Lissi og 25 turister var ved at blive kørt ned af Letbanen
Lissi Kok Madsen og 25 turister var ved at gå ud foran letbanetog
Under en af testkørslerne med Letbanen, var Lissi Kok Madsen og 25 turister ved at blive kørt ned af det store tog.
Hun arbejder som guide ved Aarhus Guiderne.
Sammen med de 25 turister krydsede Lissi Kok Madsen Havnegade ved Katedralskolen og Skolebakken.
- Jeg sendte min gruppe over og gik selv over som den sidste, siger Lissi Kok Madsen.
Letbanen kommer
Da hun er kommet over Havnegade, fortsætter fodgængerovergangens hvide striber. Men det gør blinklysene ikke.
Så da hun er kommet over, ser hun pludselig Letbanen komme kørende.
- Det kører seks meter fra mig, så jeg blev lidt chokeret, siger Lisse Kok Madsen.
Grim oplevelse
- Det var faktisk en rigtig grim oplevelse. Jeg havde et vist ansvar for de 25 mennesker. Når man ser, at der er grønt ved Katedralskolen, går man selvfølgelig over, siger Lissi Kok Madsen.
Hun mener, at der bør blive strammet op, før der sker en ulykke.
- Man tænker ikke over, at der kører tog her, når der er grønt. For der står ikke noget om, at der kører tog, siger Lissi Kok Madsen.
Hvis det står til hende, skal der helst være styr på sikkerheden, inden turistsæsonen går i gang.
- I april får vi de første krydstogtskibe ind. De ved i hvert fald ikke, at der kører Letbane i Aarhus, siger Lissi Kok Madsen.
Løsning på vej
Carsten Thomsen er projektleder i Center For Byens Anvendelse, og han anerkender, at der kan være problemer i området.
Ifølge ham er der en løsning på vej.
- Inden for ganske kort tid, vil der både være fodgængerfelt og trafiklys, der regulerer trafikken på stedet, siger Carsten Thomsen, der er projektleder for Anlæg i Aarhus Kommune til TV2 ØSTJYLLAND.
Indtil da må folk, der færdes i området, væbne sig med tålmodighed og opmærksomhed.
- Hvis de overholder de generelle færdselsregler og ellers er opmærksomme, kan de være helt rolige, siger Carsten Thomsen.
I videoen øverst i artiklen kan du høre Lissi Kok Madsen fortælle om den farlige fodgængerovergang.