Næsten hvert andet voldtægtsoffer er utilfreds med politiets håndtering
Politiet har i en periode haft for travlt til at håndtere almindelige menneskers anmeldelser på den bedste mulige måde, mener rigspolitichefen.
Hvert femte offer for kriminalitet er utilfreds med politiets håndtering af sagen.
Det viser en tilfredshedsundersøgelse, politiet har lavet. I den fremgår det, at 61 procent af de adspurgte i den østjyske politikreds er tilfredse med politiets håndtering af deres sag.
Især ofre for vold og voldtægt er utilfredse. Og det er bekymrende, mener rigspolitichef Thorkild Fogde.
- Fordi lige netop den personfarlige kriminalitet, den der efterlader det største traume hos ofrene, er jo den, det er vigtigt, at politiet er i stand til at håndtere, siger han til TV 2.
Undersøgelsen viser, at fordelt over alle typer af sager er 60 procent tilfredse med politiets håndtering af deres sag, mens 20 procent er utilfredse.
Rigspolitiet har undersøgt borgernes tilfredshed siden 2017, men det er første gang, at politiet har undersøgt tilfredsheden specifikt i forhold til en række forskellige typer af kriminalitet.
Kriminalitetsramte borgeres tilfredshed med politiet
Mens ofre for indbrud overvejende er tilfredse med politiets håndtering af deres sag, er 34 procent af voldsofrene utilfredse.
Blandt voldtægtsofre er det 47 procent, der er utilfredse. Her er det samtidig kun 37 procent, der er tilfredse, mens det blandt voldsofre trods alt er over halvdelen.
Har haft for travlt
Ifølge undersøgelsen er en stor del af volds- og voldtægtsofrene utilfredse med næsten alle dele af politiets håndtering af deres sag. Men utilfredsheden hænger især sammen med, at ofrene ikke føler, de bliver taget seriøst.
Det kan ifølge rigspolitichefen hænge sammen med, at det er ofre, der er ekstra sårbare. Og det kræver, at politiet er ekstra gode til at spørge ind til sagen på en respektfuld måde. Der mener han, at politiet "har et forbedringspotentiale".
- Vi skal blive bedre i til at udvise den empati og forståelse, som er nødvendig over for et kriminalitetsoffer. Også i en situation, hvor en garvet politimand måske kan se, at den her sag bliver rigtig svær at løfte ind i retten, siger Thorkild Fogde.
Han mener, at politiet i en periode har haft for travlt til at håndtere "almindelige hverdagsstraffesager på den bedst mulige måde". Det skal politiet blive bedre til at håndtere hurtigere og mere konsekvent.
- Måske er en af grundene til de her tal, at de er indsamlet i en periode, hvor politiet havde rigtig travlt med sikkerhedsopgaver, grænsekontrol og andre ting, hvor politiet altså har været lidt på hælene i relation til håndtering af almindelige menneskers anmeldelser, siger han.
Forening for voldsofre: Helt urimeligt
Hos foreningen Hjælp Voldsofre genkender man ”desværre” billedet af "en ret stor utilfredshed", fortæller talsperson Helle Hald.
Folk ringer til foreningen med frustration over at blive taget dårligt imod af politiet og manglende opfølgning på deres anmeldelse. Helle Hald kender til eksempler, hvor ofre har ventet 14 måneder fra anmeldelse og første korte afhøring, til de bliver kaldt til genafhøring.
- Den her ventetid for den forurettede, der har været udsat for overfald eller voldtægt, den er helt urimelig. Fordi de går nærmest ikke og tænker på andet, siger Helle Hald.
Hun efterspørger større omtanke hos betjente, når de tager imod anmelderen, og peger på knappe ressourcer hos politiet som en del af forklaringen.
- Jeg tror bare vi må erkende, at det kan være vanskeligt at bevare empatien, når man er maks. presset, og faktisk ikke rigtigt har tid til at tage ordentligt imod den forurettede. Og det må vi væk fra, for det er simpelthen ikke godt nok, hvad den her undersøgelse viser, siger Helle Hald.
Undersøgelsen har spurgt 6318 danskere, som har indgivet en anmeldelse til politiet.