Politiker målløs: Trækker Kattegat-udbud tilbage efter hård kritik

Sund & Bælt har onsdag morgen vendt på en tallerken og trækker udbud om Kattegatforbindelsen tilbage efter kort tid.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Visualisering af en mulig kommende Kattegatforbindelse over Samsø - her set fra Sjælland.

Sund & Bælt trækker et udbud om Kattegatforbindelsen tilbage efter hård kritik fra både politikere og foreninger.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Sund & Bælt. 

- Udbuddet har dog givet anledning til debat, og for at undgå misforståelser har Sund & Bælt derfor valgt at trække udbuddet vedrørende rammeaftale om konsulentydelser tilbage, indtil der eventuelt foreligger en politisk aftale vedrørende yderligere undersøgelser af en Kattegatforbindelse, fremgår det af dagens pressemeddele. 

Hele balladen begyndte med, at det statsejede selskab Sund & Bælt sendte en rådgivningsaftale på omkring 20 millioner kroner i udbud uden at offentliggøre noget om det på deres egen hjemmeside eller orientere politikerne, herunder transportminister Trine Bramsen (S).  

Transportminister Trine Bramsen skød ellers kommende undersøgelser midlertidigt til hjørne på et møde 15. juni 2022. 

"Forundersøgelsen af Kattegat giver ikke grundlag for at igangsætte projektet. Således vil der ikke blive iværksat konkrete anlægsaktiviteter. Der er politisk opbakning til videre drøftelse af igangsættelse af yderligere undersøgelser af klima- og miljøkonsekvenser."

Transportordfører har ikke oplevet noget lignende 

At Sund & Bælt så alligevel i september har sendt en rådgivningsopgave i udbud har fået politikere og foreninger til at råbe vagt i gevær. 

- Det er topmærkeligt, hvorfor Sund & Bælt laver et udbud, som ingen politikere har bestilt. Der er tale om danmarkshistoriens største anlægsprojekt, så det giver ingen mening ikke lige at sikre sig politisk opbakning, inden man på egen hånd sætter sådan noget i gang," siger Andreas Steenberg, der er politisk ordfører for Radikale Venstre og opstillet i Østjyllands Storkreds. 

Han har tidligere været transportordfører i 10 år og mindes ikke, han nogensinde har oplevet lignende. 

- Det kan godt være, at Sund & Bælt juridisk har sit på det rene, men sådan her agerer man ikke med et så stort og vigtigt projekt i et folkestyre. 

Andreas Steenberg hørte om udbuddet gennem medierne, fordi Sund & Bælt netop har gået stille med dørene omkring udbuddet.

Mulig linjeføring over Kattegatforbindelsen Foto: Trafikstyrelsen

En af dem, der har fået fingrene i udbuddet og delt det med medier og interessenter, er Finn Vesterlund, formand for foreningen Kattegatforbindelsen Nej Tak.

- Jeg hørte om det engang i sidste uge, fordi et af vores medlemmer helt tilfældigt faldt over udbudsmaterialet. Der må jeg nok sige, at jeg blev ret overrasket. Efter ministerens udtalelser i sommers, troede jeg, at projektet var sat lidt på hold indtil næste år engang, siger han.

Han er mildest talt forundret over, at udbuddet ikke er blevet omtalt på Sund & Bælts hjemmeside. 

- Sund og Bælt siger, det her er normal praksis, men det her projekt er så stort og omfangsrigt og har stor betydning for mange mennesker, at jeg mener, man burde have meldt offentligt ud om det. Det er det, jeg er utilfreds med, siger han.  

Sund & Bælt oplyser i en pressemeddelelse, at udbuddet er trukket tilbage, indtil der eventuelt foreligger en politisk aftale om at gennemføre yderligere undersøgelser af en Kattegat-forbindelse.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her