Flertal for millionstøtte til økonomisk trængt lufthavn
Flertal for økonomisk indsprøjtning på 180 millioner kroner. Nu skal sagen videre til økonomiudvalget.
Byrådet i Aarhus Kommune skulle her til aften tage stilling til, om kommunen skal skyde 180 millioner skattekroner ind i Aarhus Airport.
Lufthavnen er økonomisk presset, og i alt er der brug for 290 millioner kroner. 180 millioner af dem skal altså komme fra Aarhus Kommune, og på aftenens byrådsmøde var der flertal for, at kommunen finder de mange millioner kroner til Aarhus Airport.
SF, Enhedslisten og Radikale Venstre er dog imod den økonomiske indsprøjtning til lufthavnen. Partierne ser hellere, at pengene bruges på velfærd. Derfor havde de tre partier et ændringsforslag med, da sagen blev diskuteret på byrådsmødet. I det lød det blandt andet således:
"I stedet for endnu en gang at give borgernes penge til lufthavnens slunkne kasse (...), foreslår vi, at pengene bruges som en saltvandsindsprøjtning til velfærden og foreningslivet. Pengene vil for en stund kunne afhjælpe det aktuelle pres på ventetider, stigende priser, efterslæb fra corona og rekrutteringsudfordringer mv."
Ikke socialt skævt
Jacob Bundsgaard mener ikke, det er socialt skæv at prioritere lufthavnen.
- Nej, det mener jeg ikke. Hele forudsætningen for at vi har den økonomi og ressourcer, der skal til, som gør, at vi kan løfte et højt velfærdsniveau i Aarhus, det er, at der velfungerende virksomheder, som kan levere arbejdspladser og skattegrundlag. Når de peger på, at lufthavnen er vigtig, så skal vi lytte på det, siger Jacob Bundsgaard til TV2 ØSTJYLLAND.
Nu skal sagen dog i første omgang forbi økonomiudvalget, da der skal vished for, at der også er økonomisk opbakning fra erhvervslivet, som skal stå for at levere 90 millioner kroner til lufthavnen. De sidste 20 millioner kroner deles mellem Norddjurs og Syddjurs Kommune, som er de øvrige ejerkommuner.
Betydelig risiko
Ansvarshavende redaktør på flymagasinet check-in.dk, Ole Kirchert Christensen, kalder det en betydelig risiko at smide penge i lufthavnen.
- Hvis man kigger på det rent historisk, så kan man se, at Aarhus Lufthavn de seneste fem år har leveret gedigne underskud. Så der er betydelig risiko med at investere så store beløb, som der er tale om her, siger han.
Har Aarhus Airport en jordisk chance for at begå sig mod Billund Lufthavn, hvor passagertallene er langt højere?
- Det man kan se, er, at Aarhus Lufthavn har siden 1945 forsøgt at skabe et bæredygtigt forretningsgrundlag. Det er endnu ikke lykkedes. Man har visioner om at øge passagertallet fra 500.000 til 1,5 millioner i løbet af 10 år. Det tog faktisk Billund 35 år at gå fra 500.000 til 2,5 millioner, og de er ikke dårlige til at drive lufthavn i Billund.
Så du mener, det er urealistisk?
- Jeg mener, det er et meget ambitiøst mål.