I morges blev tusindvis af dagligvarer dyrere – og det kan bare være begyndelsen

Hverken Coop eller Salling Group kan love, at prisstigningerne er slut for denne gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Mælk og andre mejeriprodukter er noget af det, der er steget mest i pris (genrefoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Af Mikkel Walentin Mortensen - I samarbejde med

Få sparetips og stil spørgsmål til Fie Fabricius, der siden 2017 har blogget om mad på budget under navnet Mad For Fattigrøve, i aften klokken 19.30 på TV2 ØSTJYLLANDS Facebookside.

 

Mandag morgen har Føtex og Bilka hævet prisen på tusindvis af varer.

Prisstigningerne kommer efter tre måneder, hvor danskerne i forvejen har skullet vænne sig til at betale mere for varerne.

For visse dagligvarer kan prisen være helt op mod ti procent højere nu, end den var i starten af året.

Det viser data fra prisrobotten Beepr, der dagligt overvåger 50.000 varer.

Pasta er blevet en fjerdedel dyrere

Ifølge Beeprs direktør Jon Henriksen drejer det sig om 7500 varer fra Føtex og 8500 Bilka-varer, der mandag morgen er blevet sat op i pris.

Stigningerne er typisk mellem to og fire procent, men for en række varer kommer de nye priser på ryggen af tidligere prisstigninger.

- Nogle af varerne (der stiger i pris, red.) er nye, nogle af dem er gengangere. Det er ikke hele kategorier, men det er en del varer inden for eksempel mejeri, så som smør, mælk og fløde, men også gær, pålæg og kaffe er sat op, siger Jon Henriksen til TV 2.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at det generelle prisniveau – inflation eller forbrugerprisindeks, som det hedder – var cirka fem procent højere i februar sammenlignet med et år tidligere.

Men visse dagligvarer er steget markant mere i pris.

Det gælder eksempelvis pastaprodukter og couscous, der ifølge Danmarks Statistik er blevet næsten en fjerdedel dyrere det seneste år. Varer i kategorien "smør, margarine og spiseolier" er næsten steget med en femtedel i pris i samme periode.

En regning, der skal sendes videre

Tore Stramer, der er cheføkonom i Dansk Erhverv, fortæller, at prisstigningerne er en kombination af flere ting, men at krigen i Ukraine også spiller ind.

Dels har der været en længere periode med et globalt opsving på bagkant af coronakrisen, fordi regeringer verden over har brugt store summer på at holde de økonomiske hjul i gang.

Sammen med nedlukkede havne og fabrikker har det været med til at skabe uro i de globale forsyningskæder, hvilket har gjort transporten af varer til en langt dyrere fornøjelse end tidligere.

Det kom eksempelvis dansk Mærsk, som er en af verdens største rederier, til gode, da de i 2021 opnåede Danmarkshistoriens største overskud på 117,5 milliarder kroner.

Samtidig er energipriserne steget med historisk fart, hvilket både afspejler sig i høje benzin- og oliepriser, men som også har gjort det dyrere end ellers at varme sit hus eller butik op og at bruge strøm.

Ydermere spiller både Ukraine og Rusland en central rolle i den globale hvedeproduktion, og med krigen mellem de to lande er prisen steget voldsomt.

Alt i alt er konsekvensen, at det er blevet dyrere for dagligvarekæderne at købe deres varer hjem, og derfor sender butikkerne nu "i et vist omfang" regningen videre til forbrugerne, siger Tore Stramer.

En ringe trøst for kunderne

En lignende forklaring kommer fra Per Bank, der er administrerende direktør i Salling Group, som står bag Føtex og Bilka.

- Det er rigtigt, at priserne på dagligvarer er stigende i øjeblikket, og det er de fordi, vi får markant stigninger ind fra vores leverandører. Det skyldes, at deres råvarer og energipriser stiger i pris, siger Per Bank til TV 2.

De stigende priser i det omkringliggende samfund rammer dog også supermarkederne mere direkte, fortæller direktøren. På tværs af Salling Groups butikker er elregningen i marts således omkring 70 millioner kroner højere, end den var for et år siden.

Resultatet er, ifølge Per Bank, at Salling Group med prisstigningerne får nogle af sine ekstra omkostninger dækket, men langt fra dem alle.

- Vi tager selv en stor del af den regning, der lander hos os. Det er en ringe trøst for kunderne, for de oplever nogle prisstigninger, men vi skal også have vores ting til at hænge sammen, og det gør de faktisk ikke i øjeblikket, siger Per Bank og fortsætter:

- Derfor lader vi priserne stige en lille smule, som ikke gør andet end at dække en lille del af omkostningerne.

Kan ikke love, at det er slut med prisstigninger

I den nyeste prognose fra Nationalbanken anslås den generelle inflation i Danmark til at lande i omegnen af fem procent i år. Det kan potentielt blive den højeste inflation i Danmark i mere end 25 år.

Derfor forventer Per Bank også, at Salling Group bliver nødt til at hæve priserne mere, end det allerede har været tilfældet.

- Jeg forventer, at vi får prisstigninger fra vores leverandører. Så udover de her cirka fem procents inflation, Danmarks Statistik snakker om, vil jeg tro, at vi kommer til at se yderligere stigninger på omkring fire procent over det kommende år, siger Per Bank.

Hvis omkostningerne derefter falder, kan man forestille sig, at priserne bliver sat ned igen, lyder det fra Sallings direktør.

TV 2 har også spurgt Coop – der blandt andet står bag Super Brugsen, Kvickly, Fakta samt Irma – og Rema 1000 til stigende priser på dagligvarer. Mens Rema 1000 har afvist at kommentere, har Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen sendt et skriftligt citat:

- De stigende forbrugerpriser afspejler vores stigende indkøbspriser. Med fortsat stigende omkostninger til energi og transport kan vi desværre ikke love, at det vil være de sidste prisstigninger, vi kommer til at se i dagligvarehandelen.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google