Lufthavn reddet af stor millioninvestering

Aarhus Airport har fundet en investor, der står klar med et trecifret millionbeløb. Aftalen vil gøre, at lufthavnen ikke længere er kommunalt ejet.

Direktør Lotta Sandsgaard fortæller her, hvad nogle af millionerne skal bruges til.

Efter at have været truet på eksistensen, er der nu lysere tider forude for Aarhus Airport.

Det oplyser virksomheden efter at have landet en aftale med en udenlandsk investor.

Investoren lægger i alt 120 millioner kroner over tre år og vil til sidst sidde på 51 procent af aktierne i lufthavnen.

Lars Dige Knudsen, der er bestyrelsesformand i Aarhus Airport, er meget tilfreds med nu at kunne præsentere aftalen, der dog stadig mangler politisk godkendelse.

- Jeg er glad for og stolt over, at den opgave, jeg blev stillet for to år siden, ser ud til at være løst. Det er en stor tilfredsstillelse for mig, bestyrelsen, ledelsen og teamet rundt om investeringsaftalen, siger han.

Forhandlingerne med den nye investor begyndte i foråret, og en foreløbig aftale blev indgået inden sommer. Nu er vilkårene på plads, og aftalen er dermed klar, hvis ejerkommunerne går med på det.

Bestyrelsesformanden kalder aftalen for "en redning af lufthavnen".

- Det er et kæmpe skridt i den retning, siger Lars Dige Knudsen.

Det begejstrer mig, at det er en kompetent, international investor, som ikke bare stiller kapital til rådighed, men også stor erfaring og ekspertise
Lars Dige Knudsen, bestyrelsesformand, Aarhus Airport

Aarhus Kommune ejer i dag 90 procent af aktierne i lufthavnen, og det vil dermed være op til byrådet at tage stilling til tilbuddet. Også Syddjurs og Norddjurs kommuner ejer aktier.

Netop Aarhus Airport har flere gange i de seneste år været grund til store ekstraregninger for kommunerne for at finansiere driften. Kun to gange siden år 2000 har lufthavnen givet overskud.

Men med finansieringen og den nye investor i ryggen føler Lars Dige Knudsen sig sikker på, at planen for at genrejse lufthavnen og lave overskud igen kan lykkes.

- Det er meget erfarne industrifolk, som står bag investoren, og det begejstrer mig, at det er en kompetent, international investor, som ikke bare stiller kapital til rådighed, men også stor erfaring og ekspertise, siger Lars Dige Knudsen.

Passagererne skal nok komme

Hvad er det vigtigste, lufthavnen har brug for, for at kunne tjene penge selv?

- Vi skal vækste vores passagertal, og det gør vi kun ved at udvide udbuddet af ruter til storbyer, hubs og sjove destinationer. Der er et kæmpe kundegrundlag i Østjylland, og vi kan se, at når vi tilbyder de rigtige ruter, så kommer passagererne også.

Bliver aftalen godkendt, mister de østjyske medejerkommuner som nævnt kontrollen med lufthavnen.

Men det er ifølge Lars Dige Knudsen også inden for ejernes rammer, da Aarhus Kommune har signaleret, at man ikke på sigt vil være lufthavnsejer.

- Alle muligheder har stået åbne, men investoren her vil meget gerne sidde på majoriteten i lufthavnen, og det er blevet en del af forhandlingen.

Det ender med en værdisætning på omkring 240 millioner kroner for hele lufthavnen. Er det tilfredsstillende for jer?

- Ja, det er det. Vi har haft eksterne rådgivere på, og vi er trygge ved, at værdisætningen af lufthavnen er rigtig, siger Lars Dige Knudsen.

Aftalen går nu over til politisk godkendelse, inden millionerne kan begynde at tilflyde Aarhus Airport.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her