Supercykelstier skal binde Østjylland sammen
Ekstra asfalt til cyklisterne skal gøre det nemmere at komme rundt i Østjylland. 11 kommuner og Region Midtjylland er ved at gå sammen i et nyt samarbejde, der skal bygge supercykelstier.
Det skal være nemmere at komme frem og tilbage i Østjylland på to hjul – i hvert fald, hvis det står til Skanderborg kommune.
De er gået sammen med ti østjyske kommuner om at etablere et supercykelstisekretariet, hvor formålet er at skabe sammenhæng og synlighed mellem de kommunale cykelstier. Oveni i det afventer man, om et tilskud på 0,5 millioner kroner årligt i tre år bliver godkendt af regionsrådet.
- Ideen med samarbejdet er, at vi begynder at tænke lidt på tværs. Hvis man eksempelvis vil cykle fra Skanderborg til Aarhus, skal vi kigge på, om forbindelsen er god hele vejen. Når man cykler, er man sådan set ligeglad med, hvilken kommune man er i – det skal bare fungere, siger Claus Leick, der er formand for Miljø- og Planudvalget i Skanderborg kommune.
Hvem betaler hvad?
Region Midtjylland / 500.000kr
Kommune / Indbyggertal / Økonomisk andel
Favrskov / 48.374 / 25.000 kr.
Hedensted / 46.747 / 24.000 kr.
Horsens / 90.370 / 46.000 kr.
Norddjurs / 37.680 / 19.000 kr.
Odder / 22.675 / 12.000 kr.
Randers / 97.909 / 50.000 kr.
Silkeborg / 93.054 / 47.000 kr.
Skanderborg / 61.974 / 31.000 kr.
Syddjurs / 42.768 / 22.000 kr.
Viborg / 97.113 / 49.000
Aarhus / 345.332 / 175.000 kr.
Dermed betyder initiativet ikke nødvendigvis, at der bygges nye og brede cykelstier overalt i regionen, men at man i højere grad binder dem sammen med en kilometers ekstra asfalt hist og pist.
Tror du, det kan få folk til at droppe bilen og hoppe på cyklen?
- Det tror jeg. Fordelen ved, at der er gode cykelstier er, at man kan kombinere sin motion med sin transport til arbejde for eksempel. Rigtig mange gør nok som mig selv, hvor man tager toget på arbejde, og så cykler man en tur, når man kommer hjem – hvis der er gode forhold, kan det kombineres, siger Claus Leick.
Region Midtjylland vil bidrage
Forretningsudvalget i Region Midtjylland har indstillet til regionsrådet, at man bevilger tilskuddet. 1. Næstformand i Regionsrådet, Hanne Roed fra Radikale Venstre, er blevet udpeget som regionsrådets politiske repræsentant, og hun er meget positiv overfor tiltaget.
- Vi vil gerne være med, fordi det går på tværs af kommuner, og der mener vi, at vi har noget at hjælpe med. Oveni det er trafik et af de områder, vi beskæftiger os med i regionen. Der er rigtig mange biler på vejene, og kan vi gøre noget for at lindre det, vil vi gerne det, siger Hanne Roed.
I det mulige samarbejde er man særligt inspireret af de supercykelstier, man har etableret i Københavnsområdet på tværs af kommuneskel.
Giver det mening i en østjysk kontekst, hvor der måske er lidt længere mellem husene?
- Jeg er overbevist om, at det betyder noget. Vi er lige i underkanten af befolkningsgrundlaget, før en supercykelsti giver mening. Men vi har også fået elcykler, og hvis man i stedet for at sidde i kø på motorvejen kunne være på en elcykel, vil det være fantastisk.
Forretningsudvalget i Region Midtjylland har indstillet til regionsrådet, at man bevilger tilskudet. Regionsrådet tager endelig stilling til det mulige samarbejde den 25. november.
Aarhus er tyvstartet
I Aarhus er man allerede begyndt at bygge supercykelstier. I 2018 indviede man et projekt til en samlet anlægssum af ca. 140 millioner kroner, der dækker over supercykelstierne til Lisbjerg og Tilst samt cykelringen i Aarhus midtby.
Her forventer man, at der på en almindelig sommerdag vil køre 5.000-21.000 cykler, alt efter hvor på strækningen man måler.
De cyklister, vi mødte i Aarhus i dag, er da også glade for det ekstra fokus på de to-hjulede.
- Det kommer til at betyde større cykelglæde og at flere vil synes, det er fedt at få noget ud af cykelturen, i stedet for det er træls. Så ender man med at tage bilen i stedet, for det er bare nemmere, siger Rikke Thøgersen fra Aarhus.
- Det er en super god idé, hvis det kan lade sig gøre med infrastrukturen, siger Isabella Damgaard Jensen.
Statens Cykelpulje betalte i øvrigt halvdelen af den samlede sum på 140 millioner kroner.