Fik nok af billetsnyd: Buschauffør parkerer for sidste gang
Ifølge den nu tidligere buschauffør hos Midttrafik Fritz Jensen snyder op imod halvdelen af passagererne på rute 100 mellem Odder og Hornslet.
En kontrolafgift på 750 kroner, hvis du bliver nappet uden billet i en bus, er åbenbart ikke nok til at afholde passagerer fra lige at tage chancen – i hvert fald ikke, hvis man skal tro den tidligere buschauffør Fritz Jensen.
Han har nu fået nok af snyderierne.
Derfor har han valgt at sige op og dermed har han trykket på speederen i bus 100 mellem Odder og Hornslet for sidste gang.
- Nu er det nok. Mit kriterium for at køre bus var, at det skulle være sjovt, og at det skulle være hyggeligt, men jeg synes ikke, det er sjovt mere, når det foregår på den måde, fortæller den nu tidligere buschauffør Fritz Jensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Snyd giver dyrere billetter
Fritz Jensen har kørt bus 100-ruten i tre år, og ifølge ham er det op imod halvdelen af passagererne, der kører gratis i bussen.
Lige inden han sagde op som chauffør hos Midttrafik, lavede han sin egen stikprøve på ruten, og på den tur havde 33 procent ifølge Fritz Jensens observationer ikke betalt for turen.
Du får din løn uanset hvad. Hvorfor betyder det noget for dig?
- Der er trods alt passagerer, der betaler for billetten. Jeg ved, at når de går ned og tjekker ind på rejsekortet, så betaler de faktisk mere end nødvendigt er, hvis bare alle betalte. Jeg synes, det er uretfærdigt, fortæller han.
Som chauffør må Fritz Jensen ikke selv uddele kontrolafgifter.
Midt Trafik vil reagere
Hos Midttrafik kan de ifølge funktionsleder Thomas Dalgaard Mikkelsen ikke genkende, at passagererne hos selskabet skulle snyde i så stort et omfang.
- Vi gennemfører cirka 70.000 billetkontroller i busserne i og omkring Aarhus, og her ligger antallet af passagerer uden billet på omkring to procent, så det er langt fra de tal, vi ellers hører, fortæller funktionsleder hos Midttrafik Thomas Dalgaard Mikkelsen.
Alligevel giver beretningerne, der kommer fra Fritz Jensen, anledning til, at de nu vil reagere.
- Det er klart, at vi skal til at kigge på, om der er et behov for, at vi over en periode intensiverer billetkontroller på ruten, fortæller han.
Fritz Jensen er uenig i de tal, som Midttrafik fremlægger.
- Det passer ikke. Jeg har snakket med nogle af mine kolleger, og de ryster på hovedet og spørger sig selv om, hvor Midttrafik mon har de tal fra.