Her sælger de dobbelt så mange p-licenser, som der er p-pladser

I Aarhus og sælges der flere parkeringslicenser, end der er parkeringspladser

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Manglen på parkeringspladser ud over handelslivet i Aarhus Midtby, mener lokalpolitiker. Foto: Sofie Mathiassen - Ritzau Scanpix
Af Sofie Sparre og Sten Brøgger - I samarbejde med

Selvom bilister i Aarhus betaler mere for at få en licens til at parkere bilen i deres nærområde, så er det svært for stadig flere at finde en parkeringsplads i de to byer.

For der er langt flere licenser end parkeringspladser.

Ifølge sammenligningsportalen Samlino.dk står det værst til i Aarhus Midtby. Her er den samlede overbelægning på knap 123 procent.

Man har givet folk i byen en letbane. Men den har samlet set forringet den kollektive transport.
Almaz Mengesha, medlem af byrådet i Aarhus, Liberal Alliance

Men også i København har bilisterrne svært ved at finde en parkeringsplads. Her er der overbelægning i seks ud af ni parkeringszoner.

Sværest har bilisterne på Christianshavn det. Her har kommunen solgt 138 parkeringslicenser for hver 100 parkeringspladser.

VIDEO: Man kan mange steder oprette flere parkeringspladser på en billig måde, siger Dennis Lange, som er juridisk konsulent i FDM.

Byrådsmedlem: Det går ud over handelslivet

Blandt kritikerne af situationen er Almaz Mengesha, som er medlem af byrådet i Aarhus for Liberal Alliance. Hun mener, at man sælger parkeringslicenser i metermål.

- Man har sagt til beboerne inden for Ringgaden, at man kan købe beboerlicenser, man har bare ikke tilsvarende sørget for, at der følger nok parkeringspladser med. Alene på Frederiksbjerg ved vi, at der er 1200 parkeringspladser, men man har reelt solgt omkring det dobbelte i parkeringslicenser. Og det giver jo et problem, siger hun til TV 2.

Man kan mange steder oprette flere parkeringspladser på en billig måde
Dennis Lange, juridisk konsulent, FDM

Ifølge lokalpolitikeren går manglen på parkeringspladser ud over handelslivet i Aarhus Midtby.

- Alternativet til parkeringspladserne har været kollektiv transport. Der har man gjort det, at man har givet folk i byen en letbane. Men den har samlet set forringet den kollektive transport, fordi man har skåret ned på busruterne. Folk, der kommer fra steder udenfor Ringgaden, har reelt ikke nogen mulighed for at komme ind i byen, med mindre de tager deres egen bil. Og det er detailhandlen, der betaler for det, siger hun og tilføjer:

- Cityforeningen har tidligere været ude at sige, at de oplever en nedgang i handlen, fordi folk tager til storcentrene og ud af byen for at handle.

Rådmand: Den politiske vilje er der ikke

Selvom Aarhus er en by i vækst, hvor der hele tiden kommer flere beboere til, så kan den aarhusianske rådmand for teknik og miljø, Bünyamin Simsek (V), ikke love, at problemet vil blive løst nu og her. Snarere tværtimod.

- Det er kun muligt at oprette flere parkeringspladser, hvis der er et flertal i byrådet, der gerne vil levere flere pladser. Og det er der ikke på nuværende tidspunkt, siger han og tilføjer:

- Der er lige vedtaget en ny parkeringspolitik, der medfører, at der ved nybyggeri kun kan kræves halvt så mange parkeringspladser som tidligere. Det betyder jo, at der kommer flere mennesker og flere biler, men færre parkeringspladser. Det er et resultat af den politik, der bliver ført af flertallet i byrådet med borgmesteren i spidsen.

VIDEO: Vi skal levere flere parkeringspladser i Aarhus, men det kræver at borgmesteren er med på planen, lyder det fra rådmand for teknik og miljø i Aarhus, Bünyamin Simsek (V).

Både billige og dyre løsninger

Også fra bilejernes interesseorganisation, FDM, lyder det, at det langt hen ad vejen handler om politisk vilje og prioritering.

- Man kan mange steder oprette flere parkeringspladser indenfor de eksisterende rammer - både på en billig måde og på en dyr måde, siger Dennis Lange, som er juridisk konsulent i FDM.

Han peger på, at man som en relativt billig løsning for eksempel kan lave kantstensparkering til skråparkering. Og som en dyrere løsning kan man bygge nye parkeringshuse og -kældre.

- Det handler om politisk vilje. Desværre må vi sige, at der i løbet af en årrække i de store byer ikke har været politisk opbakning. Tværtimod har der været en politisk vilje til at genere bilisterne så meget som muligt, konstaterer han.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google