Jan stod i kø på gaden som nummer 68 - Folk er fuldstændig oprørte og paniske

Mandag og tirsdag har der været flere timer lang kø til Antenneforeningen Aarhus' fysiske butik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Antenneforeningen Aarhus har opsagt Stofa og i stedet oprettet sit eget selskab, Vios, og det betyder, at 40.000 aarhusianere nu skal have ny tv- og internetudbyder inden 1. december. 

Det har skabt forvirring og frustration hos mange kunder. Endda i en sådan grad, at folk har stået i kø i timevis for at få hjælp i antenneforeningens butik til at få skiftet udbyder. 

Flere har også kontaktet TV2 ØSTJYLLAND med deres frustrationer.

Jan Søbirk Warnich er utilfreds med situationen omkring Antenneforeningen Aarhus. Foto: Privatbillede

En af dem er 65-årige Jan Søbirk Warnich, der bor på Viborgvej og har haft Stofa i 42 år. 

- Jeg var der et kvarter før, butikken åbnede klokken 10, og der stod vi i en meget lang kø udenfor på gaden for overhovedet at komme ind. Jeg trak nummer 68 og måtte vente over to timer, før det blev min tur. Det er et stort kaos, det her. Og så bliver man altså noget indebrændt, siger Jan Søbirk Warnich.

Ferien bliver brugt på antenneforenings-bøvl

For ham er det en stor daglig stressfaktor, at han ikke har fået en ny tv- og internetudbyder på plads. 

- Min kone har en uges ferie og har brugt størstedelen af tiden på at skrive og ringe rundt og prøve at finde hoved og hale i denne kattepine. Jeg har et par fridage nu her, og dem kommer jeg nok til at bruge på det også. Det er helt vildt. Vi får en måneds opsigelse og hører så ikke en dyt mere, siger Jan Søbirk Warnich. 

Jan Søbirk Warnich er langt fra den eneste, der føler, at han er kommet i klemme. 

Det her er at tage pis på folk.
Niels Christiansen, medlem af Antenneforeningen Aarhus

Tirsdag formiddag var Niels Christiansen fra Risskov også forbi butikken for at få hjælp, og han blev også fanget i en lang kø.

- Der var 50-70 mennesker i lokalet, og jeg stod i kø som nummer 16. Det er helt skørt. Det er gamle mennesker, folk i kørestol eller på krykker. Folk var fuldstændig oprørte over den behandling, de har fået i det her forløb. De var paniske, opgivende og meget sure, siger Niels Christiansen. 

Rødglødende telefonlinje

Forinden havde han forsøgt at ringe til antenneforeningen, men han havde opgivet, da han ikke kunne komme igennem på linjen. 

- Det her er at tage pis på folk. Lige fra den dag, jeg modtog en kuvert fra Stofa med opsigelsen, har det her været meget ubehageligt for mig, siger Niels Christiansen. 

Direktør i Vios, Michael Jacobsen, kan godt forstå utilfredsheden med de lange køer.

- Jeg ville selv være træt af at stå i kø i to timer, og vi kan godt se, at der er højt pres om formiddagen og sidst på eftermiddagen. Men når der ikke er sygdom har vi fire-fem medarbejdere i butikken, som gør alt for at give en god personlig service. 

- Det er vigtigt at få sagt, at kunder også kan få hjælp i alle YouSee-butikker i Aarhus, siger Michael Jacobsen og tilføjer, at der er 35 medarbejdere i telefonafdelingen, som nok skal få ringet tilbage til alle, der har forsøgt at komme igennem. 

Må afvente udlejer

For både Jan Søbirk Warnich og Niels Christiansen handler besværet om, at de bor til leje hos en privat udlejer. Og i det tilfælde er det ejendommens ejer, der skal lave en forsyningsaftale med selskabet Vios, før de enkelte beboere efterfølgende kan bestille tv-pakker. 

- Jeg fandt ud af, at jeg ikke rigtigt kan gøre noget andet end at vente på, at ejendomsadministrationen har fået lavet aftalen. Men jeg frygter så, at det ikke når at komme på plads inden den 1. december, siger Niels Christiansen.

Ingen sort skærm

Direktør i Vios Michael Jacobsen fortæller, at det er helt normal procedure, at den private udlejer skal give tilladelse til, at et selskab kan levere signal på ejendommens net. Når en aftale er på plads, bliver alle de adresser, den omfatter, lagt ind i Vios' system, og herefter kan kunderne bestille tv. 

Ifølge Michael Jacobsen har Vios på otte dage allerede lavet 200 forsyningsaftaler med private ejere.

- Vi kan sagtens nå det, så man skal bare tage det helt roligt. Man kan række ud til sin udlejer, og udlejerne skal endelig bare kontakte os. Vi er klar til at lave aftaler, siger direktøren. 

Hvis ens udlejer ikke når at få lavet en forsyningsaftale inden den 1. december, er der dog ingen, der behøver frygte sort skærm. For Vios har lavet en aftale om at skyde tv-signal ud på hele det net, selskabet overtager fra Stofa, i december måned. Det bliver en gratis grundpakke. 

Masser af bredbånd på lager

Mens det altså ikke er den enkelte beboer, der skal gøre noget i forhold til at få en forsyningsaftale i hus, skal lejerne selv sørger for at få bestilt internet. 

- Vi har 35.000 bredbånd på lager og har allerede sendt 8.000 afsted. Så hvis man vil have internet hos os, skal man bare se at få det bestilt, så det når frem med posten i tide til den 1. december, siger han. 

Jeg håber, at folk også kan se, at de sparer penge og får flere valgmuligheder,
Michael Jacobsen, direktør i Vios

På trods af de frustrationer, nogle kunder har, håber han, at flertallet af antenneforeningens medlemmer bliver glade for det nye tilbud.

 - Jeg håber, at folk også kan se, at de sparer penge og får flere valgmuligheder, siger Michael Jacobsen. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her