En sand rotteplage: Kommune reagerede for sent

En børnefamilie har været voldsomt plaget af rotter, men adskillige henvendelser til kommunen har ikke ført til noget. Derfor har familien taget sagen i egen hånd.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
TV2 Østjylland sætter i øjeblikket fokus på rotter og problemet med dem. Det har betydet mange henvendelser fra jer seere. En af dem er Lisa Stensgaard fra Hjortshøj - som en nat oplevede at en stor rotte løb rundt inde på datterens værelse, og hun er ikke tilfreds med kommunen.

Det er de færreste, der nyder synet af en fuldvoksen rotte på børneværelset.

Og det var da heller ikke liv og glade dage, da Lisa Skandshus Stensgaard fra Hjortshøj nord for Aarhus fik uventet besøg af sådan en plysset fætter.

- Jeg lukkede døren og løb den anden vej. Det skulle jeg ikke have noget at gøre med, siger hun.

Hun anmeldte rottebesøget til Aarhus Kommune for at få gnaveren fjernet, men fordi det var midt i en weekend, var kommunen ikke lige til at få fat i. 

Rottebekæmpelse i Aarhus Kommune

På Aarhus Kommunes hjemmeside står følgende i forhold til anmeldelser af rotter i weekender eller på helligdage:

Konstaterer du rotter inde i din bolig (fx i værelser eller køkkenet) i weekender eller på helligdage, skal du sende en elektronisk anmeldelse.

Bekæmpelsesfirmaet (Rottebekæmpelsesfirmaet red.) gennemgår de anmeldelser, der er kommet ind via anmeldelsessystemet, i weekender og på helligdage kl. 12. Anmeldelser efter kl. 12 bliver gennemgået den efterfølgende dag.

Kilde: Aarhus Kommune

Derfor valgte Lisa Skandshus Stensgaard selv at tage kontakt til en rottebekæmper, og han kunne straks lægge vejen forbi Hjortshøj.

Mads Poulsen, der er indehaver af Snowa Skadedyrsservice, oplever at få rigtig mange henvendelser fra borgere, der ikke synes, at de forskellige kommuner reagerer hurtigt nok eller gør arbejdet godt nok.

- Når folk har rotteproblemer, så er det her og nu, siger han.

- Jeg kan ikke bruge kommunen

Lisa Skandshus Stensgaard, der tog kontakt til Aarhus Kommune natten til en søndag, hørte først fra kommunen om tirsdagen.

Og det er da også dybt beklageligt, at der er sket en fejl i den pågældende sag, lyder det i et skriftligt svar fra Simon Hornbek Hoffman, der er miljøsagsbehandler i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

- Vi har allerede taget affære for at sikre, at dette ikke sker igen, står der videre.

Det er ikke første gang, at familien Stensgaard har kæmpet med rotter i huset.

Aarhus Kommune har haft flere ud for at finde årsagen til, hvorfor der kommer rotter hos dem og andre steder på vejen.

Men ifølge Lisa Stensgaard har de lukket sagen uden af finde grunden til rottebesøgene.

- Jeg kan ikke bruge kommunen til ret meget. Vi oplever størst effekt af, at det er private, der kommer her, siger Lisa Stensgaard

Har du også problemer med rotter hører vi gerne fra dig. Skriv til tip@tv2oj.dk

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her