Knips, knips, knips: 71-årige Inger har taget over 100.000 billeder af sin by

Et utrætteligt sind og kærlighed til hjemstavnen har været drivkraften bag Inger Kjærs fotoarbejde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Mit andet hjem. Sådan kalder 71-årige Inger Kjær de centrale gader i Grenaa.

- Jeg elsker Grenaa, og jeg elsker at gå og udforske. Der er altid noget bagved, som er spændende.

Ordene tilhører Inger Kjær - kvinden med kameraet. En fotograferende enmandshær, der dokumenterer livet i Grenaa. Mest, når det går godt.

- Huller i vejen interesserer mig ikke. Det lader jeg andre om, siger hun.

Jeg skulle have mødtes med hende før corona, men nu er det endelig blevet tid. Som forberedelse har jeg bedt Inger Kjær om at udvælge 60-70 billeder.

Se indslag med Inger Kjærs fototur rundt i Grenaa.

Eksempler på de steder i Grenaa og omegn, som hun har foreviget.

Umiddelbart et let job, når man som Inger Kjær har taget over 100.000 billeder siden 1980'erne.

Af steder. Af biler, lastbiler, mennesker, bygninger, mad, detaljer, flere detaljer, postkort og alt mellem himmel og hav.

Inger Kjær og mig selv i gårdhaven ved restaurant Mundgodt i Grenaa. Foto: Privat

Hun har taget et USB-stik med, og vi slår os ned på Café Grenaa. Det er afslutningen på en gåtur rundt i byen, og efter et par timer er jeg blevet lidt ør. Og kaffetørstig.

Inger Kjær er mere frisk. Ind og ud af butikker. Frem med kameraet og snakketøjet.

Inger Kjær fanger et af de sidste billeder af Peder Svenstrup i skobutikken Nye Sko. Efter 58 år med den butik i Grenaa, nøjes familien med at drive byens Skoringen-forretning. Foto: Inger Kjær

Tøjbutikken Olrik. Nye Sko, som snart lukker, Mermaid Music, og i kælderen på Mundgodt. Det er egentlig gårdhaven, hun vil vise mig, men vi ender nede i den gamle bankboks, som er blevet til et herreværelse under restauranten.

- Se. Det her skilt så jeg ikke sidst, jeg var her. Det er det, som er fantastisk ved at komme igen og opdage nyt, siger Inger Kjær.

For lang tid var der bank i den bygning, som huser restauranten Mundgodt. Pengeskabet er ikke sådan lige at flytte, så den store bankboks rummer i dag et særligt festlokale. Foto: Inger Kjær

Men jeg er altså træt nu, og jeg skal have overført billederne, inden jeg skal hjem og redigere.

Når jeg filmer, er det en evig afvejning af, hvornår den næste gode replik kommer, den rette vinkel, og hvornår man har for meget materiale med hjem.

Jeg får alt for meget materiale med hjem, men det er anden sag.

Vi sidder ved Café Grenaa, og jeg forventer at få de 60-70 billeder, som vi har aftalt.

Kenneth Flammild er leder af Café Grenaa, som KFUM driver. Inger Kjær er også på pletten her. Foto: Inger Kjær

Først får jeg billeder fra dagens gåtur.  I en sidebemærkning skal det siges, at vi også havde snakket om at besøge fabrikken HSM Industri A/S på havnen i Grenaa.

Inger Kjær elsker nemlig fabrikker. Og lastbiler. Hun tager mange billeder af lastbiler. Hendes far og bror var i lastbilsbranchen, og hendes mand er automekaniker.

- Jeg tager også billeder af, hvordan bilerne ser ud i 2020. Det bliver spændende en gang for eftertiden at se det, forklarer hun mig.

  Foto: Inger Kjær

Nå, men vores gåtur centrerer sig om bymidten i dag.

- For jeg elsker simpelthen Grenaa. Da jeg begyndte at fotografere i 1980'erne var der meget snak om, at der ikke skete noget her. Det kunne jeg ikke have. Det passer ikke, tænkte jeg. Og så begyndte jeg først med et videokamera og senere med fotografiapparater at dokumentere byen, siger Inger Kjær.

