Hver tiende elev i Randers tager ikke afgangseksamen
Randers Kommune scorer lavest i ny opgørelser over, hvor mange østjyske 9. klasses elever, der fik deres afgangsbevis i 2016
Hver gang ni elever i Randers fik et eksamensbevis i hånden sidste år, måtte én klassekammerat blive hjemme fra den festlige ceremoni.
Kommunen er den i hele Østjylland, hvor færrest elever sidste år fik et afgangsbevis med ud af døren fra folkeskolen, som er beviset på, at man har været til folkeskolens prøve.
- Det er jo en katastrofe for den enkelte, og så ved vi, at det bliver nogle af dem, som havner i kontanthjælpskøen. Så bliver det også et samfundsproblem og et problem for os som kommune, siger Bjarne Overmark, der sidder i børne- og skoleudvalget for Beboerlisten i Randers.
Godt nok beklagelige, men også forklarlige tal, mener Anders Buhl-Christensen (V) derimod. Han er formand for børn- og skoleudvalget i Randers.
- Der er mange faktorer, som spiller ind, men vi kommer ikke udenom, at skoleåret 2015/2016 var det år, hvor vi ændrede folkeskolen for 7.000 elever i Randers, da vi ændrede skolestrukturen. Sådan et år vil altid have en afsmittende effekt, når der eksempelvis er nogle, som skifter skole og lærere det sidste år af deres skoletid, siger han.
Frygter langvarig effekt
Bjarne Overmark frygter, at skolestrukturen ikke kun får indflydelse på tallene for 2016, men at effekten er langvarig.
- Den primære årsag til den triste placering skyldes det kaos, der har været med skolestrukturen her i Randers, som flertallet af byrådet har stået for, siger Bjarne Overmark.
Børne- og skoleudvalgsformanden, Anders Buhl-Christensen mener, at selv om ændringen af skolestrukturen har haft konsekvenser, så var det stadig den helt rigtige beslutning på den lange bane.
- Vi har frigivet op mod 30 millioner kroner ved at nedlægge nogle skoler og prioritere flere timer med to lærere i klasselokalet. Resultaterne af de valg kan vi forhåbentlig se de kommende år, siger han.
Uanset årsagen mener folkeskoleforsker Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College, at det er helt essentielt, at eleverne får taget deres afgangseksamen på folkeskoleniveau.
- Det har stor betydning for den enkelte, men det har også en rigtig, rigtig stor betydning for samfundet og den enkelte kommune, som løber en risiko for, at en stor gruppe af borgere vil falde uden for arbejdsmarkedet, siger Andreas Rasch-Christensen.