Lovet for mange år siden: Nu er bro sat tilbage igen
Byggeprojektet, der ikke vil gennemføres, er igen slået tilbage.
Endnu et nyt kapitel er skrevet i historien om Aarhus' mest omtalte, men ikke-eksisterende bro - gangbroen over letbanen fra Skovvejen og ned på lystbådehavnen.
Hvis du gætter på, at byggeriet af broen nu igen er blevet udskudt, så har du helt ret. Nu er entreprenøren, der skulle bygge broen, nemlig gået konkurs.
Broen skulle erstatte en tidligere bro, der måtte fjernes i 2016 i forbindelse med byggeriet af en række boligejendomme langs Aarhus Lystbådehavn.
Bygherren, NA Ejendomme, blev pålagt at bygge en nye bro, og skulle have stået klar, inden beboerne i de nye huse kunne flytte ind.
Men næsten otte år senere er broen stadig ikke at finde.
Kommunen pålagde bygherren at stille en bankgaranti, men den er endnu ikke mundet ud i en smutvej over letbanesporene.
- Jeg er nødt til at sige, at der har været en udvikler, der har været meget, meget langmodig med det her, og som hele tiden har forsøgt at finde alternative løsninger, siger rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang (K).
Og nu er entreprenøren bag brobyggeriet, Dansk Boligbyg, altså gået konkurs, og projektet sættes dermed tilbage igen.
- Vi har en tidsplan, der er blevet sendt ind til os af udvikleren, og vi har ikke hørt andet end, at den holder. Så det går vi ud fra, og vi presser også på for, at det kommer til at ske, siger Nicolaj Bang.
Også Steffen Wich (S), medlem af Teknisk Udvalg i Aarhus, erklærer, at der er fuld opbakning til, at projektet skal gennemføres.
Sagen har fået Aarhus Kommune til at stramme op i lokalplaner, så andre lignende situationer kan undgås.
Kan du garantere, at man ikke står i en lignende situation en anden gang?
- Man kan aldrig garantere, at der ikke kan ske en fejl. Men vi har lavet et system, der imødekommer, at det her ikke sker igen, siger rådmand Nicolaj Bang.
Direktør for bygherren NA Ejendomme, Niels Albertsen, skriver i en mail til TV2 Østjylland, at selskabet har fået en ny entreprenør på projektet, og at de lige nu sidder og regner på det.
Han forklarer, at der hen over årene har været adskillige problemer, der har sat en kæp i hjulet på deres planer. Blandt andet etableringen af letbanen, en placering på en mast til køreledninger, og at køreledninger er meldt lavere, end de i virkeligheden er.
Det nye projekt skal, når det foreligger, godkendes af Aarhus Kommune, Aarhus Letbane og Banedanmark, før byggeriet kan gå i gang.