSTJYLLAND.

Hvis de ikke har pengene, så bør de erklære sig konkurs.
Vagn Jelsøe, vicedirektør, Tænk.

Forbrugerrådet Tænk: De bør erklære sig konkurs

Hos Forbrugerrådet Tænk er man bekendt med de mange utilfredse kunder hos Detur.

- Problemet er, at Detur skal betale pengene tilbage, og det gør de ikke. Formentlig fordi de ikke har pengene. Hvis de ikke har pengene, så bør de erklære sig konkurs, fortæller vicedirektør hos Tænk, Vagn Jelsøe, til TV2 ØSTJYLLAND.

Ifølge Vagn Jelsøe så er det, det helt rigtige som kunde at klage til Pakkerejse-Ankenævnet. Her kan man få medhold, hvis det er berettiget.

- Så anlægger man en retssag, og hvis man får medhold, så vil Fogedretten til sidst gøre udlæg i Detur. Det er en meget lang og bøvlet rejse, og den er ikke helt gratis, siger Vagn Jelsøe.

Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet Tænk mener ikke, at dem bag rejseselskabet Detur, bør drive virksomhed.
Jeg fraråder alle at handle med sådan en virksomhed. Det er simpelthen for usikkert.
Vagn Jelsøe, vicedirektør, Forbrugerrådet Tænk

- De bør fratages retten til at drive virksomhed

Vagn Jelsøe mener ikke, at dem bag rejseselskabet på sigt bør drive en virksomhed, når de ikke lever op til deres forpligtelser – og fortsætter med at sælge rejser.

- På den lange bane bør de fratages retten til at drive virksomhed. Der er noget grundlæggende uanstændigt ved at sælge rejser, når man ikke er i stand til at betale sine kunder, siger Vagn Jelsøe.

- Jeg fraråder alle at handle med sådan en virksomhed. Det er simpelthen for usikkert, siger han.

Han fortæller desuden, at hvis man har købt sin rejse på nettet med kortbetaling, så kan man gå i banken og gøre indsigelse, og så vil bankerne normalt tilbageføre beløbet. Men der er ofte en frist for det.

Mette Bundgaard og Morten Swensson i Silkeborg fik at vide af deres bank, det var for sent. De forventer ikke, at de nogensinde får deres penge igen.

- Man kan altid håbe, men troen er ikke så stor, siger Morten Swensson.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her