Anne skal arbejde med tophemmelige projekter i USA
Snart får en 29-årig lærling fra Aarhus mulighed for at kigge på hemmelighederne hos verdens største forsvarsleverandør.
Det hele er meget tys-tys og topsikret. Anne Holst Thomsen og hendes tre lærlinge-kammerater skal sikkerhedsgodkendes, og når de seks ugers praktik på fabrikken begynder, så kommer man ikke ind, hvis man har smykker, ure eller telefon med.
Stedet, den 29-årige aarhusianer skal til, er Fort Worth i Texas. Her udvikler og producerer det store amerikanske flyselskab Lockheed Martin de F35-fly-kampfly, som i de kommende år skal udskifte den danske F16-flåde.
Her kommer industritekniker-lærlingen, som i dag bor i Randers, til at have sin daglige gang i halvanden måneds tid.
Nye danske kampfly
På Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas, USA, fremstiller den amerikanske virksomhed de 27 kampfly, som Danmark har bestilt.
Aftalen om de nye kampfly blev indgået i Folketinget i 2016.
Kampflyene skal afløse F16-flyet, som har været en del af det danske forsvar siden 1980.
Prisen på de 27 nye F35-fly ligger i omegnen af 16 milliarder kroner.
I 2021 stod det første danske F35-fly klar i USA og blev overdraget til Danmark 7. april.
Nogle af de danske fly bliver i USA, hvor de skal bruges til omskoling og uddannelse af danske piloter.
I 2023 kom de første F35-fly til Danmark.
Ifølge planen skal flyene være fuldt implementeret i Forsvaret i 2027.
- Det er specielt. Det er ikke bare lige et sted, man bliver lukket ind, siger Anne Holst Thomsen.
Projektet med at sende lærlinge til Lockheed Martin blev første gang sat på vingerne i 2018. Det er et samarbejde mellem Dansk Industri, Dansk Metal, Industriens Uddannelser, Lockheed Martin og den danske virksomhed Multicut.
Anne Holst Thomsen hørte om det gennem en tidligere lærling på sin arbejdsplads, Knorr-Bremse Rail Systems, som tidligere har været af sted. Og så var det sådan set bare at tage fat i chefen og få sendt en ansøgning.
- Det her er en fantastisk mulighed for at komme ud og arbejde i udlandet og se, hvordan de gør tingene et andet sted, forklarer Anne Holst Thomsen.
Praktisk anskuelse
At hun overhovedet er endt i industritekniker-branchen lå ikke umiddelbart i kortene for år tilbage. I stedet uddannede hun sig til grafisk tekniker i Aalborg. Det viste sig dog, at det ikke skulle blive levevejen for hende. Jobmulighederne var simpelthen for få. Derfor gik hun i gang med at lede efter andet.
- Det var meget tilfældigt, at det blev industritekniker. Jeg kan huske, at jeg kørte forbi et skilt ved Aarhus Tech, hvor der stod: "Er du glad for maskiner og matematik, så bliv industritekniker". Da tænkte jeg "ja til maskiner, men nej tak til matematik", siger hun med et grin.
At det alligevel blev til en ansøgning og læreplads som industritekniker skyldtes, at Anne Holst Thomsen så gode jobmuligheder i faget.
- Jeg kan godt lide at bruge hænderne og hovedet og blive udfordret. Og så er der næsten jobgaranti resten af livet. Så det var en praktisk måde at anskue det på, fortæller Anne Holst Thomsen, som var fast besluttet på ikke igen at uddanne sig til arbejdsløshed.
Det endte altså med en praktikplads hos Knorr-Bremse Rail Systems, og i dag fremstiller hun komponenter som for eksempel bolte, bøsninger og aksler til tog.
Intet drømmejob
Fra 5. maj hedder arbejdspladsen Lockheed Martin i Fort Worth.
- Jeg ved ikke endnu, hvad vi skal. Det er nok begrænset, hvor meget vi får lov at få fingrene i det, men jeg glæder mig til at komme rundt på fabrikken og se, hvordan de gør tingene, slår hun fast.
Går tingene efter planen, er hun færdiguddannet i 2025. Hvad der så skal ske, står endnu ikke klart., men spørger man hende, hvad drømmejobbet er, er det heller ikke en specifik arbejdsplads, der er svaret.
- Jeg har altid drømt om at arbejde og bo i udlandet. Det er der gode muligheder for i den her branche, siger hun.