Lærer har ekstra travlt under corona-lukningen

For folkeskolelærer Asger Rønne har skolelukningen omkring COVID-19-epidemien betydet ekstra travlt på jobbet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Asger Rønne er lærer på femte årgang på Gl. Rye Skole og corona-krisen har givet ham ekstra travlt. Foto: Privatfoto

Folkeskolerne er lukkede og lærerne skal ikke møde ind. For de fleste folkeskolelærere giver det formentlig noget mere luft i kalenderen. Men ikke for Asger Rønne, der til dagligt underviser femte årgang på Gl. Rye Skole.

Den igangværende COVID-19 epidemi har givet ham ekstra meget at se til.

Han var nemlig allerede inden epidemien i gang med et projekt, hvor han én dag om ugen, hjalp skoler i Skanderborg Kommune med at udnytte nye IT-værktøjer i undervisningen og blandt andet lave fjernundervisning. Og efterspørgslen på de værktøjer er nu eksploderet blandt lærerne i Skanderborg Kommune.

- Da situationen med corona-smitte nu ser ud til at blive længerevarende, har flere efterspurgt muligheden for videokonference i den daglige kontakt med eleverne, fortæller Asger Rønne.

Har undervist 120 lærere

Han har derfor haft intet mindre end 120 lærere i Skanderborg Kommune på webinar, hvor han har undervist i at bruge videokonferencer i undervisningen. Kommunen forventer, at endnu flere lærere vil komme til at bruge værktøjerne i den kommende tid.

Indtil videre er Asger Rønnes erfaringer med de nye værktøjer rigtig gode.

- Der er ingen tvivl om, at det er en stor udfordring pludselig at skulle fjernundervise en hel klasse, men mange lærere er allerede efter en kort introduktion kommet godt i gang med at supplere de skriftlige opgaver med de nye muligheder, som videokonferencer og virtuelle klasseværelse giver, siger Asger Rønne.

Dansklærer Line Nielsen er begyndt at fjernundervise 9. klasse under COVID-19 lukningen af skolerne. / Foto: Privatfoto

Muligt at følge årsplanen

En af de lærere som nu bruger videokonferencer i sin undervisning er Line Nielsen fra Stilling Skole. Hun er dansklærer på niende årgang, og it-systemerne har givet hende og klassen mulighed for at følge den oprindelige undervisningsplan, hun har lagt for skoleåret.

- Jeg har kastet mig ud i det uden at kunne noget på forhånd. Efter lidt begyndervanskeligheder underviser jeg nu ud fra min almindelige årsplan. Jeg deler min pc-skærm med eleverne, så jeg kan vise dem det materiale, som jeg også ville have vist dem i et fysisk klasserum, siger Line Nielsen og tilføjer:

- Næste gang skal vi afprøve elevfremlæggelser, og umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Ved at bruge videokonference-værktøjet får eleverne også mulighed for at se hinanden under skolelukningen.

Rart at se hinanden

Ifølge Asger Rønner er det ikke kun lærerne og undervisningsplanerne, der nyder godt af muligheden for at mødes virtuelt. Børnene sætter også pris på det.

- De er glade for at kunne snakke sammen igen, og der sidder altså nogle IT-kyndige børn derude. De er ret hurtige til at forstå værktøjerne, fordi det ligner noget, de bruger i forvejen, siger Asger Rønne.

Når rigtig mange er på samtidig, så kan det dog også blive en udfordring, lyder det.

- Vi mærker dog lige nu også, at der er rigtig mange brugere på, og det belaster IT-systemerne, siger han og tilføjer at belastningen heldigvis ikke lader til at gå ud over de systemer lærere og elever bruger til at kommunikere.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her