Kæmpe aftale er landet: - Bilen gøres til et svært valg
Et flertal i Aarhus Byråd er sent onsdag aften blevet enige om, hvordan de aarhusianske trafikanter skal spare 270.000 tons af CO2-udledningen fra trafikken om året.
Der skal flyttes rigtig mange bilister fra deres biler og over på cyklen eller ind i den offentlige transport inden 2030.
Det kan ikke komme som den store overraskelse, eftersom byrådet i Aarhus Kommune tidligere på året blev enige om, at transportområdet skal bidrage med nedskæringer på 270.000 tons CO2 om året for at kommunens drøm om at være CO2-neutral i 2030 kan blive til virkelighed. I forvejen står transportområdet for to tredjedele af kommunens samlede udledning med 549.000 tons CO2 i 2030.
Sent onsdag aften er et bredt flertal i byrådet så blevet enige om, hvordan det mål skal nåes.
På trods af at aftalen ikke er offentliggjort endnu, så har et par partier givet et lille blik ind i, hvad den indeholder.
Bl.a. skriver SF i en pressemeddelelse, at der i aftalen vil være punkter om bedre, hurtigere og billigere kollektiv transport, samt nulemissionszoner, hvor fossildrevne biler ikke må køre.
- Det er en aftale der vil betyde renere luft, flere busser og mindre CO2 udslip, fortæller Thomas Medom (SF) i pressemeddelelsen.
Også Jakob Søgaard Clausen fra Danmarksdemokraterne har løftet lidt af sløret for, hvad der venter borgerne i Aarhus Kommune. Og han lægger vægt på, at det måske ikke bliver så hårdt for bilisterne, som det tidligere har set ud til, da aftalen blandt andet ikke indeholder fjernelsen af tusindvis af parkeringspladser, eller at hele midtbyen bliver lukket land for bilister i biler, der kører på benzin og diesel.
- Vi udbygger de overordnede veje relevante steder, og sammen med ny teknologi kan vi sikre, at aarhusianerne sidder mindre i bilkø. Bilister, der besøger Ingerslevs Marked, kan se frem til gratis parkering på torvedage, skriver Jakob Søgaard Clausen (DD) blandt andet i sin pressemeddelelse.
Løsgænger er med, men kritiserer aftale
Løsgængeren Thure Hastrup, der tidligere på året forlod Enhedslisten, er også en af medunderskriverne på den nye mobilitetsplan.
I en pressemeddelelse fra ham lægger han dog ikke skjul på, at han slet ikke mener, at aftalen er ambitiøs nok på klimaets vegne. Han sætter desuden spørgsmålstegn ved, om aftalen overhovedet bidrager med nok CO2-besparelser til, at kommunen kan nå i mål med sin aftale om CO2-reduktion.
- Planen leverer slet ikke den CO2-reduktion, der er nødvendig for at leve op til målsætningen om et CO2-neutralt Aarhus i 2030. De reelle indsatser er for små. Planen er kun en mindre korrektion for trafik, og i praksis opgives CO2-målet for 2030, skriver Thure Hastrup, der altså står uden for parti.
Han nævner blandt andet, at en del af CO2-besparelsen i aftalen skal komme fra roadpricing, hvor man skal betale for at køre på kommunens veje. Lovgivningen, der skal gøre denne del af aftalen mulig, er dog endnu ikke vedtaget i Folketinget.
Rådmand: Investeringer er historiske
Rådmand for Teknik og Miljø Nicolaj Bang (K) siger i en pressemeddelelse, at de investeringer, et bredt flertal i Aarhus Byråd onsdag aften er blevet enige om, er historiske.
- Det har været vigtigt for mig, at vi kunne nå en aftale, som tog udgangspunkt i at skabe nye, gode muligheder frem for at fjerne noget fra nogen. Det synes jeg, at vi er lykkedes med, siger rådmanden i en pressemeddelelse.
Han fremhæver en 'historisk investering' i den kollektive trafik med en ny etape af letbanen og et nyt, højt prioriteret system af A-busser, som der afsættes mange millioner kroner til.
- Og vi investerer i mulighederne for god og tryg cyklisme, der i fremtiden vil være et langt mere attraktivt alternativ til bilisme, end det er i dag. Men vores aftale sikrer samtidig, at de aarhusianere, som ikke har mulighed for en omlægning, stadig kan få deres dagligdag til at hænge sammen, lyder det fra rådmanden.