Hjulene på bussen skal dreje grønnere rundt
Et samarbejde om en mere klimavenlig kollektiv transport blev fredag præsenteret i Aarhus.
Rundt, rundt, rundt, kører de gennem hele byen.
På nuværende tidspunkt er der fire elbusser på vejene i Aarhus, men allerede om et år bliver det tal næsten syvdoblet.
Transportministeriet har nemlig indgået en samarbejdsaftale med Aarhus Kommune, og fem af landets andre store kommuner, om en mere grøn offentlig transport.
Kommunerne har aftalt med ministeriet, at alle nye bybusser skal være nulemissionsbusser fra år 2021. Konkret betyder det, at der næste år vil være 27 elbusser på de aarhusianske veje.
- Jeg tror rigtig meget på, at man starter med dem, der er mest ambitiøse. Det er ikke nogen hemmelighed, at Aarhus har været langt fremme på den grønne omstilling igennem rigtig lang tid. Derfor var det også naturligt at spørge, om Aarhus ville være med, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) til TV2 ØSTJYLLAND.
Ifølge ministerens partifælle, er den nye aftale en gevinst for aarhusianerne.
- Det betaler sig i form af klimagevinst og mindre partikelforurening og støj i den centrale del af Aarhus. I takt med at busserne bliver udtjent, skifter vi dem ud med elbusser, siger Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) til TV2 ØSTJYLLAND.
Fremrykket tre år
Borgmesteren mener, at aftalen passer godt ind Aarhus' ambitioner for den grønne omstilling.
- Det er vi fordi, vi i forvejen har en ambitiøs klimamålsætning om, at vi skal være CO2-neutrale i 2030, og fordi vi allerede er i fuld gang med omstilling af vores dieselbusser til el, siger han.
Også rådmanden for Teknik og Miljø var til stede ved præsentationen af aftalen. Han mener, at planen er ambitiøs, selvom alle busser først bliver CO2-neutrale om syv år.
- Vi har fremrykket det fra 2030 til 2027. Der er også økonomi og økonomisk ansvarlighed i det her i forhold til den eksisterende vognpark, som skal afskrives. Når den skal udskiftes, og det gør vi lidt før end ellers planlagt, så kommer elbusserne 100 procent, siger Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune.
Rækkevidde på 80 kilometer er nok
Da busserne kører på el i stedet for diesel er rækkevidden lavere, end normalt. Det bliver dog ikke noget problem, lyder det fra klimachefen i Aarhus Kommune.
- Når bussen har tanket her, kan den køre ca. 80 kilometer, og ruten er 12 kilometer, siger Henrik Müller, klimachef i Aarhus Kommune og fortsætter:
- Så den kan sagtens køre en rute eller flere ruter, hvis der er behov for det
Ifølge transportministeren vil aftalen med de seks største kommuner sikre en grøn omstilling af en fjerdedel af den samlede kollektive trafik i Danmark.