Forlist kutter skaber mystik: Her er den vilde historie bag
En mystisk kutter strandet på kysten ud for Helgenæs har været genstand for både mystik og dragende Instagram-billeder. Her er historien bag.
Angsten begynder langsomt at hale ind på den unge kaptajn, da han flere sømil ud for Helgenæs' kyst på Djursland må konstatere, at båden begynder at tage vand.
Klokken har passeret midnat, der er bælgmørkt, og bølgerne slår højt og hårdt ind mod den ombyggede fiskekutter, som 24-årige Magnus Sloth er ved at sejle hjem til Aalborg.
Med sig om ombord har en en mekanikerven, der skulle bistå i forbindelse med købet, sin 76-årige far, samt sin kæreste og deres lille hund.
Strømmen på Neptun, som kutteren hedder, er allerede af flere omgange gået, og Magnus begynder at frygte, at de er ved at synke i dybet.
- Jeg får kontakt til noget redningsmandskab, men der går længe, før de kan ankomme. Så jeg sætter kurs mod Sletterhage Fyr, hvor der ligger noget lavvande, som vi måske kan nå. Men vi får at vide, at vi skal forberede os på en situation, hvor vi skal ud at svømme, siger Magnus Sloth til TV2 ØSTJYLLAND.
Seancen udspiller sig i de tidlige nattetimer den 31. juli sidste år.
I dag ligger kutteren forlist ved stranden på Helgenæs. Her har mange undret sig over, hvordan den var endt der. Og kutteren, der er omkring 80 år gammel, er blevet et yndet motiv for amatørfotografer, hvorfor den optræder på et utal af billeder på Instagram.
TV2 ØSTJYLLAND har fået historien bag. En historie om forliste drømme, en dramatisk redningsaktion og et retsligt efterspil.
Købte drømmen
Halvanden uge inden forliset er Magnus Sloth i Horsens. Han har fået et godt øje til den lille kutter, som han ønsker at købe.
- Der er et eller andet charmerende over sådan en lille træbåd fra 1940'erne, siger han.
Med sig har han et par kyndige bådfolk, og sammen med sælger får de gået båden igennem for mangler, hvor efter Magnus Sloth afleverer 175.000 kroner for kutteren Neptun.
Aftalen er, at sælger sejler med det første stykke mod Aalborg, hvor Magnus bor. Men allerede efter en times sejlads går det galt. Kutterens gearkasse bliver overophedet, og alle må stige i land i Hou.
Magnus rejser hjem til Aalborg, mens sælger får købt nye reservedele, som han selv betaler det fulde femcifrede beløb for.
Ugen efter vender Magnus tilbage til Hou. Alt er ordnet, og kutteren er klar til, at han skal sejle den det sidste stykke hjem.
Magnus' mekanikerven, far, kæreste og hund er med på turen.
- Vi tjekker vejrudsigten, som ser fin ud, sælger har tjekket motor, og vi skal egentlig bare sejle mod Aalborg. Den første time er egentlig udmærket, men så er der noget med strømmen, der begynder at drille, siger han.
Overladt til bølgernes og vindens magt
Kutteren opererer med tre forskellige strømsystemer. Efter den første time går det ene system ud. De får styr på det, hvorefter det andet system går ud. Til sidst går begge systemer ud på en gang. Nødgeneratoren, der var med ombord, viser sig heller ikke at virke.
- Nu ligger vi ude på havet uden strøm, og vi begynder at gisne om, hvad der kan være galt, siger Magnus Sloth.
Hans og mekanikervennens bange anelser går på, at pumperne, der er ansvarlige for at pumpe vand ud af båden, arbejder på højtryk under dækket, og at det må være forklaringen på, at strømmen ikke kan følge med.
- Vi begynder at kravle rundt nedenunder og ganske rigtigt; den tager faktisk ret meget vand ind, og i perioden uden strøm kommer der virkelig meget, fordi pumperne ikke kører, siger han.
Rundt om skibet er det efterhånden blevet helt sort. Natten har lagt sig, bølgerne slår højt, og der er langt til kysten.
- Vi kan intet stille op. Det er et stort skib, men når man er uden strøm og overladt fuldstændig til bølgernes og vindens magt, så er der bare ikke meget tilbage, som man kan gøre. Det er i alt muligt andet end ens egen magt lige pludselig.
På sin telefon har han en app, hvor man kan ringe direkte til redningsberedskabet. Her får han at vide, at der er hjælp på vej, men at der godt kan gå lang tid, før den når frem.
Magnus og mekanikervennen skal sammen med Magnus' kæreste, hans 76-årige gamle far med pacemaker og deres lille hund efterhånden forberede sig på, at det her kan ende med, at de må i det mørke hav, hvis båden synker.
