Cheeseburger og valgflyer: McDonald's vil have unge i boksen
Den næste uges tid severer McDonald's gule flyers sammen med maden for at gøre kunderne opmærksomme på, at de skal huske at stemme
Besøger du McDonald's den kommende uge, så vil du måske opdage, at der har sneget sig en lille kommunalvalgskampagne ind mellem colaen og cheeseburgeren.
McDonald's har med gule flyers valgt at sætte fokus på, at man skal huske at sætte sine kryds, når der er regions- og kommunalvalg på tirsdag den 21. november.
- Det er en venlig reminder. Det er måske minimalt, hvor mange det vil påvirke, men jeg tror godt, det kan få nogle til at tænke: "Gud, det er rigtigt, det var det, jeg skulle", siger Carina Dahl, der er franchisetager hos McDonald's i Randers og Aarhus, til TV2 ØSTJYLLAND.
Kampagnen er især rettet mod unge vælgere. På flyeren står der: "Du bruger i gennemsnit halvandet år på at sætte hår. Brug et øjeblik af dit liv på at stemme."
Kniber med at få unge til at stemme
Det er ikke alle, der benytter sig af retten til at stemme. Erfaringer fra tidligere valg viser, at omkring 30 procent bliver hjemme, og udfordringen er især stor blandt de unge vælgere.
Derfor er Kommunernes Landsforening (KL), Danske Regioner og Økonomi- og Indenrigsministeriet gået sammen om en stor kampagne under sloganet: 'Tænk dig om, før du IKKE stemmer'.
Men de tre parter har også efterlyst hjælp udefra.
- Vi sender en appel til alle landets virksomheder, organisationer og foreninger – store som små – om at slå et slag for demokratiet, lyder det fra økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll i en pressemeddelelse.
Og McDonald's er altså en af de virksomheder, der har sagt ja til at gøre deres for at få danskerne ind i stemmeboksen den 21. november.
Studerende er i tvivl om effekten
På McDonald's på Randersvej i det nordlige Aarhus er en ung studerende dog lidt i tvivl om, hvorvidt kampagnen har en effekt.
- Jeg tror ikke rigtig, folk kommer her for at få at vide, at de skal stemme til valget. Jeg tror, de kommer her for at få en burger og en billig sodavand, siger Andreas Kjærgaard Wielandt, der studerer i Aarhus.
Men selvom kampagnen ikke nødvendigvis trækker kunderne ind i valgboksen, så mener Carina Dahl alligevel, at budskabet er vigtigt.
- Det handler jo om, at vi skal have folk til at forstå, at det er vigtigt, at vi kommer med vores meninger hver især, så vi får et reelt billede af, hvad danskerne egentlig mener, siger hun.
Blandt de øvrige virksomheder, der har lovet at hjælpe med at sprede valgbudskabet, er Microsoft, TDC og flere trafikselskaber.