Aarhus satser alt på vejafgifter: Ministeren har ingen planer

I Aarhus Kommunes mobilitetsplan skal halvdelen af CO2-besparelsen komme fra roadpricing, som kun måske bliver til virkelighed.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Transportministeren afventer en undersøgelse, før han vil tage stilling til roadpricing. Foto: Louise Harkjær Møller/ TV MIDTVEST

Aarhus Kommune har satset stort. Meget stort. 

Sent onsdag aften præsenterede et bredt flertal i byrådet en ny mobilitetsplan, der blandt andet skal sænke CO2-udledningen med 270.000 tons fra trafikken. Det er særligt bilister, der skal flyttes til andre mere miljøvenlig transportformer. 

I udregningerne fra Aarhus Kommune skal mellem 100.000 og 170.000 tons af CO2-besparelsen komme fra roadpricing, som er en ny type vejafgift, der bliver dyr eller billig for bilister, alt efter hvornår og hvor meget de kører. 

Det er friskt, men det kræver også, at de bruger alle deres kræfter på at overbevise regeringen om, at det er vejen
Jette Gottlieb, transportordfører, Enhedslisten

Men roadpricing er ikke lovligt at indføre endnu. Det skal først vedtages på Christiansborg. Og ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) er de nye vejafgifter ikke lige på trapperne. 

- Regeringen har ingen aktuelle planer om at indføre roadpricing. Der er sat gang i et forsøg, der skal gøre os klogere på roadpricing, og jeg ser frem til at se resultaterne, fortæller Thomas Danielsen i et skriftligt svar til TV2 Østjylland. 

DTU og Sund & Bælt er lige nu i gang med et forsøg, hvor 2.200 bilister i Aarhus og København er ved at teste, hvordan vejafgifterne påvirker deres kørsel. Forsøget afsluttes sidst i 2025. 

Transportordfører har blandede holdninger

Vi har talt med flere transportordfører på Christiansborg. De er er langt henad vejen positive over for roadpricing. 

- Vi kan godt se os selv i en aftale i fremtiden, hvor man sætter registreringsafgiften ned og indfører roadpricing i de områder, hvor der er trængsel. Men det er utroligt vigtigt, at det samlet set ikke bliver dyrere at være bilist, fortæller Jens Meilvang, der er transportordfører hos Liberal Alliance. 

Det mener de derimod godt, det må, hos Enhedslisten. Her fortæller transportordfører Jette Gottlieb, at partiet ønsker så meget roadpricing som muligt. 

- Det må gerne blive dyrere samlet set. Alternativt kunne man lade den kollektive trafik koste en tiendedel, og så kunne man se, om det ville flytte folk over i det kollektive. 

Også hos SF er man positivt stemt overfor den nye type afgift. 

- Jeg synes det er rigtig positivt, at man i Aarhus vil være og gå forrest, og jeg er fuldstændig enig i, at det er et nødvendigt værktøj, når vi skal snakke om mobilitet i byer. Fordi vi har brug for at gøre noget ved trængsel, siger Sofie Lippert til TV2 Østjylland.

Hos Dansk Folkeparti håber de imidlertid ikke, at Aarhus Kommunes drøm om roadpricing bliver til virkelighed. De mener afgiften vil ramme skævt 

- Dem, der har elbiler og penge nok, kommer ikke til at mærke det. Det bliver målrettet dem, der har lave indkomster, og dem, der ikke har lyst eller råd til at have elbil. Hvis man har en god indkomst, så er man jo bedøvende ligeglad, så det rammer pilskævt, forklarer Nick Zimmermann, der er transportordfører for Dansk Folkeparti. 

Er det på plads inden 2030? 

Som nævnt er der lige nu et forsøg med roadpricing i gang, der afsluttes i løbet af 2025. Derefter skal data behandles, og så kan politikerne få noget brugbart i hænderne, og så skal de selvfølgelig også lige blive enige om en aftale, der kan gøre roadpricing til virkelighed. 

Derfor kan Aarhus Kommune måske være en smule for ambitiøse, når de satser så stort på roadpricing i deres 2030-plan. 

- Det vil jeg ikke på forhånd sige, men jeg vil sige, at det er friskt, men det kræver også, at de bruger alle deres kræfter på at overbevise regeringen om, at det er vejen, lyder det fra Jette Gottlieb, der bliver bakket op af Sofie Lippert fra SF.

-  Der er jo ikke nogen tvivl om, at det er modigt, men jeg synes kun, det er positivt, at man prøver at presse lidt på. At kommunerne sender et signal til os om, hvad de har brug for - at vi laver en lovgivning, så de kan skabe de gode mobilitetsforhold i deres respektive byer, fortæller Sofie Lippert. 

Vil det være helt galt at sige, at det godt kunne tage flere år, før man kunne få indført noget?

- Nej, det kunne sagtens tage flere år. Men det er vigtigt, at vi begynder at samtale nu, og at vi tager nogle af de politiske diskussioner om alt, der er politik og ideologiske valg.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google