Opbrugte råstoffer sender vognmænd på langfart
Vognmænd i Østjylland oplever, de skal køre længere efter råstoffer til byggerier, da de omkringliggende grusgrave snart ikke har nok.
Der er pres på grusgravene omkring Aarhus på grund af mange byggerier.
Derfor oplever vognmand Rene Precht fra Virring ved Skanderborg, at de lokale grusgrave er ved at løbe tør for sand.
- Når vi kommer hen til grusgravene, er de rendt tør for sand. Så må vi videre til de næste, siger Rene Precht fra Brunos Transport.
Derfor oplever han, at de må køre længere og længere for at hente råstoffer til byggerier.
- Det, der førhen bare var lagervarer, det kan man ikke regne med i dag, siger han.
Det går ikke kun ud over miljøet, men også priserne. Ifølge Danske Regioner, der har ansvaret for råstofferne her i landsdelen, er der en tommelfingerregel om, at råstofprisen fordobles, når de er transporteret 80 kilometer.
- CO2'en fosser bare ud, når vi skal køre flere kilometer efter det. Så vi må beregne, at vi skal hente det længere væk, siger Rene Precht.
Hvad er en grusgrav? Og råstoffer?
- En grusgrav er et område, hvor der bliver udgravet sand, sten og grus.
- Sand, grus og sten udgør hovedparten af den danske råstofindvinding og anvendes til vej- og anlægsformål (75 %) og til byggeriet (25 %).
- Regionerne er myndighed for råstofindvending på land, imens staten er myndighed for råstofindvending på havet.
- Regionerne laver en 12-års plan, som skal sikre en stabil forsyning. Hvert 4. år bliver den revurderet.
- Kampen om pladsen: "De lettest tilgængelige råstofforekomster er allerede udnyttet, og indvindingen vil derfor gradvist rykket tættere på områder, hvor der bor mennesker. Derfor må vi forvente, at flere lokalområder vil opleve gener ved råstofindvinding i fremtiden, uanset efterspørgslen på råstoffer følger udviklingen i bygge- og anlægssektoren", Danske Regioner, 2020.
Kilde: Danske Regioner, 2020
Risikerer flere lastbiler på vejene
I stedet for at køre til grusgrave i Stjær eller Låsby, så må han nogle gange køre til Haldum, Randers eller Djursland.
Ifølge formand for Østjyllands Vognmandsforening, Jørgen Buhl, så er det et problem, de oplever generelt.
- Vi udleder mere CO2 ved det, og det kræver flere lastbiler for at nå at levere den rette mængde sand til en kunde. Så det er et problem for os, siger han.
Derudover fortæller han, at der ofte er et stort pres på grusgravene, og at de må holde i kø.
- Vi må ofte sende nogle hjem igen
Harald Røgen & Sønner har grusgraven ved Stjær, og her løber de snart tør for sand.
- Der er pres på, der er rigtig meget pres på. Vi må ofte sende nogle hjem igen, fordi vi ikke kan følge med, siger Jens Røgen.
Det er ikke, fordi der ikke mere sand i Stjær. Grusgraven mangler bare en tilladelse, som gør, at der kan indvindes mere.
I dag får grusgrave en tilladelse, som gælder i 10 år. Men det tager flere år at ansøge om en ny, og den er trukket ud i Stjær.
- Vi venter på en tilladelse, som skulle komme nu her. Den har vi ventet på i 2,5 år fra vi startede på det. Det sidste år har den ligget ved klagenævnet, siger Jens Røgen.
Regionen: - Man skal køre længere og længere i Østjylland
Ifølge kontorchef i Klima, Ressourcer og Grøn Omstilling i Region Midtjylland, Rolf Johnsen, så er der kapacitet nok af råstoffer i Østjylland, men man vil opleve nogle steder at skulle køre længere efter dem.
- Bottom line er, at man skal køre længere og længere efter råstoffer i Østjylland. Nogle råstofgrave er færdiggravet, men det største problem er, at de råstofgrave, der ligger tættest på Aarhus, kører på maksimal kapacitet og man er derfor nødt til at hente råstoffer fra råstofgrave, der ligger længere væk, siger Rolf Johnsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Regionen er råstofmyndighed og skal give tilladelser til nye graveområder, når andre lovområder er opfyldt. Her er de i gang med at behandle nye ansøgninger, som venter på gå igennem.
- Vi arbejder på at få lukket de huller, der er rundt omkring. Vi har en del aktive ansøgninger, som ligger i vores portefølje, som vi er gang med at kigge på, siger Rolf Johnsen.
Men det kan tage flere år fra de får en ansøgning til en tilladelse bliver givet.
- Det hænger sammen med, at det er et stort indgreb i landskabet og for lokalområdet, så det skal også undersøges grundigt, inden man kommer ud og lægger en ny råstofgrav, siger Rolf Johnsen.
Sidste år vedtog Region Midtjylland en ny råstofplan for de kommende 12 år.