Chaufføren Brian skriger på tre spor: - Trafikken er ad helvede til
Brian Sørensen fra Horsens oplever, at hans job som lastbilchauffør bliver besværliggjort af tæt trafik på E45. Derfor håber han, at politikerne på Christiansborg vil sætte penge af til en motorvejsudvidelse.
Hver eneste dag kører Brian Sørensen fra Horsens på E45. Han er chauffør, og derfor dybt afhængig af at kunne komme frem og tilbage på motorvejen, men det er ikke altid lige let.
- Trafikken er på dansk ad helvede til, der er ikke noget at diskutere. Vi har så mange stop, der er så mange ufrivillige pauser, der gør mit arbejde meget sværere, siger chauffør Brian Sørensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Han ser derfor meget gerne, at politikerne straks får sat gang i udvidelsen af den østjyske motorvej fra to til tre spor.
- Det er en knaldhamrende god idé. Det glider meget bedre ved Odense for eksempel, efter de har fået lavet tre spor derovre. Heroppe halter det temmelig meget, siger han.
Fælles front for udvidelse
Måske er der hjælp på vej til Brian Sørensen og alle de andre, der er frustrerede over mængden af trafik på E45s nuværende to spor.
Fredag mødtes de 12 borgmestre i Business Region Aarhus med Dansk Erhverv for at drøfte netop en motorvejsudvidelse.
- Det en bremse for vækst, det er en bremse for udvikling. Det bremser jo medarbejdernes bevægelighed, altså selve fremkommeligheden internt her i regionen, siger Kasper Glyngøe, der er formand for Business Region Aarhus, til TV2 ØSTJYLLAND.
Både Business Region Aarhus og Dansk Erhverv arbejder for at få politikerne i Folketinget til at tage E45-udvidelsen med til forhandlingsbordet, når der inden længe skal laves en ny infrastruktur-aftale.
- Jeg har selv haft møde med transportministeren, og der kommer sandsynligvis et udspil indenfor ganske kort tid. Vi har kæmpe presset på for, at der kommer en udvidelse af E45 sammen med andre gode erhvervsinteresser, siger Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv, til TV2 ØSTJYLLAND.
Trængslen er steget mest i Østjylland
Ifølge tal fra Vejdirektoratet, så er den østjyske motorvej uden sammenligning den strækning, der har oplevet den største stigning i trængslen de senere år.
Stigningen er på hele 32,7 procent, og det kan godt mærkes.
- De sidste fem til syv år har der været tiltagende trafik. Rigtig meget. Og nogle gange går det næsten i stå, siger Orla Markussen Pedersen, der er chauffør og fra Esbjerg, til TV2 ØSTJYLLAND.
Hans chauffør-kollega Brian Sørensen fra Horsens oplever det også, og derfor drømmer han om mere motorvej i en fart.
- Det skulle jo gerne have været i går, men det kan det jo ikke blive. Men jo hurtigere, jo bedre, siger han.
Ikke alle jubler over mere motorvej
Det er dog ikke alle, der er udelt begejstrede for en bredere motorvej. Søren Egge Rasmussen fra Enhedslisten mener i stedet, pengene bør bruges på at udbygge den kollektive trafik.
- Det, vi skal satse på, er at omstille trafikken til en mere Co2-neutral transport, og der kommer den kollektive trafik til at spille en langt større rolle. Så når vi skal investere, så er det altså med det hensyn, siger Egge Rasmussen (Ø), der er valgt til Folketinget i Østjylland, til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også:
Han peger på to måder, hvorpå den kollektive trafik skal styrkes:
- Både timemodellen med at det tager en time at komme fra Odense til Aarhus og ligeledes fra Aarhus til Aalborg, og at det kun tager to timer at komme til København.
- Samtidig skal vi også lave noget, hvor dem, der pendler kortere strækninger, får bedre kollektiv transport omkring Aarhus. Jeg synes jo, det er fedt, at vi har fået lavet Letbanen, og den skal jo udbygges med flere linjer.
Også en række af de beboere i byerne langs strækningen har deres bekymringer vedrørende et ekstra spor.
- Jeg er ikke imod en udvidelse af vejen, jeg vil bare gerne have, at vi får noget effektivt støjværn på begge sider af vejen, sagde Hanne Brandt fra Åbo til TV2 ØSTJYLLAND tilbage i september 2020.
Borgmester i Horsens Kommune, Peter Sørensen (S), forsikrer om, at netop hensynet til naboernes støjgener er i borgmestrenes bevidsthed, når de forsøger at løfte dagsordenen overfor politikerne i København.
- Vi vil naturligvis også i fællesskab i kommunerne arbejde på at påvirke Christiansborg til, at der sættes penge af til de fornødne foranstaltninger på det område, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.