Trækker sig: Frygter en 'grøn Berlinmur' i Aarhus

Venstre i Aarhus vil ikke længere være en del af forhandlingerne om en mobilitetsplan, som skal sikre grønne mål frem mod 2030.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Arkiv.

Venstre forlader mobilitetsforhandlingerne i Aarhus.

Sådan lød det fra Christian Budde (V), da Venstre tirsdag formiddag havde kaldt til pressemøde.

- Vi er ærgerlige over det, for vi vil altid gerne sidde med til forhandlinger, men vi er bange for, at et politisk flertal er ved at smadre Aarhus midtby, siger han.

I april blev politikerne i Aarhus Byråd præsenteret for en række punkter - 35 initiativer i alt - som indeholder en række tiltag, som skal være med til at nå målet om 270.000 tons CO2-reduktioner frem mod 2030 i trafikken.

Planen indeholder i alt 35 punkter, som politikerne har forhandlet om. Men nu trækker Venstre sig altså.

"Vil give store udfordringer"

Christian Budde kalder den plan, som der er ved at samle sig et flertal for, en "grøn Berlin-mur".

- Det er dét, vi er bange for, at vi kigger ind i, og samlet set bliver regningen for høj til, at vi kan sidde med, siger Christian Budde.

Ifølge Venstre vil det "papir, som er lagt frem" i forhandlingerne give for store udfordringer i forhold til trafikken i midtbyen.

- Mange vil potentielt komme til at sidde i endnu længere køer, og der vil være store frustrationer for folk, som skal ind til midtbyen for at arbejde, siger han.

Det forhandler de om

Aarhus Kommune har præsenteret politikerne for et mulighedskatalog med i alt 35 initiativer, der kan bidrage til de mål, byrådet har sat for udviklingen af mobiliteten i Aarhus. Initiativerne danner grundlag for de politiske forhandlinger, som finder sted i maj og juni 2024.

Politikerne i byrådet har forhandlet de seneste par uger om punkterne i planen, og det er altså de forhandlinger, som Venstre nu har trukket sig fra.

På kommunens hjemmeside kan man se de 35 punkter, som Teknik og Miljø-forvaltningen har udarbejdet med muligheder for at bidrage til de grønne mål.

Lukning af veje

På mødet, hvor også gruppeformand Gert Bjerregaard og politisk ordfører Mathilde Hjort Bressum var til stede, opridsede de nogle af de udfordringer i aftalepapiret, som har gjort, at man trækker sig.

- Vi kender udfordringerne om Vesterbro Torv. Om lidt bliver den lukket igen. Frederiks Allé ser ud til at skulle lukkes. Det samme med Banegårdspladsen og Park Allé. Nogen taler sågar om Kystvejen. Det kan vi ikke stå på mål for. Det betyder, at midtbyen bliver lukket helt ned, siger Gert Bjerregaard.

Også en betalingsring med såkaldt roadpricing blev nævnt, ligesom områder kun for elbiler og færre parkeringspladser i midtbyen.

- Vi ønsker, at vores opland også skal have mulighed for at komme ind til midtbyen og de mange butikker, vi har.

På mødet blev der stillet spørgsmål ved, om man ikke netop gør sin indflydelse mindre gældende ved at stille sig uden for en aftale - altså at Venstre ikke kommer til at have noget at skulle have sagt i aftalen.

- Vi har prøvet at bide os fast i bordkanten. Vi ønsker ikke at stå uden for, men det her tør vi simpelthen ikke, lyder svaret fra Christian Budde.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her