Venstre vil halvere havneudvidelse: - Borgmesterens model er for voldsom
Venstre mener, at man skal lave en mindre havneudvidelse for at tage mere hensyn til havet og naturen.
Få dage før forhandlingerne om havneudvidelsen i Aarhus går i gang, har Venstre fremlagt en helt ny model for udvidelsen.
Den indebærer en halvering af det udvidede areal i forhold til det eksisterende forslag.
- Den model borgmesteren har lagt frem er ude af proportioner og for voldsom. Vi kan halvere størrelsen i forhold til borgmesterens forslag. Det kan vi se i de rapporter, der er lagt frem, siger politisk leder for Venstre i Aarhus Christian Budde til TV2 ØSTJYLLAND.
Han henviser til de fire alternativer, der blev præsenteret i forrige uge. To af alternativerne er med i Vestres udspil.
Det drejer sig om bedre udnyttelse af de eksisterende havnearealer og forslaget om en såkaldt tørhavn i Framlev vest for Aarhus.
Sigtelinje skal sikre udsigten
Venstres forslag er døbt ”Marselisborg-Mols modellen”, da partiet vil etablere en sigtelinje fra Marselisborg slot til Mols, der skal sikre udsigten over bugten i videst muligt omfang.
- Størstedelen af de mange høringssvar, der er kommet fra borgerne i Aarhus, går på bekymringer for bugten, hvordan udsigten ændrer sig, og hvad det er for en strand, vi skal bade ved i fremtiden. Det har vi lyttet til, siger Christian Budde.
Samlet vil Venstre-forslaget reducere arealet på den nye havn, så den går fra en udvidelse på 105 hektar til 60 hektar og en tørhavn i Framlev på 16 hektar.
Og ifølge Christian Budde skal udvidelsen til 60 hektar ske i to etaper. En første etape svarende til de dokumenterede behov og så en eventuel udvidelse i en anden etape.
- Vi vil ikke bygge en havn til fremtiden, vi vil bygge en havn til nutiden med en første etape på 30 hektar nu og så en anden etape på yderligere 30 hektar, men det skal så vedtages i byrådet til den tid, siger Christian Budde.
Ikke afstemt med Aarhus Havn
Han lægger stor vægt på, at udvidelsen skal ske under hensyn til havet og naturen i højere grad, end det nuværende forslag gør. Derfor er ydermolen helt væk i Venstres udspil, da det ifølge Christian Budde vil reducere klapningen markant, nedbringe behovet for sugning af sand og reduceret projektets samlede CO2 udledning.
- Der er helt klart nogen ting, vi godt kan skrue ned for. I Venstre har vi en stor kærlighed til både det blå og det grønne Aarhus, der giver vores kommune det unikke særpræg, placeret mellem bugt og bakker, siger han.
Med dagens udspil har Venstre kridtet banen op for et resultat, der ser markant anderledes ud end det oprindelige forslag, og ifølge Christian Budde er Venstres udspil da heller ikke afstemt med selskabet Aarhus Havn.
- Aarhus Havn har lagt en idealmodel frem for, hvad de godt kunne tænke sig. Men det er byrådet, der skal beslutte, hvad der skal ske med havnen – ikke Aarhus Havn.
Forhandlingerne om havneudvidelsen går i gang på tirsdag.