Aarhus satser alt på vejafgifter: Ministeren har ingen planer
I Aarhus Kommunes mobilitetsplan skal halvdelen af CO2-besparelsen komme fra roadpricing, som kun måske bliver til virkelighed.
Aarhus Kommune har satset stort. Meget stort.
Sent onsdag aften præsenterede et bredt flertal i byrådet en ny mobilitetsplan, der blandt andet skal sænke CO2-udledningen med 270.000 tons fra trafikken. Det er særligt bilister, der skal flyttes til andre mere miljøvenlig transportformer.
I udregningerne fra Aarhus Kommune skal mellem 100.000 og 170.000 tons af CO2-besparelsen komme fra roadpricing, som er en ny type vejafgift, der bliver dyr eller billig for bilister, alt efter hvornår og hvor meget de kører.
Men roadpricing er ikke lovligt at indføre endnu. Det skal først vedtages på Christiansborg. Og ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) er de nye vejafgifter ikke lige på trapperne.
- Regeringen har ingen aktuelle planer om at indføre roadpricing. Der er sat gang i et forsøg, der skal gøre os klogere på roadpricing, og jeg ser frem til at se resultaterne, fortæller Thomas Danielsen i et skriftligt svar til TV2 Østjylland.
DTU og Sund & Bælt er lige nu i gang med et forsøg, hvor 2.200 bilister i Aarhus og København er ved at teste, hvordan vejafgifterne påvirker deres kørsel. Forsøget afsluttes sidst i 2025.
Transportordfører har blandede holdninger
Vi har talt med flere transportordfører på Christiansborg. De er er langt henad vejen positive over for roadpricing.
- Vi kan godt se os selv i en aftale i fremtiden, hvor man sætter registreringsafgiften ned og indfører roadpricing i de områder, hvor der er trængsel. Men det er utroligt vigtigt, at det samlet set ikke bliver dyrere at være bilist, fortæller Jens Meilvang, der er transportordfører hos Liberal Alliance.
Det mener de derimod godt, det må, hos Enhedslisten. Her fortæller transportordfører Jette Gottlieb, at partiet ønsker så meget roadpricing som muligt.
- Det må gerne blive dyrere samlet set. Alternativt kunne man lade den kollektive trafik koste en tiendedel, og så kunne man se, om det ville flytte folk over i det kollektive.
Også hos SF er man positivt stemt overfor den nye type afgift.
- Jeg synes det er rigtig positivt, at man i Aarhus vil være og gå forrest, og jeg er fuldstændig enig i, at det er et nødvendigt værktøj, når vi skal snakke om mobilitet i byer. Fordi vi har brug for at gøre noget ved trængsel, siger Sofie Lippert til TV2 Østjylland.
Hos Dansk Folkeparti håber de imidlertid ikke, at Aarhus Kommunes drøm om roadpricing bliver til virkelighed. De mener afgiften vil ramme skævt
- Dem, der har elbiler og penge nok, kommer ikke til at mærke det. Det bliver målrettet dem, der har lave indkomster, og dem, der ikke har lyst eller råd til at have elbil. Hvis man har en god indkomst, så er man jo bedøvende ligeglad, så det rammer pilskævt, forklarer Nick Zimmermann, der er transportordfører for Dansk Folkeparti.
Er det på plads inden 2030?
Som nævnt er der lige nu et forsøg med roadpricing i gang, der afsluttes i løbet af 2025. Derefter skal data behandles, og så kan politikerne få noget brugbart i hænderne, og så skal de selvfølgelig også lige blive enige om en aftale, der kan gøre roadpricing til virkelighed.
Læs også:
Derfor kan Aarhus Kommune måske være en smule for ambitiøse, når de satser så stort på roadpricing i deres 2030-plan.
- Det vil jeg ikke på forhånd sige, men jeg vil sige, at det er friskt, men det kræver også, at de bruger alle deres kræfter på at overbevise regeringen om, at det er vejen, lyder det fra Jette Gottlieb, der bliver bakket op af Sofie Lippert fra SF.
- Der er jo ikke nogen tvivl om, at det er modigt, men jeg synes kun, det er positivt, at man prøver at presse lidt på. At kommunerne sender et signal til os om, hvad de har brug for - at vi laver en lovgivning, så de kan skabe de gode mobilitetsforhold i deres respektive byer, fortæller Sofie Lippert.
Vil det være helt galt at sige, at det godt kunne tage flere år, før man kunne få indført noget?
- Nej, det kunne sagtens tage flere år. Men det er vigtigt, at vi begynder at samtale nu, og at vi tager nogle af de politiske diskussioner om alt, der er politik og ideologiske valg.