Læs også:
Redningsmissionen
- Vi frygtede virkelig, at vi skulle ende i vandet. Det ville vi for alt i verden undgå. Vi fik at vide, at der lå noget lavvande-område, hvis vi satte kursen mod Sletterhage Fyr. Så var der jo ikke andet for end at satse, give motoren noget gas og krydse fingre for, at vi ikke synker inden, siger Magnus Sloth.
Det lykkedes faktisk kutteren at nå lavvande-området, men bølgerne var stærke nok til at flytte på den 60 tons tunge båd, og der går ikke ret lang tid, før de atter er på dybt vand.
Heldigvis er de kommet tættere på kysten, hvor de kan begynde at se lys i det fjerne.
- Pludselig kan vi se en helikopter i det fjerne samt noget nærme sig fra kysten af. Det er brandvæsnet, der nærmer sig i en lille gummibåd. Det er redningen.
Redningsbåden kan kun have to med ad gangen. Først bliver Magnus' far og hans mekaniker sejlet i land. Derefter hans kæreste med hunden og til sidst Magnus selv.
Da han kommer i land, går det for alvor op for ham, hvor stor en redningsaktion, han lige har været centrum for. Himmel og hav er bogstaveligt talt sat i bevægelse, og både brandbiler, politibiler, både og helikoptere er rykket ud på redningsmissionen, der altså endte på Esby Lystbådehavn.
Blodig hospitalsovernatning
- Jeg kommer ind på kysten og får et tæppe omkring mig. Men så går det op for mig, at hverken min kæreste og min far er der, siger han.
Gummibåden har tilsyneladende sat de andre af forskellige steder langs kysten. Hans kæreste og far må derfor afkræftede vandre et godt stykke langs kysten - kæresten i bare tæer og faren med pacemaker.
- Man når lige at blive nervøs forfra, efter man lige var begyndt at falde lidt ned igen, men heldigvis fandt de hen til os på egen hånd, siger Magnus Sloth.
Sammen bliver de til sidst kørt ind på Radisson i Aarhus for at overnatte. Det er efterhånden ved at være morgen, og nattens strabadser har taget hårdt på Magnus' 76-årige far.
- Vi har kun det tøj, som vi er kommet i. Det er vådt og vi er alle trætte, så jeg går ind for at tjekke til min far, og jeg kan bare se blod overalt, siger Magnus Sloth og fortsætter:
- Han er åbenbart besvimet og har slået hovedet under faldet. Så vi ender med at overnatte på Skejby Sygehus.
Mystisk spøgelsesbåd trækker turister
Morgenen efter vender de endelig hjem til Aalborg. Magnus' far er ved godt mod, og fokus kan derfor rettes tilbage mod den drøm, som nu ligger forlist 150 kilometer sydpå.
- Vi skal jo finde ud af, hvad der skal ske nu. Jeg kontakter en masse instanser med henblik på at få båden fjernet. Søfartsstyrelsen oplyser, at det vigtigste er, at alt, hvad der kunne være til skade for miljøet, bliver fjernet, siger Magnus Sloth.
Han tager igen til Syddjurs, hvor han får tømt motoren får olie og får pillet alt det ud af båden, som kan forurene i området.
Siden har båden ligget der. For hver dag, der går, bliver den mere og mere medtaget, og særligt Molslinjens stærke bølger tager hårdt på bådens facade. Det, der engang var en stor, stabil og beboelig båd, minder nu mere om et skrog. En spøgelsesbåd.
Charmerende er den dog fortsat, hvilket de mange gæster, der lægger vejen forbi skibsvraget ved Helgenæs, vidner om.
Siden har Magnus Sloth hyret en advokat. Han mener, at ulykken skyldtes fejl på båden, som ikke fremgik af købskontrakten, og som ikke var blevet fundet under gennemsynet inden købet.
- Jeg fik bugseringsfirmaet J. A. Rederiet til at give et tilbud på, hvor meget det ville koste at få fjernet båden. Men det er langt mere, end hvad jeg som 24-årig studerende nogensinde ville kunne betale, siger Magnus Sloth og fortsætter:
- Så jeg håber, at jeg kan få medhold i, at sælgeren skal betale for at få fjernet båden, og så håber jeg selvfølgelig også, at jeg kan få noget erstatning fra selve købet.
Jens Alfastsen fra J. A. Rederiet siger til TV2 ØSTJYLLAND:
- Det afhænger jo meget af, hvilken stand båden er i, og hvor meget skade der er sket siden sidst. Men et slag på tasken er, at det nok vil være noget vi ville tage mellem 300.000 og 400.000 kroner for.
Vi har talt med kutterens tidligere ejer. Vedkommende bekræfter i grove træk hændelsesforløbet, men fordi der ligger et retsligt efterspil, ønsker han ikke at medvirke.
TV2 ØSTJYLLAND har ikke set dokumentation i sagen og har desuden kun hørt den ene parts version. Derfor vurderer vi heller ikke på, hvem der har ret og uret i sagen.