Store forandringer på vej: Sådan vil politikerne få dig til at droppe bilen
Politikerne er sent onsdag aften blevet enige om en ny mobilitetsaftale, der skal medvirke til, at Aarhus Kommune i 2030 er CO2-neutral.
Bedre kollektiv transport, bedre cykelstier og bump på vejen for bilisterne.
Det er de helt korte overskrifter, der kan sættes på den mobilitetsplan, der netop er blevet offentliggjort efter et bredt flertal i Aarhus Byråd onsdag aften efter lange forhandlinger blev enige om aftalen. Med i aftalen er Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, og Thure Hastrup (UFP).
Aftalen, der særligt skal lokke de aarhusianske bilister over i andre transportformer, skal bidrage med en besparelse på 270.000 tons CO2 årligt frem mod 2030. Derfor er det kommunens målsætning at 60 procent af alle ture i kommunen foretages enten til fods, på cykel eller med kollektiv transport, og kun 20 procent af turene foregår i en fossilbil, der kører på benzin eller diesel. Derfor er der også lagt op til øgede investeringer i ladere til elbiler, så de bliver mere attraktive for aarhusianerne.
Af aftalen fremgår det blandt andet, at området i midtbyen indenfor allégade-ringen gøres til en nulemissionszone, hvor benzin- og dieselbiler fra 2027 ikke må køre ind. Der vil dog være åbne veje, der skal fungere som adgang til større p-huse indenfor zonen, hvor de fossildrevne biler gerne må færdes til og fra.
Af andre tiltag der kan gøre livet besværligt for bilister kan nævnes indførelsen af trafik-øer, hvor biler uden ærinde ikke må køre igennem. I første omgang vil man forsøge at lede biler udenom bestemte områder i blandt andet Ø-gaderne, Åbyhøj, Christiansbjerg og Hasle. Områderne, der skal blive til trafik-øer, skal udpeges i fællesskab med de lokale fællesråd.
Derudover bliver der holdt fast i de trafikale lukninger ved Vesterbro Torv, Frederiks Allé og Banegårdspladsen, så man må finde andre veje, hvis man er vant til at køre den vej gennem byen.
Vejafgifter er på vej - hvis loven også er det
Der er masser af plads på vejene i Aarhus, hvis man kører udenfor myldretiden. Derfor håber partierne i aftalen, at såkaldt roadpricing kan sprede bilisterne ud på flere forskellige tidspunkter af dagen for at mindske køer i myldretiden.
Læs også:
Roadpricing er en form for intelligent beskatning af en bilists faktiske kørsel. Det vil sige, man kan få en høj eller en lav afgift alt efter, om man kører mange eller få kilometer, mange eller få timer, eller en høj afgift hvis man kører på de mest attraktive tidspunkter i myldretiden og en lavere afgift, hvis man kører udenfor myldretiden.
Der er lige nu forsøg i gang, hvor ordningen bliver testet med udgangspunkt i Aarhus og København. Hvis det skal indføres, kræver det dog, at politikerne på Christiansborg vedtager ny lovgivning på området, da det på nuværende tidspunkt ikke er lovligt.
Gratis transport fra parker og rejs-anlæg
Der er også lagt flere forsøg ind i mobilitetsplanen. I samarbejde med Midttrafik vil politikerne lave et forsøg, hvor man får gratis kollektiv transport fra de såkaldte parker og rejse-anlæg, hvis man i myldretiden sætter sin bil i udkanten af byen og tager den kollektive trafik videre ind i bymidten.
Det vil i første omgang blive sat i værk ved parker og rejs-anlægget ved Klokhøjen udenfor Lisbjerg, men også de kommende parker og rejs-anlæg ved Skanderborgvej og Anelystvej.
Derudover sættet kommunen penge af til at undersøge, om tiltaget kan indføres ved andre større letbanestationer som eksempelvis Lystrup Station.
Investeringer i busser, cykelstier og letbane
Store dele af aftalen indeholder tiltag, der langt hen ad vejen skal gøre alle andre transportformer end bilen mere attraktiv.
Af aftalen fremgår det at letbanen får en etape to, der skal strække sig fra Spanien nede midt i byen og ud til Brabrand. Det er dog en så enorm investering, at det vil kræve statslig medfinansiering, hvis det skal kunne lade sig gøre.
I Aarhus Kommune vil man fra nu og frem til 2028 begynde at spare op til investeringen. I 2028 vil man så evaluere "teknologivalget", som det står i aftalen, hvis opsparingen, den statslige finansiering samt passagergrundlagt tilsammen går op med en ny letbane-strækning.
Der er også lagt op til massive investeringer i bus-nettet, så køreplaner bliver overflødige på de mest benyttede strækninger, fordi frekvensen af busserne bliver tilpas høj.
Derudover skal der investeres yderligere i busbaner og lignende, der giver busserne forkørselsret i byen, så busserne har mulighed for at komme hurtigere frem.
Som en del af det skal der også kigges yderligere på brugen af ITS-systemer (Intelligente Transport Systemer, red.), der via kunstig intelligens skal gøre det lettere for busserne at komme frem i trafikken, så de oftere rammer "grønne bølger" på veje med mange lyskryds.
For cyklisternes vedkommende er der investeringer i cykelstier på vej på flere strækninger, mens allerede planlagte forbedringer fra den vedtagne cykelhandlingsplan bliver fremskyndet flere steder i kommunen.