Det vælter ind med frivillige, der vil hjælpe børnene
Den aarhusianske afdeling af Børnetelefonen genåbnede mandag efter corona-nedlukning. Det skete med en masse nye frivillige i rådgivningen.
Mandag var første dag tilbage på kontoret for de frivillige hos Børnetelefonen i Aarhus. Og der mangler ikke hjælp til børn med bekymringer.
Siden Børns Vilkår i november sidste år startede Børnetelefonen op i Aarhus og gik på frivillig-jagt, er det væltet ind med tilmeldinger. Det betyder, at de frivillige nu må stå på venteliste for at komme til.
Da afdelingen åbnede i november håbede de på 150 frivillige inden 2023, men allerede nu har man nået det mål.
En af de nye er Joe Hansen. Til daglig arbejder han som pædagog, og i januar begyndte han så på Børnetelefonen.
- Jeg havde altid i kraft af mit arbejde været bevidst om Børnetelefonen. Efter det kom til Aarhus, tænkte jeg, at det skulle jeg da søge ind til, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
220.000 henvendelser fra børn
Alle frivillige har en børnefaglig baggrund som eksempelvis lærer, pædagog eller psykolog.
Sidste år havde børnetelefonen omkring 220.000 henvendelser, men kun 55.000 samtaler. Målet er dog at kunne hjælpe alle de børn, der har brug for det.
- Efterhånden, som vi får trænet de frivillige op, så vil vi kunne udvide åbningstiden. Det betyder, vi kan tage endnu flere opkald. Allerhelst vil vi jo svare alle de børn, der ringer ind, så der ikke er nogen, der ringer forgæves og ikke får hjælp, siger Signe Lund Juhler, der er afdelingsleder hos Børns Vilkår i Aarhus, til TV2 ØSTJYLLAND.
Børnetelefonens frivillige har indtil mandag rådgivet børn hjemmefra, men nu er de altså tilbage på kontoret.
Selvom Børnetelefonen lige nu vælter sig i frivillige, siger de alligevel ikke nej til flere henvendelser.
Fakta om Børnetelefonen
BørneTelefonen er børnenes linje til rådgivning, trøst eller bare en voksen, der har tid til at lytte.
Når venskaberne slår gnister. Når forældrenes skilsmisse gør ondt i maven. Når børnene udsættes for så grusomme svigt, at de næsten ikke kan få det sagt.
Det er både gratis og anonymt at ringe til BørneTelefonen. Og man kan heller ikke se på telefonregningen, at et barn har ringet til os på 116 111.
På BørneTelefonen kan børnene også få rådgivning på sms, chat eller igennem vores Brevkasse og Børn hjælper børn-forum, hvis de føler sig mere trygge ved det.
Kilde: Børns Vilkår