Nu får forældre bedre mulighed for at udskyde deres barns skolestart
Aarhusianske forældre får nu større indflydelse, når det skal besluttes, om deres barn skal have udskudt sin skolestart.
I dag begynder børn i skole det år, hvor de fylder seks år. Men ikke alle er klar. Og omkring seks procent af de aarhusianske børn får udskudt deres skolegang et år.
Den beslutning er i dag op til skolelederen, men fremover kommer den i højere grad til at være op til forældrene.
Det har byrådet i Aarhus Kommune nu besluttet.
Det vil sige, at skolelederen fremover som udgangspunkt skal imødekomme forældrenes ønske om skolegangsudsættelse.
Og det giver rigtig god mening, mener rådmand for børn og unge Thomas Medom (SF).
- Børnene er forældrenes børn, og derfor er det rigtig, rigtig godt, at der bliver lyttet til forældrenes ønske, siger Thomas Medom (SF) til TV2 ØSTJYLLAND.
Spørger ikke altid forældre
I dag er det skolelederen, der sammen med daginstitutionen og forældrene vurderer, om et barn er klar til at begynde i skole. Men modellen fungerer ikke altid ifølge rådmanden.
Undersøgelser, som kommunen har lavet, viser, at der ikke altid bliver lyttet til forældrenes ønske.
I løbet af de seneste ti år er antallet af skoleudsættelser i Aarhus Kommune faldet fra 13 til 6 procent, og det er ikke nødvendigvis godt, mener rådmanden.
- Jeg tror, sandsynligheden er større for skolestart uden bump på vejen ved at gøre det på den her måde. Mange børn har det svært i skolen, siger rådmanden.
Kan man ikke risikere, at forældre kommer til at gøre deres børn en bjørnetjeneste ved at foreslå at udskyde deres skolestart?
- Forældre ønsker jo, at deres børn starter i skole med deres jævnaldrende. Det er ikke sjovt, hvis man ikke kan følges med dem, man har været i storbørnsgruppe med eller har været til børnefødselsdag hos. Det er en beslutning, forældre helst vil undgå, siger Thomas Medom.
Børn modnes forskelligt
Aarhus Forældreorganisation deler rådmandens vurdering af, at senere skolestart kan have en positiv betydning for barnets udvikling og deraf også for den videre skolegang.
- For os er det afgørende, at alle parter tager afsæt i at forældrene kender deres barn bedst, skriver de på deres hjemmeside.
- Vi ønsker generelt, at man skal væk fra den procedure, som betyder, at PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) skal ind over en mulig skolegangsudsættelse. Ved at gøre skolegangsudsættelse til en sag for PPR, gør man barnets modenhedsniveau til et problem i stedet for at anerkende, at børn udvikler sig forskelligt, skriver de også.