Elsebeth og Charlotte fra butikken Kjær & Co. når vi også at møde på vores vej. Butikken ligger i Lillegade. Foto: Inger Kjær

Mens vi går rundt, studser jeg godt over, at hun tager mange billeder.

Jeg har  en mikrofon på hende hele vejen, og lyden af et kamera, som gør klar til at blitze, er konstant i høretelefonerne.

Alligevel bliver jeg overrasket.

221 billeder fra en to timers gåtur!

Samtidig når Inger Kjær at snakke med alle på sin vej. Der er ikke dem, hun ikke kender. Morten fra Mopkok fanger hun i restaurantens garager, og på vej over et fodgængerfelt falder hun i snak med en fra Radio Djursland.

Inger Kjær når også at snuppe et billede af den flyer for et Giro 413-show, som Radio Djursland skal fortælle noget om. Det hele gør hurtigere, end jeg når at registrere i lyskrydset. Foto: Inger Kjær

På det tidspunkt kan jeg ikke længere huske navne, men jeg er imponeret. Imponeret over hendes ildhu, viden om Grenaa og sin naturlighed. Hun vader bogstaveligt talt ind og ud, og folk accepter det. Hun gør ting, som ingen andre kan, fordi hun er Inger. Og alle kender hende.

Som da hun viser mig mellemgangen og snakker om, hvordan passagen nu endelig får sit nye forløb og bliver gjort i stand.

Imens falder hun i snak med en beboers veninde, som blot lige passer huset, men det forhindrer ikke Inger Kjær i at snakke og fotografere samtidig.

Det er haven ved Mellemgangen - en passage mellem to gågader i Grenaa - som Inger Kjær skal fotografere, når den står helt klar. Foto: Inger Kjær

- Jeg falder nemt i snak med folk. Ældre og som unge. Jeg snakker godt med folk i alle aldre, siger Inger Kjær.

Nu har jeg fundet mappen frem. '4. juni billeder til Thomas'. Her er de. De 60-70 billeder, som skal hjælpe mig med at forstå Ingers arbejde med kameraet.

Men der er lidt flere billeder. Faktisk mange flere. Selv med en hurtig computer tager det lidt tid.

Inger Kjær, Grenaas hoffotograf, har udvalgt 1.221 billeder til mig. 1.221 billeder fra her, der og alle vegne i Grenaa.

Jeg reagerer ikke i første omgang. Nu skal de blot over min computer.

En karnap i det centrale Grenaa bliver malet, og senere bliver vinduer skiftet. Inger Kjær tager flere gange billeder af arbejdet. Foto: Inger Kjær

Først senere slår det mig, at det er lige, som det skal være. Mængden alene siger  noget om Inger Kjærs kvalitet. Professionelle fotografer arbejder med væsentligt færre motiver.

Inger Kjær tager også gode motiver. Men det er dokumentationen og omfanget af den, som er imponerende.

Hun suser rundt på sin scooter og tager billeder flere dage om ugen.

Inger Kjærs scooter var i stykker den dag, vi mødtes. Men et par dage efter er den klar igen. Her i Enslev, hvor Inger Kjær var ude for at tage billeder af storke. 

Dagen efter min gåtur med hende, er hun der igen. Indvielse af en ny restaurant i den gamle grillbar. To dage efter er det storkene, der skulle dokumenteres. Dem, som mistede deres unger ved Enslev.

Hos Egnsarkivet i Grenaa er de også taknemmelige for Inger Kjærs ihærdighed.

- Det er værdifuld samtidsdokumentation. Livet er ikke kun jubilæer og indvielser, men også hverdagens små forandringer i byen. Vi har ikke selv mulighed for at komme ud og dække det, så Inger Kjærs billeder er guld værd, siger Nina Bønløkke Adamsen, der er daglig leder af egnsarkivet.

Daglig leder af Grenaa Egnsarkiv Nina Bønløkke Adamsen, og så mig selv. Selvfølgelig har Inger Kjær dokumenteret interviewet. Foto: Inger Kjær

71 år. På sin scooter, med sin dametaske og kamera. I gang med at lave det, som hun elsker.

Inger Kjær fra Grenaa er imponerende. Og svær at følge efter med et kamera.

Men hendes kamera skaber historie og bevarer lokalhistorien til eftertiden.

 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her