Fra rod til rollemodel: Yousef vil hjælpe børn til en bedre fremtid

Yousef Bakar gav aldrig op i kampen for at blive en rollemodel. I dag hjælper han 6-årige Gabriel med at få et liv med de samme muligheder.

På en fodboldbane i det vestlige Aarhus løber 6-årige Gabriel rundt og leger med Yousef Bakar. Selvom det bare er leg, så er læring en vigtig del af deres møde.

Yousef er nemlig mentor for 6-årige Gabriel, der med en flersprogsbaggrund gerne vil blive bedre til dansk. De mødes derfor en gang om ugen for at tale dansk sammen.

- Vi har samtaler om, hvordan skolen har været. Vi øver for at gøre hans danske ordforråd bedre, siger Yousef Bakar til TV2 ØSTJYLLAND.

Selvom uenigheden mellem Yousef og Gabriel ofte er stor om, hvorvidt det er Messi eller Ronaldo, der er bedst, så er kærligheden til fodbold fælles.

Mødet mellem de to unge mennesker er en del af projektet ’To timer om ugen’, hvor frivillige mødes en til en med børn for at lære dem dansk, så de har de bedste forudsætninger for at kunne klare sig godt i skolen.

- Jeg kan se en lys fremtid, og jeg vil gerne give Gabriel den samme mulighed, siger Yousef Bakar.

- Jeg fik hjælp, og nu vil jeg gerne give tilbage til samfundet.

Det lå ikke i kortene, da Yousef selv startede i folkeskole, at han i dag står som mentor og med store drømme om fremtiden. Han endte ved en skillevej, der nemt kunne have ført ham på afveje.

Fra rod til rollemodel

Yousef Bakar var en rod i skolen, der med for meget krudt i røven endte i bunden af karakterskalaen. Han kæmpede med sproget, lektierne og med at få lærerne til at se, hvem han virkelig var. En drømmer, der ville mere i livet. Men i 6. klasse ændrede livet sig for den dengang 11-årige dreng. Han fik en mentor.

- Jeg synes, det var virkelig fedt. Jeg glædede mig hver gang, jeg var i skole, til at skulle hjem til min mentor, Kathrine, siger han.

Ofte taler de to unge drenge sammen om, hvordan det går i skolen.

Men selvom mentoren var på plads, og han hurtigt blev bedre til dansk og matematik, så havde han svært ved at bryde ud af rollen som ballademager. Derfor skiftede han skole, og her tog udviklingen fart. Karaktererne fløj op.

- Der kunne jeg være den, jeg ville. Den glade person, som havde en drøm. Og det hjalp virkelig, siger Yousef.

I dag er han så selv blevet mentor for Gabriel.

- Jeg bliver stolt over min indsats. Jeg bliver glad over, at jeg gør en forskel. At se en anden person få muligheden for at kunne gøre det samme som mig, gør mig glad, siger han.

To timer om ugen – En verden til forskel

Projektet ’To timer om ugen’ startede tilbage i 2008 og kom til Aarhus i 2022. I år er 88 frivillige matchet op med børn i alderen 3-8 år.

Tosprogede elever klarer sig generelt dårligere i gennemsnit i uddannelsessystemet set i forhold til elever, der vokser op med kun ét sprog. Det viser tidligere undersøgelser og vidensnotater fra Børne- og Undervisningsministeriets digitale læringsportal EMU og forskning på området.

Om projektet 'To timer om ugen'

2 Timer om Ugen blev startet i 2008 og blev i 2021 en indsats under Fonden for Socialt Ansvar, som driver en række frivilligindsatser, herunder Natteravnene, Bydelsmødre, Baba og Læsehunde. Et vigtigt omdrejningspunkt for 2 Timer om Ugen-indsatsen er, at leg er et vigtigt redskab for at lære.

2 Timer om Ugen støtter flersprogede børn i alderen 3-8 år sprogligt, kulturelt og socialt og har som konkret mål, at børnene kommer godt igennem sprogvurderingen inden skolestart. Det langsigtede mål er at give børnene en god skolestart og give dem færdigheder og selvtillid, der bidrager til, at de gennemfører en ungdomsuddannelse.

2 Timer om Ugen er til stede i Esbjerg, Aarhus og Odense.

Kilde: Fonden for socialt ansvar

Og Yousef Bakar kan godt genkende udfordringerne ved dansk fra tiden, inden han selv fik en mentor i 6. klasse.

- Det var dejligt at have en at tale med, som kunne flydende dansk. Det øger ordforrådet, forklarer han.

Drømmer om at blive lærer

Yousef Bakar gad godt, at han havde kunnet nyde sin folkeskole mere. Så i fremtiden drømmer han om at kunne hjælpe børn netop der.

- Jeg drømmer om at blive folkeskolelærer og blive den, som eleverne glæder sig til at have i timen, siger han.

Gabriel tør godt spille op mod den noget ældre Yousef i målet.

Udover danskkundskaber forsøger Yousef også at lære Gabriel om konsekvenserne ved ballade.

- Han skal ikke blive en ballademager som mig, griner Yousef Bakar.

En kamp for sig selv

Yousef Bakar oplever, at det kan være sværere at få gode karakterer og et godt job, når man har en anden etnisk herkomst end dansk, men det er ifølge ham ingen undskyldning.

- Selvom vi har en anden etnisk baggrund end dansk, så har vi de samme muligheder. Vi skal måske bare kæmpe lidt mere, men kig på de lyse sider, siger han.

- Vi må ikke give op, så er det hele tabt. 

Selvom de to unge drenge kun har kendt hinanden nogle måneder, så er de allerede tætte.

Rådet til Gabriel er derfor klart fra den unge mand.

- Han skal følge den drøm, han har. Han skal ikke give op, hvis folk siger, at han ikke klarer den, afslutter Yousef Bakar.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her