Kæmpe aftale er landet: - Bilen gøres til et svært valg

Et flertal i Aarhus Byråd er sent onsdag aften blevet enige om, hvordan de aarhusianske trafikanter skal spare 270.000 tons af CO2-udledningen fra trafikken om året.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der skal flyttes rigtig mange bilister fra deres biler og over på cyklen eller ind i den offentlige transport inden 2030.

Det kan ikke komme som den store overraskelse, eftersom byrådet i Aarhus Kommune tidligere på året blev enige om, at transportområdet skal bidrage med nedskæringer på 270.000 tons CO2 om året for at kommunens drøm om at være CO2-neutral i 2030 kan blive til virkelighed. I forvejen står transportområdet for to tredjedele af kommunens samlede udledning med 549.000 tons CO2 i 2030. 

Sent onsdag aften er et bredt flertal i byrådet så blevet enige om, hvordan det mål skal nåes. 

På trods af at aftalen ikke er offentliggjort endnu, så har et par partier givet et lille blik ind i, hvad den indeholder. 

Bl.a. skriver SF i en pressemeddelelse, at der i aftalen vil være punkter om bedre, hurtigere og billigere kollektiv transport, samt nulemissionszoner, hvor fossildrevne biler ikke må køre.

- Det er en aftale der vil betyde renere luft, flere busser og mindre CO2 udslip, fortæller Thomas Medom (SF) i pressemeddelelsen. 

Også Jakob Søgaard Clausen fra Danmarksdemokraterne har løftet lidt af sløret for, hvad der venter borgerne i Aarhus Kommune. Og han lægger vægt på, at det måske ikke bliver så hårdt for bilisterne, som det tidligere har set ud til, da aftalen blandt andet ikke indeholder fjernelsen af tusindvis af parkeringspladser, eller at hele midtbyen bliver lukket land for bilister i biler, der kører på benzin og diesel. 

- Vi udbygger de overordnede veje relevante steder, og sammen med ny teknologi kan vi sikre, at aarhusianerne sidder mindre i bilkø. Bilister, der besøger Ingerslevs Marked, kan se frem til gratis parkering på torvedage, skriver Jakob Søgaard Clausen (DD) blandt andet i sin pressemeddelelse. 

Løsgænger er med, men kritiserer aftale

Løsgængeren Thure Hastrup, der tidligere på året forlod Enhedslisten, er også en af medunderskriverne på den nye mobilitetsplan. 

I en pressemeddelelse fra ham lægger han dog ikke skjul på, at han slet ikke mener, at aftalen er ambitiøs nok på klimaets vegne. Han sætter desuden spørgsmålstegn ved, om aftalen overhovedet bidrager med nok CO2-besparelser til, at kommunen kan nå i mål med sin aftale om CO2-reduktion. 

- Planen leverer slet ikke den CO2-reduktion, der er nødvendig for at leve op til målsætningen om et CO2-neutralt Aarhus i 2030. De reelle indsatser er for små. Planen er kun en mindre korrektion for trafik, og i praksis opgives CO2-målet for 2030, skriver Thure Hastrup, der altså står uden for parti. 

Thure Hastrup mener, at aftalen kun er 'lysegrøn' i stedet for rigtig grøn, som han ville ønske. Han har alligevel valgt at skrive under.

Han nævner blandt andet, at en del af CO2-besparelsen i aftalen skal komme fra roadpricing, hvor man skal betale for at køre på kommunens veje. Lovgivningen, der skal gøre denne del af aftalen mulig, er dog endnu ikke vedtaget i Folketinget.

Rådmand: Investeringer er historiske

Rådmand for Teknik og Miljø Nicolaj Bang (K) siger i en pressemeddelelse, at de investeringer, et bredt flertal i Aarhus Byråd onsdag aften er blevet enige om, er historiske.

- Det har været vigtigt for mig, at vi kunne nå en aftale, som tog udgangspunkt i at skabe nye, gode muligheder frem for at fjerne noget fra nogen. Det synes jeg, at vi er lykkedes med, siger rådmanden i en pressemeddelelse.

Rådmand Nicolaj Bang (K)

Han fremhæver en 'historisk investering' i den kollektive trafik med en ny etape af letbanen og et nyt, højt prioriteret system af A-busser, som der afsættes mange millioner kroner til. 

- Og vi investerer i mulighederne for god og tryg cyklisme, der i fremtiden vil være et langt mere attraktivt alternativ til bilisme, end det er i dag. Men vores aftale sikrer samtidig, at de aarhusianere, som ikke har mulighed for en omlægning, stadig kan få deres dagligdag til at hænge sammen, lyder det fra rådmanden. 

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google