Letbane-åbning blev udskudt: Forklaringen lader vente på sig

Først om otte måneder vil transportminister Ole Birk Olesen (LA) og andre interesserede få at vide, hvorfor åbningen af Aarhus Letbane blev flere måneder forsinket

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Der skal spares penge på biblioteksområdet i Aarhus. Foto: Henning Bagger - Ritzau Scanpix

Mange måtte vente længe på Aarhus Letbane, og nu må mange vente længe på Transportministeriets evaluering af det udskældte bygge- og åbningsforløb.

Aarhus Kommunes borgmester Jacob Bundsgaard (S) havde ellers set frem til at læse evalueringen.

- Jeg synes, otte måneder er lang tid, men det vigtigste er, at vi får tingene undersøgt grundigt. Jeg forventer, at evalueringen kommer til at pege på de steder, det gik galt. Både i forhold til de interne arbejdsgange, og kommunikationen – både hos Aarhus Letbane, i Trafikstyrelsen og Transportministeriet, siger Jacob Bundsgaard, der forventer svar på, hvorfor tingene blev så tilspidsede, og hvorfor der gik så lang tid, inden man kunne få en endelig afgørelse på, hvornår man kunne komme ud og at køre med togene.

VIDEO: Her kan du se hele interviewet med Jacob Bundsgaard.

For to måneder siden udtalte transportministeren, at han bad om en evaluering af forløbet op til den udskudte åbning af Aarhus Letbane.

- Det er klart, at hele forløbet om godkendelsen af Aarhus Letbane har været meget utilfredsstillende. Jeg vil derfor tage initiativ til, at vi får en evaluering af forløbet, så vi får belyst, hvad årsagerne har været til, at Aarhus Letbane ikke har kunnet levere et materiale, der har kunnet godkendes, og hvordan vi kan undgå at opleve noget lignende en anden gang, sagde Ole Birk Olesen midt i december.

'Kaotisk og utilfredsstillende forløb'

To måneder senere er der altså ikke udsigt til, at evalueringen er på trapperne – faktisk langt fra.

-  Det vigtigste er stadig, at få det undersøgt grundigt. Men vi har også brug for at få sat fart på ibrugtagningen af både strækningen til Odder og Grenaa. Der er mange rigtig mange østjyder, der går og venter på, at de to strækninger bliver færdige. Så man kan bruge det som det, det er: et effektivt transportsystem, som kan få folk til og fra arbejde eller deres andre gøremål, siger Jacob Bundsgaard.

VIDEO: Her kan du se letbanen sno sig gennem Aarhus.

Hvem skal lave evalueringen?

Det er endnu ikke afklaret, hvem der skal se nærmere på forløbet, der altså resulterede i, at letbanen dagen inden måtte aflyse den stort anlagte åbningsfest den 23. september 2017.

- Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er på nuværende tidspunkt i dialog med udvalgte, eksterne bydere om evalueringsopgaven af forløbet med sikkerhedsgodkendelsen af Aarhus Letbane. Det er derfor endnu ikke afklaret, hvem evalueringen udføres af, skriver pressechef i Transportministeriet, Mia Josiassen til TV2 ØSTJYLLAND.

Transportministeriet oplyser desuden, at det er ministeriets forventning, at en endelig afrapportering af evalueringen vil kunne foreligge primo oktober 2018.

-  Det har både været et kaotisk og utilfredsstillende forløb. Derfor er vi selvfølgelig nødt til at få undersøgt det til bunds, og jeg hæfter mig ved, at man nu henter nogle eksterne parter ind, der kan være med til at belyse, hvad der gik galt i det her forløb, så man kan lære af det, siger Jacob Bundsgaard.

Aarhus Letbane begyndte som bekendt i december at køre på 1. etape, som går fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital i Skejby. Det er endnu uvist, hvornår næste del, fra Odder til Grenaa, kan åbne op for passagererne.

FAKTA OM AARHUS LETBANE


- Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.

- Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.
- Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.

- Første strækning af letbanen, der skulle have været indviet lørdag 23. september, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

- Første strækning har 12 stop.

- Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.

- Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google