Regionen skal spare 60 millioner på busruter

Region Midtjylland tilpasser den regionale busdrift. Ændringerne træder i kraft 1. april 2019

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Fremover kommer der til at køre færre regionalbusser i Østjylland.
Af Kåre Rolf Hansen og Mads Otte - I samarbejde med

Det står nu klart, at Region Midtjylland skal finde 60,3 millioner kroner i budgettet på den kollektive trafik, det skriver Region Midtjylland i en pressemeddelelse.

Nu har vi lagt os fast på en plan, der sikrer, at tilpasningen bliver gennemført, så vi fremtidssikrer den regionale kollektive trafik.
Anders Kühnau (S), regionrådsformand

- Udviklingen i udgifter og indtægter til den regionale kollektive trafik betyder sammenlagt med et markant mindre budget til regional udvikling som følge af, at regeringen har frataget regionerne opgaven med erhvervsfremme, at sparekravet er blevet skærpet, siger formand for Region Midtjylland, socialdemokraten Anders Kühnau.

- Nu har vi lagt os fast på en plan, der sikrer, at tilpasningen bliver gennemført, så vi fremtidssikrer den regionale kollektive trafik. Samtidig giver vi kommunerne lidt ekstra tid til at tilpasse sig omlægningerne, siger Anders Kühnau.

VIDEO: I august kunne vi fortælle, at 55 busruter var udvalgt som lukningstruede. Flere steder i Østjylland skaber det bekymring. Se mere i indslaget her.

Endelig plan kommer først til oktober

Til oktober får regionsrådet i Region Midtjylland en endelig plan for tilpasningen af den regionalt finansierede kollektive trafik. Arbejdet med planen tager afsæt i et sparebehov på samlet set 60,3 mio. kroner, hvilket svarer til det "bruttokatalog", regionen har været i dialog med kommunerne om de seneste måneder.

Præcis hvilke ruter, der skal nedlægges, skal Midttrafik og kommunerne nu finde ud af i fællesskab. Efter planen træder den ændringerne kraft 1. april 2019 – altså tre måneder senere end tidligere udmeldt.

Det besluttede et enigt regionsråd under sidste uges 2. behandling af Region Midtjyllands samlede budget for 2019.

Dermed er det nu op til kommunerne at afgøre, hvilke af de lukningstruede busruter de ønsker at videreføre.

Flere forhold påvirker sparekrav

Tidligere har regionen meldt ud, at der skulle findes besparelser på ca. 40 millioner kroner. Der er flere årsager til at beløbet, der skal spares på budgettet til kollektiv trafik er steget.

Blandt andet betyder omprioriteringsbidraget, hvor staten pålægger regionerne at spare en ekstra procent på administration – kombineret med lønudvikling og stigende dieselpriser - at den oprindelige løn- og prisfremskrivning i Midttrafik's budget har vist sig ikke at holde. Det udgør en budgetudfordring på cirka 5 mio. kroner, skriver Region Midtjylland i pressemeddelelsen.

Vi skal have budgettet for den kollektive trafik til at hænge sammen. Både nu og i fremtiden, og derfor gennemfører vi nu denne tilpasning.
Jørgen Nørby (V)

Dertil kommer færre indtægter og større udgifter, end først beregnet, fra Aarhus Letbane. Samlet en udfordring på cirka 16 mio. kroner.

Samtidigt bliver der et beløb på mellem 2 og ti millioner kroner, som regionen tilskriver kompensation for opsagte buskontrakter. Ifølge Midttrafik afhænger beløbet af, hvilke ruter kommunerne vælger ikke at videreføre.

Derudover skal der de kommende år investeres i Lemvigbanen. Fra 2020 forventer Region Midtjylland en årlig udgift på mellem cirka 11 og13 millioner kroner.

Møder med alle kommuner

Region Midtjylland har gennem de seneste måneder diskuteret rutenedlæggelser og videreføringer med de berørte kommuner. Her har flere kommuner ifølge regionen udtrykt ønske om, at få bedre tid til sammen med Midttrafik at udarbejde løsninger for de ruter, som regionen ikke længere kan finansiere.

Kommuner og regionen vil forsat drøfte omlæggelser den kommende tid, men det overordnede sparekrav ligger fast, understreger formand for Udvalget for Regional Udvikling venstremanden Jørgen Nørby.

- Vi skal have budgettet for den kollektive trafik til at hænge sammen. Både nu og i fremtiden, og derfor gennemfører vi nu denne tilpasning. Dermed sikrer vi en balanceret regional kollektiv trafik, hvor regionen løser sin primære opgave, der er at forbinde regionens hovedbyer, hvor der ikke er anden kollektiv trafik, siger Jørgen Nørby.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google