Nye frynsegoder: Tandlæge og frisør rykker ind på arbejdspladser

Det er vigtigt at være opmærksom på, hvor grænsen går, når det kommer til balancen mellem arbejde og privatliv, mener forsker

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Ingeniørerne Brian Hartung og Mathias Breum er til frisøren i arbejdstiden. Salonen ligger i kælderen på deres arbejdsplads, og det sparer dem en del tid. Foto: TV 2
Af Julie Kragh Thisgaard og Rikke Danielsen
I samarbejde med tv2.dk

Hos elektronikvirksomheden Kamstrup A/S i Stilling nær Skanderborg kan ingeniørerne og alle andre medarbejdere blive klippet i arbejdstiden.

Hvis det er nemt for dem, så arbejder de måske en time mere.
Michael Stubbe, HR-chef, Kamstrup A/S

- Det er super populært. Vi har faktisk lige måttet udvide med en ekstra frisør her efter sommerferien, siger HR-chef Michael Stubbe.

Hver tirsdag og torsdag er der næsten fuldt booket i frisørsalonen i virksomhedens kælder.

Det samme gælder tandlægeklinikken, som holder åbent et andet sted i kælderen hver torsdag. Især dét tilbud er den digitale designer Henrik Petersen glad for.

En rapport konkluderede i marts, at unge mænd på erhvervsuddannelser lever for usundt. Mød klejnsmeden Bjarki, der spiser håndværkere med lasagne.

- Normalt ville jeg skulle køre ind til Aarhus, finde en parkeringsplads, bevæge mig hen til min tandlæge og bagefter gå tilbage til bilen og køre herud igen. Så føler man jo nærmest, at arbejdsdagen er gået, siger han.

Take away og morgenspinning

På listen over tilbud til elektronikvirksomhedens medarbejdere er - foruden frisørsalon og tandlægeklinik – også massage, et motionsrum og mulighed for at gå til morgenspinning på hold fire dage om ugen.

Sidst men ikke mindst kan de ansatte bestille aftensmad som take away i kantinen.

Tanken bag det hele er at få hverdagslogistikken til at glide lettere for medarbejderne og på den måde skabe mere effektivitet på arbejdspladsen.

- Hvis det er nemt for dem, så arbejder de måske en time mere, siger Michael Stubbe.

Medarbejderne får ikke løn, mens de er til tandlægen, frisøren, spinning eller massage, og de betaler også selv for at blive klippet. Kamstrup A/S betaler dog regningen for tandeftersyn, og de andre behandlinger får medarbejderne 20 procent rabat på.

Hvis man har det godt, arbejder man godt

Det stigende antal goder er udtryk for en klar tendens i virksomhedernes tilgang til deres ansatte, mener Anders Raastrup Kristensen, der blandt andet har skrevet en bog om det grænseløse arbejdsliv og er ph.d. og adjunkt på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School.

- Virksomheder interesserer sig ikke kun for medarbejdernes arbejdsliv, men også for det menneskelige liv. Hvis folk har sovet godt, ikke er overvægtige, og hvis de ellers trives og er glade, så arbejder de også mere produktivt, siger han.

Martin Laursen, der har ansvaret for udviklingen af arbejdsprocesserne hos Kamstrup A/S, benytter sig blandt andet af massagetilbuddet. Han er ikke i tvivl om, at frynsegoderne har en positiv betydning for virksomhedens resultater.

- Hvis man har det godt som medarbejder, leverer man også et godt stykke arbejde. Et godt stykke arbejde er lig med et godt produkt, og et godt produkt giver en glad kunde, siger han.

Hvor går grænsen?

Men virksomhederne skal være opmærksomme på, hvor grænsen mellem arbejde og privatliv går, mener Anders Raastrup Kristensen.

- Hvad bliver det næste? At man skal interessere sig for medarbejdernes sexliv, fordi det også er godt for trivslen?

Hvad bliver det næste? At man skal interessere sig for medarbejdernes sexliv, fordi det også er godt for trivslen?
Anders Raastrup Kristensen, Copenhagen Business School

Mens nogle medarbejdere har en flydende grænse mellem arbejdsliv og privatliv, har andre det bedst med klare linjer. Og det er de klar over og tager hensyn til hos Kamstrup A/S.

- Vi lægger det altid op sådan, at medarbejderen selv skal vælge de her tilbud til. Vi vil ikke sige, at sådan er det bare, siger Michael Stubbe.

I USA kan man have hunden med

I fremtiden vil elektronikvirksomheden også se på mulighederne for at indføre pasningsordning for de ansattes børn.

Hos flere amerikanske IT-virksomheder er man gået endnu længere for at optimere forholdene omkring medarbejderne og sikre kvaliteten af deres arbejde.

For eksempel kan ansatte i virksomheder som Google, Facebook og Apple blive hentet i shuttle-busser i dele af San Fransisco og blive fragtet til arbejde i Silicon Valley.

Google-ansatte har også mulighed for at tage deres hunde med på arbejde, få vasket tøj og passet børn, mens der hos iværksætter-virksomheden Chartbeat ligefrem er en form for dagplejeordning til de firebenede.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her