To aarhusianske kæmper: Stem imod havneudvidelse

Nu går topcheferne i Salling Group og Arla ud med en kraftig opfordring til Aarhus-politikerne. Udvidelse vil ødelægge unik perle, mener de.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Forslaget for havneudvidelsen kaldes Yderhavnen og omfatter en ny ydermole samt to etaper med bagland, som anlægges mod øst i forlængelse af containerhavnen og den nye færgeterminal. Foto: Aarhus Kommune (illustration)

Nu blander to af de største virksomheder i Aarhus, Salling Group og Arla, sig i debatten om, hvorvidt Aarhus Havn skal udvides eller ej.

Og selvom man kunne tro, at de to var tilhængere af bedre forhold for erhvervslivet, er deres opfordring til byrådets politikere klar: Stem nej til den foreslåede havneudvidelse, er budskabet i et høringssvar til kommunen tirsdag.

'Det er vigtigt for erhvervslivet at kunne eksportere og modtage varer – men det er lige så vigtigt, at kunne tiltrække dygtige medarbejdere,' lyder det blandt andet i høringssvaret, der er underskrevet at de to selskabers administrerende direktører, Peder Tuborgh fra Arla og Per Bank fra Salling Group.

Her fremhæves Aarhus' nærhed til både vand og skov som et af byens store aktiver, der er med til at tiltrække arbejdskraft.

I stedet vil de to virksomheder finde en helt ny løsning, så det ikke bliver en debat for eller imod udvikling.

Den bør findes i en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Aarhus Kommunes arealudvikling, erhvervslivet, Aarhus Havn, Grenå Havn og foreningen Beskyt Aarhusbugten, lyder den sluttelige opfordring i svaret.

Åbenhed i høringsprocessen

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) er også formand for Aarhus Havn.

Til TV2 ØSTJYLLAND sagde han for nylig, at intet er endeligt endnu. 

- Det er en tungtvejende grund, at der er behov for at udvide havnen, men det er klart, at der er den åbenhed i sådan en høringsproces, at det også godt kan blive ændret, lød det fra Jacob Bundsgaard i slutningen af februar ovenpå et borgermøde på rådhuset.

Forslaget for havneudvidelsen kaldes Yderhavnen og omfatter en ny ydermole samt to etaper med bagland, som anlægges mod øst i forlængelse af containerhavnen og den nye færgeterminal. Foto: Aarhus Kommune (illustration)

'Unik perle'

Salling Group og Arla omtaler blandt andet strandlinjen og vandet fra Tangkrogen til Ballehage som 'en unik perle for vores by'. 

Derfor kan man ud af svaret læse, at de to kunne forestille sig, at andre aktiviteter og oplagringspladser rykker fra havnen og til andre områder i Business Region Aarhus. 

Eksempelvis er der mulighed for at udnytte arealer på land langs E45, lyder forslaget. 

Læs hele høringssvaret her

Debatten om udvidelse af Aarhus Havn bør ikke være for eller imod udvikling, hvor man som borger og erhvervsdrivende i byen enten står i den ene eller den anden grøft. I stedet skal der arbejdes på en ny løsning til glæde for byen, borgerne og erhvervslivet.

Og det kan lade sig gøre at finde en løsning, hvor Aarhus Havn kan udvikle sig til gavn for erhvervslivet, borgerne og byen – uden at der inddrages et areal, der svarer til mere end 250 fodboldbaner af Aarhusbugten, som vil ødelægge den fine sammenhæng mellem by, skov og hav, der er unik for Aarhus.

Når der er behov for større arealer til en voksende containeraktivitet, må der søges kompromiser og tænkes nyt for at finde plads. Andre aktiviteter og oplagringspladser må måske flytte fra Aarhus Havn til andre områder i Businessregion Aarhus, så havnen i højere grad fokuserer på absolut havnerelaterede aktiviteter. Samtidig er der muligheder for at udnytte arealer på land langs E45, i industriområder syd for centrum og der kan samarbejdesmed Grenå Havn.

Det er vigtigt for erhvervslivet at kunne eksportere og modtage varer – men det er lige så vigtigt, at kunne tiltrække dygtige medarbejdere. Og et af de største aktiver, når det gælder tiltrækning af nye medarbejdere, er Aarhus’ nærhed til både skov og vand, som derfor er en kvalitet vi som virksomheder ønsker at fastholde til gavn for vores arbejdspladser og engagement i byen i øvrigt. Aarhusbugten bruges hver dag af tusindvis af borgere og rigtig mange af vores ansatte. Strandlinjen og vandet fra Tangkrogen til Ballehage er en helt unikperle for vores by, som omtales og anerkendes af vores medarbejdere og nationale såvel som internationale kunder og samarbejdspartnere. Denne perle må ikke gå tabt på grund af en havneudvidelse.

Vi vil derfor opfordre Aarhus Byråd til at stemme nej til den foreslåede havneudvidelse og i stedet nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Aarhus kommunes arealudvikling, erhvervslivet, Aarhus Havn, Grenå Havn og foreningen Beskyt Aarhusbugten. Denne gruppe vil rumme de forskellige interessefelter og have kompetencer indenfor arkitektur og havnedrift. Herved kan der findes en ny og bedre løsning.

Med venlig hilsen

Per Bank, CEO Salling Gruop

Peder Tuborgh, CEO Arla Foods

I forvejen er Aarhus Havn den største i Danmark målt på trafikken. Omkring 70 procent af den danske containertrafik går gennem Aarhus Havn, og cirka 10.000 personer arbejder enten på havnen eller med følgeerhvervene forbundet til havnen.hele 

Høringen udløber den 4. marts.

Se TV2 ØSTJYLLANDS tidligere dækning af den mulige udvidelse her

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her